Frågan om batteritid är ganska relativ, för min del flyger jag så länge mina Lipo i flygplanen "funkar". Har aldrig kommit i närheten att min TGY-i10 ens har kommit under typ 70-80 % av fullt laddat. Får en känsla att jag har fler timmars batteritid i min TGY-i10 som motsv typ kanske 20-30 st Lipos i flygplanen.
Radio för nybörjare med expo och planminne - vad för protokoll/typ?
Kollaps
X
-
Om du kollar på Youtube så finner du räckvidder på 1000-1800 m markräckvidd, vilket väl borde vara mer än många andra!
Språket svårförstått, men det finns text på engelska under inslaget.
GunnarKommentar
-
Regelverket finns. En radio som säljs inom EU måste idag uppfylla normen "EN 300 328 1.8.1".En fråga så här om olika radiosystem man köper ifrån valfritt ställa utanför Europa.
Förr krävdes ju både godkännande av dåvarande Televerket, och sedan ett par år tillbaka att det är godkänt i Europa CE?
Krävs det idag?, Är det något som kollas upp?. Vem bär ansvar för att dem följer de normer som finns (för att undvika störningar mm). En sak är om Herr och Fru importör gör det, men för oss vanliga svenssons?.
Köparen bär ansvar för att ens radio inte stör andra, om den inte uppfyller "EN 300 328 1.8.1". Tidigare var man väldigt flexibel och lät sändare av som Spektrum DSM2 bli godkända för att de en gång kunde byta band (vid start), och därmed gick in under frekvenshoppandes sändares effekt (100mW i st f 10mW). Trots att de inte uppfyllde normen då (EN 300 328 1.7.1) i strikt mening, så var metoden att test så dunkelt skriven att den blev godkänd i alla fall. Så länge som en gammal spektrum DSM2 fungerar får man använda den.
Min Spektrum DSM2 har tre inställningar EU för EU, France för begränsat 2,4GHz band i Frankrike, USA för högre uteffekt. USA är inte lagigt att använda i EU då den sänder med 130mW i stället för med 100mW. Men eftersom effekten av för hög uteffekt bara märks på ett meeting med mer än 40 samtidigt påslagna Spektrum DSM2 så kvittar det rätt mycket. Med inställning = EU har jag i alla fall 900m räckvidd. Det räcker för mig då jag använder Spektrum till BNF parkflyers.fredrikKommentar

Kommentar