Tips på första plan för 3D/sport?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Nu är ju smaken som baken men jag är inte överdrivet förtjust i EPP-kärror liknande Parkmaster och i den storleksklassen. Har inte ägt just en sån men däremot en liknande kärra i den storleken från RC Factory. Jag saknar främst det "driv" som lite större kärror har - denna typ och storlek av kärra är ju ur den synpunkten väldigt lika våra inomhuskärror i EPP med den skillnaden att 1-meterskärrorna är betydligt tyngre och därför kräver högre fart. Min enkla åsikt är att vill man ha denna typ av kärra så kan man lika gärna välja en bra inomhuskärra i EPP och kanske köra 3S-ack i st f 2S för att få lite mera "drag" utomhus. Annars tycker jag att man kan välja en mera normal kärra med normal vingprofil och vikt. Tror inte att 3D-kärror är det mest optimala om man är relativt ny flygare utan mera kärror av den konventionella "busflyg-typen". Jag har t ex haft mycket och långvarigt nöje av min lilla E-Flite Mini Ultra Stick som också är en 1-meterskärra men lite snabbare - och definitivt ingen 3D-kärra. Men det finns många fler - både konventionellt byggda i balsa och plastfilm alternativt EPO-kärror. Vill man ha nåt som ser ut som en riktig kärra och dessutom är en ovanligt bra flygmaskin så kan man t ex titta på Hobbykings Cub som har spännvidden 1400 mm. Mycket lättflugen för att vara en Cub (enligt min kompis Kristian) och ser också riktigt fin ut. Bilden nedan är sen tidigare idag ute på vårt fält...

Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20150221_030_1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,2 KB
ID: 504285

Men som sagt - det finns mängder av bra och roliga kärror numera - det är bara att bestämma vad för typ av kärra man är intresserad av.
    Roger

Kommentar

• Redrobjem
      • nov 2014
      • 327

Ursprungligen postat av McRegor
      Nu är ju smaken som baken men jag är inte överdrivet förtjust i EPP-kärror liknande Parkmaster och i den storleksklassen. Har inte ägt just en sån men däremot en liknande kärra i den storleken från RC Factory. Jag saknar främst det "driv" som lite större kärror har - denna typ och storlek av kärra är ju ur den synpunkten väldigt lika våra inomhuskärror i EPP med den skillnaden att 1-meterskärrorna är betydligt tyngre och därför kräver högre fart. Min enkla åsikt är att vill man ha denna typ av kärra så kan man lika gärna välja en bra inomhuskärra i EPP och kanske köra 3S-ack i st f 2S för att få lite mera "drag" utomhus. Annars tycker jag att man kan välja en mera normal kärra med normal vingprofil och vikt. Tror inte att 3D-kärror är det mest optimala om man är relativt ny flygare utan mera kärror av den konventionella "busflyg-typen". Jag har t ex haft mycket och långvarigt nöje av min lilla E-Flite Mini Ultra Stick som också är en 1-meterskärra men lite snabbare - och definitivt ingen 3D-kärra. Men det finns många fler - både konventionellt byggda i balsa och plastfilm alternativt EPO-kärror. Vill man ha nåt som ser ut som en riktig kärra och dessutom är en ovanligt bra flygmaskin så kan man t ex titta på Hobbykings Cub som har spännvidden 1400 mm. Mycket lättflugen för att vara en Cub (enligt min kompis Kristian) och ser också riktigt fin ut. Bilden nedan är sen tidigare idag ute på vårt fält...

[ATTACH=CONFIG]50747[/ATTACH]

Men som sagt - det finns mängder av bra och roliga kärror numera - det är bara att bestämma vad för typ av kärra man är intresserad av.
      Roger
      Jag gillar min Multiplex Hitec scout och har fått förtroende för Multiplex. Jag skulle även inte vara rädd för att köra min EPP kärra då dom är tåliga. Att jag som ny vågar mig på en AcroMaster är dels för dom kostar inte mer än mitt första plan, och dels så kan jag ha dual rates och testa på fulla utslag högt upp. I min simulator kör jag alla flygplan som finns utan större problem JET/Ducted fan/3D landar alla utan problem (nåja ibland gör jag fula landningar med jet men dom klarar sig). Så om jag köper en snällare kärra är jag rädd att jag om en månad bara vill ha en ny och den andra blir stående. Min Hitec scout är kul men jag kan ju inte göra så mycket med den. Vill flyga upp och ner knivegga öva hovring mm som jag gör i simulatorn. Jag sitter 1-3 timme i simulatorn varje dag men nu blir det mest helikopter då det är lite utmaning då flyg blivit väldigt enkelt. Visst kan jag bli mycket bättre på flyg men innan jag fått omsätta de jag kan i verkligheten så lockar inte flyg i simulatorn lika mycket som helikopter där jag fortfarande har en brant utvecklingskurva.
      Senast redigerad av Redrobjem; 2015-02-22, 09:52.

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Men nu var det inte Acromaster utan Parkmaster som jag uttalade mig om. Acromaster är mera "riktig flygmaskin" så frånsett kvalitetsbristerna (främst motorfästet) så är det ett bättre val i mina ögon. Men det finns som sagt många maskiner i den klassen som är minst lika bra fast har du redan en Acromaster så är ju problemet löst...
        Sen kommer du nog att upptäcka att flyg inte riktigt är så enkelt som det kan verka vara i en simulator när du utöver det "på riktigt" - inte minst eftersom väder och vind påverkar och att det inte är lika enkelt att få kärran flygbar igen efter ett misstag...
        Roger

Kommentar

• Redrobjem
          • nov 2014
          • 327

Ursprungligen postat av McRegor
          Men nu var det inte Acromaster utan Parkmaster som jag uttalade mig om. Acromaster är mera "riktig flygmaskin" så frånsett kvalitetsbristerna (främst motorfästet) så är det ett bättre val i mina ögon. Men det finns som sagt många maskiner i den klassen som är minst lika bra fast har du redan en Acromaster så är ju problemet löst...
          Sen kommer du nog att upptäcka att flyg inte riktigt är så enkelt som det kan verka vara i en simulator när du utöver det "på riktigt" - inte minst eftersom väder och vind påverkar och att det inte är lika enkelt att få kärran flygbar igen efter ett misstag...
          Roger
          Jaha missuppfattade då visste inte vilka som föll unde "liknande kärror". Jag vet att det inte är lika enkelt det är ju därför jag är sååå sugen på att lära mig flyga en riktig kärra i riktiga luften . Men tror du inte dual rates kan vara en riktigt bra polare om man vill slippa köpa massa plan innan man vågar sig på en fullt kapabel 3d kärra?

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Det hänger ju inte på dual rates utan på hur kunnig du själv är, hur passande aktuell kärra är för dina egna flygkunskaper och inte minst hur vältrimmad kärran är. En grundregel är att hellre ha lite för små roderutslag än lite för stora - speciellt om man är en ovan flygare då man lätt överkompenserar när det inte går riktigt som man tänkt. Sen givetvis att välja en välrenommerad kärra och i det fallet är det nog inga problem med Acromaster. Sen går det knappast att köpa bara ett plan som på nåt sätt skall vara ditt ultimata utan det blir nog att ta det stegvis där Acromaster kan vara ditt första steg vidare på utvecklingsbanan. Sen är det rätt trevligt att ha lite olika kärror - t ex en välflygande Cub (alla Cubbar är tyvärr inte det) att ha som avkoppling och glida runt med. Men vill man kan man ju flyga rätt avancerat även med en bra Cub - dock kräver det mera av flygaren.
            Roger

Kommentar

• karstena
              • okt 2012
              • 382

nu ved jeg jo ikke hvilken sender du har, men fordi jeg er lidt klumsi selv og hurtig overreagere, så har jeg lagt in 3 flyvmeds på en knap. Det betyr at ved start og landing og lavtflyvning så har jeg meget små rorutslag. Så når jeg har fået den godt op i luften vibber jeg knappen over og jeg har da fuldt utslag og resikere ike at hamre den i bakken. Jeg har sepktrum dx9. Mods bygger jeg op ved hjælp at expo og dualrate.

Kommentar

• Redrobjem
                • nov 2014
                • 327

Ursprungligen postat av karstena
                nu ved jeg jo ikke hvilken sender du har, men fordi jeg er lidt klumsi selv og hurtig overreagere, så har jeg lagt in 3 flyvmeds på en knap. Det betyr at ved start og landing og lavtflyvning så har jeg meget små rorutslag. Så når jeg har fået den godt op i luften vibber jeg knappen over og jeg har da fuldt utslag og resikere ike at hamre den i bakken. Jeg har sepktrum dx9. Mods bygger jeg op ved hjælp at expo og dualrate.
                jag har Hitec Flash 7 som har en switch med tre lägen så det är möjligt att ha tre nivåer.

Kommentar

• darkling76

• dec 2011
                  • 236

Eller så bygger du dig en sådan här och nöter på
                  Är själv absolut ingen världsmästare på 3d/aerobatic snarare nybörjare men man tar små steg framåt för varje träningspass och det är så mycket enklare när man kommer ut på fältet och kastar runt de större kärrorna sen
                  info ang min setup hittar du i klippet.
                  Mitt träningspass för dagen

//Pierre

Kommentar

• Redrobjem
                    • nov 2014
                    • 327

Ursprungligen postat av darkling76
                    Eller så bygger du dig en sådan här och nöter på
                    Är själv absolut ingen världsmästare på 3d/aerobatic snarare nybörjare men man tar små steg framåt för varje träningspass och det är så mycket enklare när man kommer ut på fältet och kastar runt de större kärrorna sen
                    info ang min setup hittar du i klippet.
                    Mitt träningspass för dagen

//Pierre
                    Har dåliga inomhusmöjligheter så jag vill nog ha en mer utomhusanpssad som tål lite vind. Men jag tycker nog du inte är nybörjare på 3D så blygsam behöver du inte vara.

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7942

Det är inget annat än lite starkare vind som hindrar att flyga en inomhusmodell även utomhus - och konsekvenserna när man misslyckas är ju mer eller mindre obefintliga. Min åsikt är att dessa 80 cm-kärror inte är mycket mera vindkänsliga än 100 cm-kärror av samma typ men däremot flyger dom klart "lättare" så jag föredrar nog inomhuskärran utomhus framför lite större EPP-kärror (100 cm). Men ännu bättre är ju ytterligare lite större kärror och gärna konventionellt byggda a'la Extreme Flights 48"-kärror - typ denna - http://www.autopartner.se/flygplan/e...mm-blavitsvart
                      Fast har du en Acromaster så skall du absolut börja med den. Sen, när kunskaperna ökat, kan du byta upp dig till nåt bättre.
                      Sen skall man vara på det klara med att mot blåst så är det främst flyghastigheten som hjälper så långsamgående 3D-kärror är inte speciellt roliga att flyga under de omständigheterna även om dom är lite större/tyngre. Alltså ha ingen övertro på att några hekto extra betyder speciellt mycket mot blåsigare väder.
                      Roger

Kommentar

• multipass
                        • aug 2011
                        • 270

Ursprungligen postat av Redrobjem
                        Vilket plan bör jag köpa som plan nr 2 om jag vill ha ett sport/3D plan?

Finns inget hållbarare och mer lättfluget än den här EPPáren! Du flyger kontrollerat i 6-7 m/s utan hjälp av gyro. Har krashat säkert 15-20 ggr och skumplankan vill fortfarande upp i luften
                        Senast redigerad av multipass; 2015-02-24, 06:42. Anledning: skumplanka=EPP

Kommentar

• henke2
                          • mar 2011
                          • 3188

Lära sig 3D i vind är väldigt svårt oavsett storlek på flygplan. Så fort flygplanet blir tyngre än säg 2.5hg så blir krasher väldigt omfattande och lagandet betydligt svårare eftersom ett större flygplan kräver att allt sitter ihop och fungerar BRA.
                          Superhero

Kommentar

• henke2
                            • mar 2011
                            • 3188

Ursprungligen postat av multipass

Finns inget hållbarare och mer lättfluget än den här EPPáren! Du flyger kontrollerat i 6-7 m/s utan hjälp av gyro. Har krashat säkert 15-20 ggr och f*nskapet vill fortfarande upp i luften
                            Michel, jämför den där med visionare-videon tidigare i tråden... två HELT olika klasser! Lättfluget kan betyda mycket, men visionare flyger ljusår bättre. :-)
                            Superhero

Kommentar

• Redrobjem
                              • nov 2014
                              • 327

Nu är min Acro Master ihopsatt och klar. Jag är riktigt nöjd , blev lite Blue Angel inspiration på den. Men i kittet med motor ESC och propeller fick jag två proppar. Ena var 10x5 och andra var 11x5,5. Vad är det för skillnad på dom? Alltså vad bli annorlunda med flygningen med respektive propp?

Kommentar

• henke2
                                • mar 2011
                                • 3188

Har du ställt in den med 100% upp 50% ner på skeven och 40%expo? Sen är det bara att ringa ur himmelen med blenders och show stopping rolling harriers. Mac Regor har ju sagt att det hänger bara på lite dual rates, så på att nu bara!! :-)
                                Superhero

Kommentar

Arbetssätt...