Radio för nybörjare med expo och planminne - vad för protokoll/typ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas

• jun 2006
    • 7677

Verkar vara mycket radio för pengarna.
    Men...
    varför är mode 1-sändarna nästan dubbelt så dyra som mode 2??
    Inte för att jag ska ha nån mode 1, undrar bara varför.

Eller har jag missat nåt annat??

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ch=turnigy+i10
    Retroholic!

Kommentar

• Balcke

• sep 2015
      • 239

Hobbyking jobbar mycket med kampanjer (som många företag) det innebär att priserna varierar över tiden.

Ser att just nu idag kan man köpa en Turnigiy i10 från EU Warehouse för endast EU91.99

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
        • 7677

Ja, det rycker så smått i 'köp-fingret'...
        Retroholic!

Kommentar

• Peter1
          • maj 2013
          • 231

Jag är också mkt nöjd med i10. Otroligt enkel och funktionell. Painless är inte mindre nöjd, se hans review. Medföljer med radion kommer flera sensorer för telemetrin.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
            • 7677

Är det någon som kollat upp faktisk räckvidd??
            Jag läste någonstans att den är 300-350 meter, inget vidare alltså.
            Retroholic!

Kommentar

• Balcke

• sep 2015
              • 239

Stämmer inte. 1000 m minst är mer rätt.

Kommentar

• larsmn

• jul 2015
                • 393

Ser att de är nere i 89.99 idag. Men vad är det för protokoll i den, DSMX?

Ursprungligen postat av Balcke
                Hobbyking jobbar mycket med kampanjer (som många företag) det innebär att priserna varierar över tiden.

Ser att just nu idag kan man köpa en Turnigiy i10 från EU Warehouse för endast EU91.99

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

Nä - det är inte DSMX för det är som vi nämnt tidigare Spektrums egna protokoll. Man har nåt "eget" (egentligen FlySky's som är tillverkaren) liksom i stort sett alla andra sändarmärken med 2,4 GHz-teknik.
                  Roger

Kommentar

• Balcke

• sep 2015
                    • 239

Klicka på bilden för större version

Namn: 58455s10(4).jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,7 KB
ID: 507049 Allt detta ingår i priset.

Kommentar

• larsmn

• jul 2015
                      • 393

OK, så inga billiga, lättvikts-OrangeRx/Lemon- mottagare med andra ord. :-(

Ursprungligen postat av McRegor
                      Nä - det är inte DSMX för det är som vi nämnt tidigare Spektrums egna protokoll. Man har nåt "eget" (egentligen FlySky's som är tillverkaren) liksom i stort sett alla andra sändarmärken med 2,4 GHz-teknik.
                      Roger

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7942

Tyvärr inga DSM2/DSMX-mottagare. Men "original" kostar runt 100-lappen på t ex Banggood.
                        Roger

Kommentar

• m00ndancer
                          • apr 2015
                          • 33

Ursprungligen postat av larsmn
                          OK, så inga billiga, lättvikts-OrangeRx/Lemon- mottagare med andra ord. :-(
                          Du kan klä av en FS-iA6B om du behöver mindre vikt, inte ner till lemon/orange vikter men lite lättare i allafall.
                          Annars är en DEVO 10 moddad med deviation ett val om du nu måste ha lättvikts prylar.

Den stora fördelen, och anledningen till att jag verkligen vill ha en TGY-i10 är att mera programmeringsmöjligheter än min TGY-i6. Klarar du dej utan telemetri så kan man köra med FS-iA6 som kan kläs av och bli ännu lättare med bättre räckvidd än standard DSM2.

Har idag en Turnigy TGY-i6 som följde med min Hobbyking quad, med en iA6B + CVT01 får jag telemetri på batteriet. Pris för mottagare & sensor 150kr, slår alla andra telemetri-system prismässigt och verkar fungera bra. Det enda som kommer i närheten är Taranis och FrSky. Men det systemet kostar mera och är mer komplicerat att sätta sig in i (men också kraftfullt).

i6 radion kostar ungefär 500-600kr inkl frakt med mottagare. i10 kostar 1100kr c:a med frakt. Väl värt pengarna, det enda du behöver köpa till är flera iA6 mottagare. Den enda nackdelen med i10 är batteriet och den kassa usb porten. Men det finns extern laddare och extra batterier att köpa. En annan nackdel är bristen på ny mjukvara. Men man kan köpa originalet istället: FlySky FS-i10, kostar 1700:-

(test med den lilla motttagaren iA6)
                          Senast redigerad av m00ndancer; 2016-03-16, 16:15. Anledning: mera info

Kommentar

• Balcke

• sep 2015
                            • 239

Både USB kontakten och batteriet funkar hur bra som helst för mig, vad är det du upplever som inte funkar bra?

Kommentar

• m00ndancer
                              • apr 2015
                              • 33

Ursprungligen postat av Balcke
                              Både USB kontakten och batteriet funkar hur bra som helst för mig, vad är det du upplever som inte funkar bra?
                              Följer man tråden på RCGroups så är väl det som folk klagar mest på, batteritid och att USB porten lätt går sönder.
                              (Väldigt sugen att trycka på köpknappen)

Kommentar

• Ken1

• maj 2008
                                • 607

En fråga så här om olika radiosystem man köper ifrån valfritt ställa utanför Europa.
                                Förr krävdes ju både godkännande av dåvarande Televerket, och sedan ett par år tillbaka att det är godkänt i Europa CE?
                                Krävs det idag?, Är det något som kollas upp?. Vem bär ansvar för att dem följer de normer som finns (för att undvika störningar mm). En sak är om Herr och Fru importör gör det, men för oss vanliga svenssons?.

Kommentar

Arbetssätt...