Intressant att det finns en standard! McRegors förslag väcker minnen.
Bushmaster liknar Junior 200 (tror jag den hette) och Grasshopper påminner
om min Auster Autocrat.
Telemetri är väl inget jag längtar efter men när jag köper radio vill jag inte
ångra mig senare.
Tackar för tips och förslag!
Servokontakter??
Kollaps
X
-
Om tråden också skall handla om vettiga flygplan för återfalls-flygare så har jag ett par vettiga pnp-kärror till hyfsat pris:
* Välbyggd och bra flygare - lite av en kopia av Mpx Funcub men rejälare byggd och lite större. Bör ha 4S3000-ackar för att trivas riktigt bra - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html
* Ovanligt bra och välflygande utan hyss för att vara en Cub. Även denna vill helst ha en 4S-ack - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=32483
Finns även Cub-gul för den som så önskar - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=35384
Skall du handla från Hobbyking så rekommenderas att beställa kärror från deras "EU Warehouse". Frakten ligger då på ca: 15 $ och moms/tull är redan betalt så ingen risk för sådana merkostnader. Dock fanns Cubbarna inte i lager just nu men de kommer säkert snart. Beställ inget som inte finns i lager är en bra grundregel.
Sen beror det ju på hur duktig flygare du är och vilken typ av kärra du föredrar men detta var ett par exempel.
Själv älskar jag min gamla ST Models Air Beaver som också är en PNP-kärra och som flyger härligt och har fungerat till 100 % hittills trots många timmar i luften - finns t ex här - http://www.conrad.se/RC-Motorflygpla...-swe&pi=275373
Det står visserligen Robbe på den men det är en ST Models Air Beaver. Den flyger utmärkt på en 3S2200-ack.
Lycka till hälsar
RogerLämna en kommentar:
-
hvis du køber en model som der står pnp bag om så skal du bare sætte i en modtager og batteri. unaset hvilket radioanleg og modtager du vælger så vil ledningerne som alt sitter i flyet passe på modtageren.
Telemetri. I første omgang glem det.
Det er en type "walki talki" med flyet.
du skal da have en modtager med dataingang -der findes flere- så skal du have et telemetri modul i dette koples så forskellige "følere". de sender i sin tur besked til telem. modulet som sender denne besked til din sender.
Nogle sendere har tale som så utaler denne besked som modtages. Andre må du kikke på displayet på senderen for at se hvilke beskeder som bliver sendt. Det har den ulempe at du ikke kan kikke på flyet og senderen samtidig. Det er da let at miste flyet af syne.
Men først er det etter min mening vigtig du bestemmer dig for en radio for så at finde et fly. Jeg vil foreslå den nye spektrum dx6 da den er rimelig i pris, har tale og telemetri og gode menyer. Som fly anbefaler jeg dig multiplex fun cup. Den er en god starter og du har fløjet før. Dette fly tåler næsten alt og kan gøre mye sjovt har både aliron og flaps. Tåler ganske mye vind og skulle du likevel være uheldig tager det 10 minut at lime det sammen igen.Lämna en kommentar:
-
henke har nästan rätt...
Futaba har en egen variant som innehåller en liten "fjäder" på servokontakten i st f den avfasning som JR-kontakten har (som "nyckel") men med lite slöjdjobb med kniven så modifierar man en Futaba-kontakt så att den passar även i en mottagare med gjutna plasthål för servokontakterna men många mottagare har ju bara en kontaktlist numera och då är problemet obefintligt. Så - det är i stort sett en standard som gäller idag - i alla fall på servon typ 5 g och uppåt.
RogerLämna en kommentar:
-
-
Servokontakter??
Så här på ålderns höst funderar jag på att ta upp modellflyget igen. Senast körde jag
med Multiplex på 27MHz, länge sedan. Jag vill inte börja tälja och limma balsa igen, inte
än i alla fall, så jag har sneglat på PnP-modeller. Jag undrar då:
Dessa modeller har redan servo m.m. installerade, ska bara kompletteras med mottagare,
batteri och sändare. Vad för sorts kontakter har dessa servo? Hur anpassas dessa till
den mottagare jag köper? De kan väl inte vara så att man lyckats enas om en standard??
En annan sak som inte fanns tidigare, telemetri. Jag vet vad det innebär men hur fungerar det?
Taggar: Ingen
Lämna en kommentar: