Frågor om cellplast

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• McRegor
    svarade
    Sno ihop en Aircombat-kärra som första "skumplast-bygge" så får du både lite erfarenhet och nåt som du kan lattja med.
    Lite friggo + grå/brun-papper + vitlim så har du nog huvudingredienserna.
    Roger

Lämna en kommentar:

• FyoDisco
    svarade
    Ursprungligen postat av Fluf
    Denna tror jag skulle funka fint till Viggen
    https://www.byggmax.se/isolering/cel...-xps300-p16474
    Det verkar vara ett bra material! Men det vore väl bättre med tjockare skivor? Med bara 5cm tjocka skivor så lär det gå åt ganska många skivor, eller är det en bra tjocklek? Tänkte att 10cm kanske vore bättre.

Lämna en kommentar:

• Fluf
    svarade
    Ursprungligen postat av Thomas
    Fluf, det är DET so är XPS!
    Såklar, jag som är snurrig.

Denna tror jag skulle funka fint till Viggen

Lämna en kommentar:

• Thomas
    svarade
    Fluf, det är DET so är XPS!

Lämna en kommentar:

• Fluf
    svarade
    För att bygga den viggen är det nog bättre med lite kompaktare foam än vanlig kulig EPS, kommer inte ihåg korrekt namn på dem men tror jag har sett på bla Bauhaus. I USA brukar det kallas "pink foam" eller "blue foam" beroende på färg. Tätare, tyngre och smular inte på samma sätt.

Lämna en kommentar:

• FyoDisco
    svarade
    Flyga kan jag, inga problem där men har inte så stor erfarenhet när det kommer till att bygga.

Vill just bygga en Viggen men kan tänka mig att bygga någon lättare kärra först för att få lite erfarenhet.
    Senast redigerad av FyoDisco; 2015-02-11, 11:06.

Lämna en kommentar:

• McRegor
    svarade
    Viggen är en jättefin maskin men OM du händelsevis är nybörjare så är det nog inte riktigt rätt maskin - i alla fall inte som första maskin och tillika första bygge. Sen är det ju ett relativt avancerat bygge om man är nybörjare och skall få den att fungera bra så tipset, om det är ditt första bygge, är nog att välja nåt lite enklare - kanske en Aircombat-kärra i "frigolit" (EPS). Även en sån är ju ingen direkt nybörjarkärra men jämfört med Viggen tror jag att oddsen är lite bättre att både lyckas bygga och att lyckas flyga den om man är nybörjare. Men bättre nybörjarkärror finns definitivt men jag gissar att du vill bygga en kärra som också ser hyfsat skalalik ut.
    Roger

Lämna en kommentar:

• FyoDisco
    svarade
    Tack för svaren!

EPS verkar vara typen av material jag är ute efter. Jag hade tänkt bygga en Viggen som denna:

Här är en bygglogg av den: http://flitetest.com/articles/ja37-viggen-edf-build-log

Lämna en kommentar:

• Fluf
    svarade
    EPS som kärna i solit stycke och sedan klä med papper, tape eller glasfiber är en väg att gå.

XPS/Depron och bygga mindre plan i liknande stil som när man bygger med balsa (dvs flak och spryglar med mera) är en annan väg att gå.

Hur ser dr framför dig att du vill bygga planet?

Lämna en kommentar:

• Thomas
    svarade
    Till exempel: https://www.byggmax.se/sok?filter.query=cellplast
    EPS är "vanlig" lätt mjuk cellplast/frigolit, XPS är hårdare och tyngre.
    Sen beror det ju på VAD man ska använda den till....

Lämna en kommentar:

• FyoDisco
    startade ett ämne Frågor om cellplast

Frågor om cellplast

Hej!

Jag hade tänkt bygga en ett radiostyrt flygplan i sådan här cellplast (tror jag att det är man brukar använda), och då undrar jag vad för cellplast ni rekommenderar att man använder och var man bäst kan få tag i det.

/Felix
    Senast redigerad av FyoDisco; 2015-02-12, 09:17.
Arbetssätt...