Kommer min Cub överleva premiären eller regna stickor från skyn...?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr J
    • maj 2006
    • 4130

Min B-17 har inte heller någon vingbalk, och inga stöttor...
    /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
      • 489

Ursprungligen postat av Mr J
      Min B-17 har inte heller någon vingbalk, och inga stöttor...
      Vi får sluta oss samman i ett forum för oss "utan".

Kommentar

• senmathal
        • sep 2008
        • 1802

Jag kan ansluta mig till den sammanslutningen. Jag tog fram min avklädda 1/4 cubvinge av okänt ursprung och den har i och för sig fyra vingbalkar men alla är av balsa 8x8 och den saknar helt webbar. Du kan nog lugnt flyga med din Cub som den är. Och tänker man efter är det nog svårt att göra en vingbalk så stark att den uppväger stöttorna som sitter två tredjedelar ut på vingen . Min 1/4 Cub har haft minst fyra ägare och säkert flugits mycket med då den torde vara minst 25 år gammal. Att det sedan inte höll när jag missade att sätta dit muttrarna till skruvarna som håller vingstöttorna vid kroppen är ju en annan sak. Kroppen blev skrot vid kraschen men vingarna är hela. Jag undrar om det möjligen kan vara en tidig modell av Tony Clark. Mycket liknar den.

/Mats

Kommentar

• Michael
          • maj 2006
          • 1742

Ursprungligen postat av Flahultarn
          "... Bara för att jag ska ha rätt referenser, 60° bankning menar du då att vingarna är vinklade 60° från horisontalläget i planflykt?
          Ja precis, lutningen är alltså avsevärt större än 45 grader.

/Michael

Kommentar

• DennanHMFK
            • maj 2006
            • 1135

Min H9 1:4 Cub har bara ett kort vingrör av alu, kanske går in 30cm i var vinghalva.
            sen vet jag ju iofs inte hur den är byggd, då den kommer färdig att användas, men den har stått ut med mina busflygnigar varje fall.

hoppas du får flyga din snart, Cuben är en härlig maskin.
            min har flygförbud nu pga inslagen framkant. :(
            medlem i HMFK
            www.hallstamfk.se
            min tube: http://www.youtube.com/profile?user=Dennan83

Kommentar

• ewalds
              • jul 2009
              • 532

Ursprungligen postat av Per P
              Min 1/4 J3 Cub (Toni Clark) har ingen vingbalk... där är det vingstöttorna tar upp lasterna. Det funkar kanon, och har fått utstå en hel del lite hårdare flygning också (dock aldrig negativa belastningar):th_o:
              Men du har väl dock, furulister längs vingarna, (som spryglarna är limmade på), samt webbar? Så är det iaf på min...

/Micke

Kommentar

• senmathal
                • sep 2008
                • 1802

Är det inte dessa furulister som man kallar vingbalkar? På min 1/4 Cub är dessa av 8x8 mm balsa och det tycks ha hållit i många år. På den var det inte heller någon form av vingrör utan vingahalvorna drogs mot kroppssidan med en liten vantskruv mellan rotspryglarna på varje vinghalva. Två små trätappar höll vingarna på rätt plats.

/mats

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                  • 489

Ursprungligen postat av Michael
                  Ja precis, lutningen är alltså avsevärt större än 45 grader.

/Michael
                  Det var så jag tolkade det du skrev, ville bara vara säker. Viss skillnad på 30° och 60°. ju . Tack för bekräftelsen! Ska flygas med detta i åtanke.

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                    • 489

Ursprungligen postat av senmathal
                    Jag kan ansluta mig till den sammanslutningen. Jag tog fram min avklädda 1/4 cubvinge av okänt ursprung och den har i och för sig fyra vingbalkar men alla är av balsa 8x8 och den saknar helt webbar. Du kan nog lugnt flyga med din Cub som den är. Och tänker man efter är det nog svårt att göra en vingbalk så stark att den uppväger stöttorna som sitter två tredjedelar ut på vingen . Min 1/4 Cub har haft minst fyra ägare och säkert flugits mycket med då den torde vara minst 25 år gammal. Att det sedan inte höll när jag missade att sätta dit muttrarna till skruvarna som håller vingstöttorna vid kroppen är ju en annan sak. Kroppen blev skrot vid kraschen men vingarna är hela. Jag undrar om det möjligen kan vara en tidig modell av Tony Clark. Mycket liknar den.

/Mats
                    Ger mig lite ytterligare hopp Inga vingrör på mitt heller, 2 tappar per vinge i kroppen med motsvarande hål i rotsprygeln och så två skruvar som låses på insidan kroppen. Min tanke vid bygget var att de bara ska säkra vingroten vid kroppen och att vingstöttorna ska ta påfrestningarna. Det visar sig om det håller.

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                      • 489

Ursprungligen postat av LIP
                      Du skall också ha aktiva vingstöttor, (dvs. inte bara som prydnad).
                      Och du, du har väl inte glömt att skränka vingarna.
                      Är i färd med att montera/fästa vingstöttorna mot kroppen nu. Har applicerat lister i vingspetsarna och vid roten, för att kontrollera skränkningen så den blir lika hö/vä. Då infinner sig frågan, hur mycket skränkt ska det vara? Vingarna är byggda med ca 7-8 mm men nu är det inte mer än 3-4. Det går ju med stöttornas hjälp att justera mängden. Vad rekommenderas? Ska jag spänna upp den till de från början eftersträvade 8 eller? Vad rekommenderar ni?

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                        • 489

Man ska inte lita på ögonmåttet. Mäta är att veta, som någon har sagt! Det är 9 mm och liksidigt! Jag är nöjd om ingen säger något annat...

Kommentar

• LIP
                          • maj 2006
                          • 1315

Hur många mm det skall vara är helt beroende på vingens korda. Det är lättare att ange 1,5 - 2 graders skränkning.

Det kan du rita ut på ett papper och mäta hur många mm det blir på given korda på den yttersta sprygeln.
                          /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
                          Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
                          Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
                          Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                            • 489

Kordan är 295 mm och jag vill minnas jag räknade ut att 1,5-2 ° skulle motsvara 8-9 mm så jag tror det är under kontroll. Ska göra kalkylen en gång till för säkerhetsskull...

Jodå, 1,5° – 8 mm, resp 2° – 10 mm så det är helt OK då.
                            Senast redigerad av Flahultarn; 2012-09-22, 18:12. Anledning: Kalkylen uträknad!

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                              • 489

Nu är det klart för belastningstestet. Huga, Började ordna lite böcker men nu får det bli natta! 12 kg ser inte så förtvivlat mycket ut Får se om jag tycker detsamma när de ska portioneras ut på vingarna Ska filma proceduren så jag kan se vad som händer om något händer... Återkommer

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                                • 489

4G testet utföll till belåtenhet

Så, 4G testet är utfört. Ändrade uppfattning om att det inte såg så farligt ut i förväg med 12 kg böcker... Det blev tidningar istället, lättare att få att ligga jämnt på vingarna, men högarna ingav respekt. Det höll utan någon synlig påverkan. Blev dessutom något halvkilo mer...
                                Gjorde en liten filmsnutt för den intresserade... säger väl inte så mycket egentligen ... det går väl inte att göra det på så många olika sätt. http://www.esbj.se/rc/cub/4g-test/Cubwing_4G-test.mp4

Kommentar

Arbetssätt...