Någon med erfarenhet av Brian Taylor kits?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zeno
    • maj 2006
    • 536

Tack igen Christer!
    Fick artikeln i inkastet igår, har lusläst artiklarna nu. MYCKET trevlig läsning.
    Synd att tidningen inte verkar finnas kvar :(

Kommentar

• ChristerL
      • maj 2006
      • 1228

Varsågod!

Tyvärr lades tidningen ner helt plötsligt för ett par år sen. Enligt uppgift på RCSBs forum visste inte ens redaktören för tidning vad som var i görningen. Inte ett knyst om vad som skulle hända i det sista numret.
      Orsaken ska ha varit att det såldes för få nummer....
      /Christer Landberg

Fw190D9
      Fw190F2
      Hawker Tempest Mk. V
      S29C Tunnan

Kommentar

• zeno
        • maj 2006
        • 536

Finns det någon liknande tidningar med byggartiklar o skalagrejer?

Kommentar

• Michael
          • maj 2006
          • 1742

Det är ont om skalaflygtidningar nuförtiden.
          Den enda på engelska som jag känner till är brittiska Flying Scale Models.
          Du hittar deras hemsida här: http://www.modelactivitypress.com/fs-monthly.htm.

En nackdel med tidningen i mitt tyckle är att de är alltför inriktade på flygetyg från WW1, men det väger lätt med tanke på det inte finns några alternativ. Skönt att läsa en tidning som inte är fylld med ARF:er.

Tidigare fanns det flera bra skalatidningar, bl.a.
          Scale (Ty.)
          Maquette Volante Avions (Fr.)
          RC Scale Aircraft International (UK)
          RC Scale Aircraft Quarterly (UK) (i mitt tycke oöverträffad)

/Michael

Kommentar

• zeno
            • maj 2006
            • 536

Okej. Ja tidningarna får ju hård konkurens med det där intärnätt, men det är säkert bara en fluga som försvinner inom kort

Vet att Dave Platt har släppt en drös instruktions-dvds, men jag tyckte faktiskt att dom var lite dyra...
            Vet att jag lite gammalmodigt letade efter "byggböcker" på det lokala stadsbiblioteket men där fanns bara "Så flyger du RC-flyg" inte alls att förakta iofs, ,en inte riktigt vad jag letade efter

Kommentar

• Michael
              • maj 2006
              • 1742

Om du är intresserad av böcker som beskriver traditionella byggtekniker för skalamodeller finns det en som överglänser allt annat:

Radio Controlled Scale Aircraft: Models for Everyday Flying
              Författare: Gordon Whitehead
              Förlag: Motorbooks International (1980 och 1989)
              ISBN: 0903676087

Ta ett allvarligt samtal med en bibliotekarie angående möjligheten att fjärrlåna boken från något utländskt bibliotek (Tips: Om du eller någon du känner har tillgång till ett högskolebibliotek brukar de kunna hjälpa till med sådana fjärrlån).

Ibland ser man boken till salu på exv. ebay men den tycks vara värd sin vikt i guld.

Ett annat alternativ är att köpa alla nummer av Flying Scale Models sedan oktober 2004, där håller man som bäst på att publicera boken som en artikelserie.

En bok som inte är så tokig är "Radio Controlled Scale Problems Solved". av Simon Delaney. Den finns just nu att köpa till extrapris hos förlaget Traplet.

/Michael

Kommentar

• zeno
                • maj 2006
                • 536

Tackar för tipsen!

Yiiikes! Amazon länkar till 1st ex. av Radio Controlled Scale Aircraft, som dom begär $101 för... hmma...
                Ska provbeställa ett par av tidningarna istället *ahem*

Kommentar

• zeno
                  • maj 2006
                  • 536

Okej, nu börjar jag bli tjatig...
                  Men jag kan för mitt liv inte bestämma mig!
                  Har kommit fram till att jag ska ha ett BT kit dock.
                  Men Me-109'an (E) han har är så fördömt snygg. Har alltid varit favoritplan #1.

Tror ni att Me-109'an är mycket knepigare att bygga än Kingfishern?
                  Kanske tar mig lite väl mycket vatten över huvudet om jag beställer den...

Kommentar

• Michael
                    • maj 2006
                    • 1742

Tittar man igenom B. Taylors ritningar finner man att konstruktionsteknikerna är tämligen likartade oavsett flygplanstyp. Me109 är nog inte "svårare" att bygga än Kingfishern men det kommer att ta längre tid eftersom exv. infällbara ställ brukar ta en del tid att få till på ett bra sätt. Kostnaden blir dessutom högre.

Ur flygsynpunkt är Kingfishern ett mycket bättre val än 109:an Orsaken är att 109:an har en relativt liten vingyta i förhållande till sin storlek vilket innebär ganska hög vingbelastning. En typisk 109 flyger bra men tolererar inga misstag vid landningen. Nästan alla andra "warbirds" är mer lätthanterade i den fasen av flygningen. Är du inte van att flyga "warbirds" är det bättre att välja en annan modell först.

Mitt råd blir att bygga Kingfishern. Det är en ovanlig modell och det finns goda möjligheter att jobba med skaladetaljer i exv. bakre sitbrunnen.

/Michael

Kommentar

• zeno
                      • maj 2006
                      • 536

Du har helt rätt...
                      Pang boom, Kingfisher beställd

Det här med laserskuret... Det ingår väl inte plankningsmaterial i det antar jag?
                      Finns det med någon finurlig materiallista? Tänkte inhandla lite balsa så man är bra förberedd

Kommentar

Arbetssätt...