Omdimensionering, hur tänka?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars 41an

• apr 2014
    • 714

Tumregeln har jag fått från Chuck Cunninghams tidningsartiklar i RCM på 1980-talet. Med hjälp av Google gick det lätt att hitta dem. http://www.rcuniverse.com/forum/scra...formation.html
    Där finns 8 artiklar. Den första innehåller de tumregler jag brukar använda mig av.

Pawnee har, som många andra lågvingade kärror, en svaghet. Mellan kabinen och öppningen för vingen finns bara kroppssidor som förenar framdel och bakdel. Det är därför viktigt att plywooden på insidan av kroppssidorna går ett stycke bakom kabinen. Kraftiga longeronger upptill och nedtill är också bra.

Lätthål i landställsfästet har jag sett på ARF. Det sprack!
    Lars

Kommentar

• bem

• apr 2009
      • 1643

Jag undrar om det ändå inte är viktigare för viktens skull att du väljer lätt balsa och övrigt lätt material du bygger planet med. Och lätt utrustning.
      Då får ev. överdimensionering på lister osv mindre betydelse.

Sen är det nog vettigt att klä den med t ex Oracover plastfilm eller motsv. för att hålla nere vikten på klädseln och finishen.

Det var en i klubben jag var med i på 1970-talet som byggde en Piper PA-25 Pawnee från scratch med stickor och strån så att säga och den hade en spännvidd runt 110-120 cm och hade en OS 2,5 cc motor. och en Futaba FP-4 (den från sidan åttakantiga sädaren) med tunga FP-S2 servon (som då ansågs lätta med sina 60 gram). Modellen blev ganska bräcklig och tung. Den var klädd med siden och målad vit och röd. Jag såg den aldrig flyga men det gjordes flygförsök med den det vet jag. Det var nog 1974.
      Det som var kul med den modellen var att vi var och kolla på de riktiga besprutningsflygplanen när de var i trakten och killen som byggde modellen tog foton på en av Pawnee maskinerna och det var just från den förebilden han sen byggde och målade sin modell. Det var företaget Gullviks som var och "sprayade" kommer jag ihåg. Jag brukar ibland jogga förbi den "raksträcka" som de startade och landad på men nu är skogen hög på båda sidor av stråket men man kan fortfarande se vändplatserna i bägge ändarna av raksträckan där planen mellan varven stod och blev fyllda med nytt gödselmedel innan de startade igen.

/Bo
      Senast redigerad av bem; 2017-09-17, 11:44.

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
        • 489

Tack alla för era funderingar och råd. Det hela har satt igång mitt eget funderande och det har värkt fram en lite ny syn på hur man kan göra bygget. Det hela mynnar ut i en iaf för mig ny byggteknik med en kombination av 3D printade delar och trä. Jag är mitt uppe i omkonstruktion av modellen för att passa mitt tänk. Har ända sedan jag "blev med" 3D-printer velat testa att göra vingar baserade på printade spryglar. Gör man det smart (!) blir vikten lika balsa och de tester jag gjort verkar lovande.

Det jag fastnade i med omdimensioneringen i balsautförande var vingbalkarna som jag inte blev nöjd med när de omskalats. Vingarna var avtagbara vilket jag också vill ha trots att spannet är betydligt beskedligare jämfört originalets 3 m. Med mitt nya angreppssätt blir balkarna i kolfiberrör/stång vilket blir betydligt mycket enklare att få till.

Klädsel utan plankning på vingarna, hur det blir med kroppen är än så länge osäkert men det lutar åt mestadels oplankad, kanske att jag plankar framför cockpit. Mycket återstår att tänka igenom och rita men det är just det här jag gillar med hobbyn...

Jag kommer lägga en liten opretentiös bygglogg men det kommer inte bli någon jätteaktivitet i den misstänker jag. Men lite stolpar och bilder ska jag försöka dela med mig av iaf

Kommentar

Arbetssätt...