bygga eget plan, hjälp med elektroniken.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Tja - som vi redan nämnt så vill vi gärna att nybörjare skall komma in i hobbyn så bra och snabbt som möjligt och försöka undvika de fällor många av oss gått i. Om du sen vill kalla det negativt så OK - men det kan lika gärna vara en mera realistisk syn på saken. Men har du bestämt dig för den vägen så önskar jag lycka till och ser fram emot byggtråd och så småningom lite berättelser om dina första försök att flyga.
    Roger

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
      • 1337

Mors Danny, kul att du vil ge dig in i denna kreativa hobby.
      Föreslår att du spanar in ett flygplan hos en handlare som ungefär motsvarar det du tänker bygga.
      Kolla på HAB, RC Flight, Hobbyking m.fl.
      Då är det bara att planka setuppen fr det rakt av så vet du vad du behöver köpa.

Hobbyking är ett populärt ställe för billiga prylar.

Håll första projektet så enkelt som möjligt, då kommer du fortast fram till något som fungerar/ flyger.
      Dessutom blir förlusten mindre kännbar vid ev krasch.

Hjälp med detaljfrågor mm får du här på forumet.

När du väl står på fältet har du två stora variabler:
      Flygplanets förutsättningar samt din egen förmåga att flyga det.

Om du investerar t.ex i beggad Bixler och en hyfsad simulator för lite övning (som säkert föreslagits ovan), är den ena hyfsat säkrad när du väl kommer ut.

Att bygga och flyga egna konstruktioner är otroligt kul men det tar som sagt tid innan man får varaktig luft under vingarna.
      (Tro mig, jag vet ;-)

Lycka till på alla sätt.

// Mats W
      Flygsmurfen

Kommentar

• dannyf
        • okt 2016
        • 23

jag förstår er helt och hållet. men det blir att bygga själv

ifrån land skickar hobbyking sina saker? tänkte om man åker på tull och moms avgifter.

och är det skillnad på motorer och fartreglage till flyg quad/helikopter? kollar lite på ebay och vissa står det quadcopter på.

Kommentar

• freddan_6
          • aug 2006
          • 2655

Om du väljer international warehouse på hobbyking skickas det från hongkong och du ska betala moms och straffavgift från spedition/post men det är inte 100% säkert att du åker fast. Om du väljer EU warehouse skickas det från nederländerna tror jag, det är i alla fall inom EU och ingen ytterligare avgift finns. Lagret är tunnare på EU warehouse, så det kan behöva kompletteras men en ny order på international warehouse.

Fartreglaget till flyg går inte att använda till quad. Fartreglaget till quad går att använda på flyg. Fartreglage på ebay är sällan värda pengarna.

Kommentar

• dannyf
            • okt 2016
            • 23

okej låter bra. hittade ett fartreglage på hobbyking som inte kostade mycket mer än det på ebay.

men funderar lite på laddare om jag väljer batteriet som pernstig länkade. http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Lipo_Pack.html

någon som har tips på laddare?
            hittade denna, men kanske går att komma undan billigare? inga problem om inte kontakterna passar de går ju att ordna.
            http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...r_Charger.html
            denna va dock slut och finns en av samma märke men kostar då 65 euro

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Om inte denna laddare varit "Out of stock" så skulle jag tveklöst rekommendera den istället - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...nigy%20reaktor
              Är du beredd att ta 3--4 veckors leveranstid så hittar du samma laddare under annat märke här - http://www.banggood.com/Charsoon-Ant...l?rmmds=search
              Välj i så fall "gratisfrakten" = erfarenhetsmässigt lägre risk (nästan obefintlig) att få betala moms + adminavgift i Sverige.
              Dessa båda laddare är oerhört lika den välrenommerade iCharger 106B+ - gissningsvis t o m samma tillverkare men med olika namn. Har både originalet och Reaktor och skillnaderna är nästan obefintliga - t o m samma programvara.
              F ö är min rekommendation att köpa LiPo-ackar från Hobbykings EU-lager - snabbare och relativt låg fraktkostnad speciellt om du skall beställa fler och större grejor samtidigt (enhetsfrakt).
              Roger

Kommentar

• freddan_6
                • aug 2006
                • 2655

Billig laddar blir dyrt i längden om du fastnar i sporten. Den billigaste OK laddaren är iCharger 106B och dess kopior som Roger pratar om. Ska du aldrig i hela ditt liv flyga med något större än 3S 2200mAh så kan en av de billigare laddarna fungera, annars sparar du pengar om du direkt går på en iCharger. Orsaken är två.

De allra billigaste är bara kalibrerade på kanal 1-3, så även om de heter 4,5 eller 6S laddare så går de bara att använda på de tre första kanalerna utan att förstöra batterier.

Sen nästa orsak är laddtid, som påverkas av maxström och Laddeffekt.

De billigaste har 50W, iCharger har 250W eller mer (jag har 350W i iCharger 208B).Att överföra laddning med 50W på 11.1V blir 50/11.1=max 4.5A. Det är en 1.5h laddning på 3S 4500mAh batteri.

Om batteriet tål snabbladdning kan iCharger ladda samma batteri på 30 minuter (nu går iCharger 106:s max ström 10A in), eller min icharger på 15 minuter (nu går iCharger 208:s max ström på 20A in).

mvh //Fredrik

Kommentar

• jocke1963
                  • dec 2007
                  • 2709

Ursprungligen postat av dannyf
                  skulle nog säga att det är 50/50 bygga/flyga.
                  Samma här. Halva nöjet är att sitta och fnula ut små smarta sätt att bygga.

vad är EPP för material?
                  EPP = Expanded PolyPropylene
                  En sorts mjuk foam, som man väl egentligen utvecklade för att ha i instrumentpaneler på bilar, som krockskydd.
                  Jag har några kärror i EPP, de är i princip okrossbara. EPP är dock ganska sladdrigt, det krävs en hel del förstärkning i form av kolfiber för att få dom lite styvare.
                  Finns t.ex här:

Kommentar

• dannyf
                    • okt 2016
                    • 23

okej tack har inga problem att vänta på leverans så det får nog bli en Charsoon Antimatter 250W laddare.

en fundering till: spelar det någon roll vilken mottagare man har i planet när man väljer esc? vissa esc har en bec som ger tex 4A medans en annan ger 5A osv, misstänker att det enbart spelar roll när man ska ha kraftigare servon eller har jag fel?

Kommentar

• dannyf
                      • okt 2016
                      • 23

EPP verkar ju va rätt svårt att hitta i sverige och rätt dyrt också. får nog bli ett försök att bygga i cellplast med diverse förstärkningar. tänkte prova denna typ av cellplast, om den inte är för tung vill säga: https://www.bauhaus.se/xps-3035-cs-615x1265x50-mm.html

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7942

En av kompisarna köpte en Charsoon Antimatter 250W för några veckor sen och även om den inte använts så mycket ännu så har den i alla fall fungerat bra hittills så det är nog ett vettigt "ekonomi-val". Och själv har jag som sagt tvillingen från Turnigy som jag kört drygt 1 år utan problem - parallellt med "originalet" iCharger 106B+ vilken tjänat mig under många år.
                        Visst kan du bygga av "friggo-material" men du bör ha ett ytskikt som förstyvar. Många använder gråpapper/brunpapper vilket kan fästas på olika sätt - utspätt vitlim är en gammal metod med gissningsvis kan det även fungera med nån form av vattenbaserad lack. Du får väl testa på nån bit först så inte friggon försvinner under lacken...
                        EPP använder man mest till kärror a'la våra inomhuskärror med "platta" vingar och profilkropp och det är som sagt väldigt hållbart - speciellt i jämförelse med depron som tidigare var det vanligaste material vid inomhusflyg-byggen. Med vettig konstruktion så går det att göra såna kärror utan en massa utanpåsittande kolfiber-stag men det kräver nog att man använder typ 10 mm styv EPP. Sen finns det ju ett snarlikt material som kallas EPO som används när man gjuter kärror - t ex den Bixler som nämnts tidigare.
                        Men visst finns EPP-skivor hos många av våra svenska handlare men man skickar oftast inte hela skivor via posten eller andra fraktare utan vill man ha det får man oftast handla "över disk" i butiken.
                        Roger

Kommentar

• jocke1963
                          • dec 2007
                          • 2709

spelar det någon roll vilken mottagare man har i planet när man väljer esc? vissa esc har en bec som ger tex 4A medans en annan ger 5A osv, misstänker att det enbart spelar roll när man ska ha kraftigare servon eller har jag fel?
                          Du har helt rätt.
                          Mottagare spelar ingen roll, det är ju esc´n som förser mottagare med ström.
                          Generellt kan man väl säga att de flesta reglage över 50A är s.k OPTO, dvs de har ingen inbyggd BEC, då måste du köpa en separat sådan. Alt en egen ack som strömförsörjer mottagaren.

Här ett tips på annat ställe med bra priser, köpt många motorer och reglage här genom åren.
                          Kan dock ta några veckor att få hem prylarna.
                          http://rctimer.com/

http://www.rcflight.se/ är en av mina svenska favoriter. Bra service och snabba leveranser.

Kommentar

• Cummins
                            • dec 2015
                            • 31

Jag gjorde ett eget friggo plan och vill du flyga lite mera konst än runt runt i ring, så tycker jag det höll dåligt, sprack hela tiden även med förstärkningar. Det hittade alltid nått nytt ställe att spricka på.
                            Bygg i epp om jag vore du.

Kommentar

• dannyf
                              • okt 2016
                              • 23

vilken typ av cellplast använde du dig av och hur förstärkte du?

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

Det viktigaste är nog att ha ett "skal" utanpå friggon - som jag nämnde i ett tidigare inlägg. Gör du vingprofilen hyfsat tjock så tror jag inte du behöver nån kraftigare vingbalk el likn - i alla fall inte för en trainer.
                                Vi byggde friggo-trainers redan i början av 70-talet och dom klädde vi med grå/brunpapper som vi satte fast med utspätt vitlim - och sen drevs dom med en 2t glödstiftsmotor. Ja - vi målade dom givetvis också för att tåla glödstiftsbränslet. Kommer inte ihåg att vi hade nån speciell förstärkning men vi gjorde vingen i 2 halvor med relativt tjock vingprofil. Efter att de limmats ihop så förstärkte vi mitten med "tapetserar-remsa" - alltså den glasfiberremsa som man sätter i skarvarna mellan gipsskivor o likn på väggen. Även dessa "målades fast" med utspätt vitlim. Sen fick man göra lite speciella verktyg av värmetråd för att skära ut de hål som behövdes för tank, servon, mottagare och ack. Ja - allt fick ju förståss skäras ut med värmetråd. Vi använde vanlig vit friggo men det finns säkert bättre idag.
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...