Nybörjare på RC-flyg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sverreberre
    • jun 2016
    • 12

    #31
    Då får det bli en apprentice helt enkelt!! Om man köper en sändare separat för att ha nåt att växa i så köper man mottagare också antar jag? Men är det svårt att montera den i planet? Wfly verkar både bra och billiga.

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

    Kommentar

    • McRegor
      • maj 2006
      • 7942

      #32
      Det är mottagaren (med inbyggd stabilisator) som är en stor del av "grejen" med Apprentice. Däremot, om det finns möjlighet, så skulle du ju kunna köpa den med t ex en DX6 (den nya) istället för den enkla DX4e som följer med. Sen finns ju en ännu mera utvecklad efterföljare till Apprentice i form av Sportsman S men den har jag tyvärr inte sett i verkligheten ännu.Roger

      Kommentar

      • sverreberre
        • jun 2016
        • 12

        #33
        Jaha, här lär man sig nytt och får bra råd på köpet. Tackar!

        Skickat från min D5803 via Tapatalk

        Kommentar

        • pgrts

          • jun 2006
          • 2015

          #34
          Ursprungligen postat av McRegor
          Det är mottagaren (med inbyggd stabilisator) som är en stor del av "grejen" med Apprentice. ..
          Jag vet inte om jag håller med fullt ut. De första Apprentice som kom hade inte Safe eller "nybörjarläge".
          Apprentice är ett riktigt bra plan som det är och funkar bra att flyga "på gammalt sätt" med sidoroder.
          Det funkar också att flyga med skev-höjd som de flesta väljer att flyga med.
          Vi har även haft juniorer med SAFE på sina men som aldrig programmerat in det på någon knapp.
          Apprentice är en riktigt bra "Trainer" men är ett traditionellt modellflygplan som behöver ett rimligt bra flygfält.
          ___________________
          patrik@pgdata.se

          Kommentar

          • McRegor
            • maj 2006
            • 7942

            #35
            "Våra" nybörjare som börjat med Apprentice har dock använt stabiliseringen - om än kanske inte i det allra "effektivaste" läget. Men man kan ju ändra medan man flyger. Sen finns det ju en "panik-knapp" som är väldigt effektiv - i alla fall om man är en bit upp. Har man tappat kontrollen så trollar denna knapp tilbaka den. Sen är det bara att flyga vidare...
            Roger

            Kommentar

            • Killenheladagen
              • sep 2015
              • 1394

              #36
              TS du får många goda råd här och Apprentice är bra som luftfarkost och trainer, visst. Bra också om du köper en dx6 eller dx8 (för slippa uppgradera radio nästa år igen) men allt detta kostar en del, kraschar du är det rått svårlagat misstänker jagm det gårmgivetvismatt beställa vingar, stabbar och allt men hur kul är det?

              Lära sig lyfta från asfalt och landa är fint att kunna och easytrainern gör ej det om du ej sätter hjul på den.

              Jag tänkte ifall kostnad var en faktor skulle jag definitivt valt nån av pusherkärrorna, du kan totaldemolera 2st sådana föf priset av en Apperentice RTF m dx6 nästan!

              Men kör du på Apperentice den är, snygg, kapabel och sälert lätt att flyga, den är dock inte särskilt mångsidig, en bixler eller easytrainer kan du ta ut nästan varsomhelst och landa på en högvuxen åker.

              Lycka till!!! Se till stt du planerar när och var du skall landa innan du lyfter, se också till att du har ström kvar att göra 5+ landningsförsök, djupseendet bråkar mycket innan man vant sig, iof kan du säkert använda proppen som broms.
              Mvh Gustaf


              Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

              Kommentar

              • sverreberre
                • jun 2016
                • 12

                #37
                Absolut, det är klart att kostnaden aldrig kan bortses ifrån.Och det finns onekligen en poäng med att en buklandare är mer mångsidig då man blir mindre beroende av en klippt gräsmatta. Jag har ju en äng på 80*200 meter som ligger 5min hemifrån.

                Men det finns ju ett mellanting mellan en Apprentice och en FMS Easy Glider 1280 som heter Hobbyzone Conscendo 1500 mm. Den ser ut att vara en buklandare, har infällbar frontpropeller och olika svårighetslägen och även panikknapp.

                Jag fick prova att flyga en stor metanoldriven version på flygklubben och det var verkligen inte rätt att hindra den från att störta när jag använde skevrodret så att inhandla en simulator känns som en bra ide.

                Kommentar

                • McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

                  #38
                  Conscendo är en elseglare - i o f s inte fel det heller men det är trots allt en liten seglare. Sen är ju en seglare i grunden lugnare i sina rörelser så den är nog enklare att börja med men sen blir steget till en motorkärra ännu större än om du börjat med en sån med stabiliserings-hjälpmedel. Men inget är fel - man väljer helt enkelt det som känns bäst. Och kommer du att flyga på andra ställen än ett klubbfält så är nog "buklandare" att föredra. Tänk bara på att seglare oftast kräver större utrymme för att ta sig ner just p g a att dom glider bättre i luften än en motorkärra.
                  Bra att du åkt till en klubb och kollat. Ta gärna nåt besök till där innan du bestämmer dig.
                  Roger

                  Kommentar

                  • sverreberre
                    • jun 2016
                    • 12

                    #39
                    lim!

                    Ursprungligen postat av McRegor
                    Conscendo är en elseglare - i o f s inte fel det heller men det är trots allt en liten seglare. Sen är ju en seglare i grunden lugnare i sina rörelser så den är nog enklare att börja med men sen blir steget till en motorkärra ännu större än om du börjat med en sån med stabiliserings-hjälpmedel. Men inget är fel - man väljer helt enkelt det som känns bäst. Och kommer du att flyga på andra ställen än ett klubbfält så är nog "buklandare" att föredra. Tänk bara på att seglare oftast kräver större utrymme för att ta sig ner just p g a att dom glider bättre i luften än en motorkärra.
                    Bra att du åkt till en klubb och kollat. Ta gärna nåt besök till där innan du bestämmer dig.
                    Roger
                    Hej,

                    Det var ju riktigt kul det här! Jag köpte en FMS Easy Trainer 1280. Det känns som rätt val då buklandning passar mig bra. Jag har tränat på start och landning idag och det gick bra tills jag glömde att man skall landa i motvind. Sidvinden gjorde att den snabbt gick åt pipan och planet sprack i nosen.Så nu har jag lärt mig något nytt!
                    Men vad använder man för lim? Jag behöver inget snabbhärdande på 15min utan det räcker gott med 5 timmar, kanske tom 12 timmar. Kanske ett lim som expanderar lite om jag vill fylla ut material och ett annat som passar bra i fogar och inte expanderar. Materialet anges som EPO Foam, det kännns som frigolit. Det verkar finnas en uppsjö typer jag aldrig hört talas om tidigare.

                    Hälsningar Sverker

                    Kommentar

                    • McRegor
                      • maj 2006
                      • 7942

                      #40
                      Till EPP/EPO använder du med fördel UHU Por - endera som kontaktlim om det passar och du har brådis, annars "våtlimmar" du med limmet precis som med t ex vitlim. Sen får du vänta några timmar på att det skall torka. Finns inget annat liknande lim som matchar UHU Por.
                      Roger

                      Kommentar

                      • mikaelbe
                        • jan 2014
                        • 157

                        #41
                        Jag använder ofta smältlim på min MPX Funman som också är av EPO foam vad jag förstår. Tror den nu består av 10% smältlim vid det här laget, åtminstone i nosen . Smältlim är väl inte så lätt och man får vara lite försiktig så att man inte smälter foamen, men det är väldigt lättanvänt och lagningen "torkar" nästan omedelbart. Fyller även upp små hålrum. Funman är inte så kritisk på vikten, den funkar att flyga på ackar från 800 mAh till 1800 mAh 3s enligt min erfarenhet.

                        ELAPOR är det visst för Funman, inte EPO, vet ej skillnaden.
                        Senast redigerad av mikaelbe; 2016-07-09, 19:12. Anledning: Rättat till ELAPOR

                        Kommentar

                        • Ted_B
                          • dec 2013
                          • 335

                          #42
                          Smältlim är enkelt och bra att laga med.

                          Kommentar

                          • KristofferR

                            • okt 2010
                            • 481

                            #43
                            Ursprungligen postat av McRegor
                            Till EPP/EPO använder du med fördel UHU Por - endera som kontaktlim om det passar och du har brådis, annars "våtlimmar" du med limmet precis som med t ex vitlim. Sen får du vänta några timmar på att det skall torka. Finns inget annat liknande lim som matchar UHU Por.
                            Roger
                            UHU Por är grymt bra. Rekommenderas varmt. Många gillar smältlim men efter att jag fått ordning på Por har jag lagt ned smältlimmandet. Por är enkelt, limma, fixera med nålar, gummiband och klädnypor.

                            Smältlim lossnar, kladdar, blir tungt och fult. Iaf för mig. Det går att få det jättebra har jag sett på typ FliteTest men de har bättre teknik än mig gissar jag.

                            Du får prova bådadera och känna dig för helt enkelt.
                            Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

                            Kommentar

                            • freddan_6
                              • aug 2006
                              • 2655

                              #44
                              Smältlim finns flera sorter av. Gemensamt är att de är tunga och snabba. Uhu por är ett lätt lim som lämpar sig väl för modelflyg, kontaktlimmar man kan det vara svårt att få rätt passning men det går ganska snabbt, våtlimmar man kan man justera men det går långsamt. Jag använder uteslutande smältlim för att fixera servon, till allt annat Uhu-por

                              Kommentar

                              • Ålänning
                                • maj 2007
                                • 6807

                                #45
                                UHU Por är klockrent. Ta fram tuben, limma på ena sidan, sätt ihop delarna tvärt, tejpa vid behov för att fixera. Vänta lite på att det torkar. Klart!
                                www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...