Depronskärare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• oestling
    svarade
    Ursprungligen postat av McRegor
    Hej,
    Kul att det är flera som upptäckts Sallys förtjänster.
    Kanske dags att testa och modda lite med det senaste påfundet med "bromsar". Men å andra sidan går en lätt Sally såpass bra att det knappast är kärran som är begränsningen - i vart fall inte för mig...
    Bara att buga för Herr Östling och tacka för mästerverket. Det skulle förresten vara intressant att höra vilken av konstruktionerna som Herr Konstruktören själv tycker är den bästa för inomhusflyget...
    Hälsningar
    Roger
    Tja... vilken är bäst???
    Det är nog den som man tycker ser bäst ut det...
    Warbirdsserien med Mustangen, Thunderbolten, Spitfiren och J-22:an
    är stöpta i samma form så att säga avseende på ytplaceringar och sånt.
    Double Trouble är enligt vissa vänliga kommentarer "världens bästa inomhusdubbeldäckare som inte kan köpas för pengar", kan bero på att den är gratis eller att den är bra... inte vet jag?
    X-202:an som är inspirerad av Giles202/Cap222 (samma flygplan men olika certifieringar) verkar bli en höjdare, jag har inte hunnit testa min prototyp men de som flyger serieexemplaren verkar mer än nöjda.

Edit: Glömde ju bort den flygande logotypen "Flying Smile", ser kanske lite märklig ut men den flyger också helt ok!
    Den lilla envisa "08-Pizzan" är ju också en helkul modell, den har jag iofs. bara modifierat för att få bort några egenheter som originalversionen hade men vilken busgrunka!
    Den har flugit inne, ute, under, igenom och bredvid det mesta...
    End edit.

Angående eventueel serieproduktion av mina alster så har Wesse fått en mallsats till P-47:an och han har mitt tillstånd att skära ut delar till sin omgivning och få en liten ersättning för besväret.
    Gylds produktion av P-51 verkar ju också vara av minimal omfattning så
    det är väl också i princip ok - men när den första annonsen från någon som tänker tillverka byggsatser för att göra sig en hacka på det så kommer jag att ha en del åsikter om det...

Avseende bromsarnas vara eller icke vara så har jag inte gjort jämförande
    prov på det. Funderar på att rigga två linor från taket och släppa två modeller samtidigt och se vad skillnaden blir med/utan bromsar.
    Personligen tror jag instinktivt inte på konceptet i någon större utsträckning men med facit i hand så får man se...
    Det vi har märkt är att om man gör massor med hål i de 45-gradiga torsionsförstärkningarna på bakkroppen så "känns det" som det går aningen långsammare i vertikalerna.
    Senast redigerad av oestling; 2008-10-07, 10:06.

Lämna en kommentar:

• Gyld
    svarade
    Ursprungligen postat av hakank
    En liten fråga. Hur mycket utslag kan vara lämpligt. Eller rättare sagt vad kan vara minium? Misstänker att jag ev. behöver förlänka servooket till skeven..
    Du kan nog köra med riktigt stora utslag.
    Modellen flög så bra och hade inga tendenser till att klippa ur eller göra nåt annat konstigt trots att man körde med riktigt stora utslag.
    Den var riktigt snäll i sina flygegenskaper.

Så här ser skapelsen ut. Tack gyld för materialet! Bara att serieproducera skulle jag vilja säga:icon_pray: Den kommer inte ha mer utstyrseln än den som nu är på för att hedra konstruktör och tillverkare.
    Jo det lär nog bli fler, förutom den jag redan skurit ut för att ersätta den som fick sätta livet till i fredags på Bosön. :rip:
    Har gjort vissa små justeringar i mallarna från den som du fick.
    Tex så har jag gjort en hel vinge istället för att den är delad i två delar som den du fick. Detta gör att den blir lite stabilare (tror jag) samt att man inte behöver limma ihop vinghalvorna. (spar säkert 0,03gram i lim) :stupido2:

Sen har jag gjort färdiga hål i mallarna för skevroderservot samt servoarmen för den samma. Då slipper man ta fram skalpellen det första man gör.
    Någon till liten justering jag gjort, men kommer inte ihåg nu.

/Gyld

Lämna en kommentar:

• hakank
    svarade
    Kul att höra att Sallyn stod pall för förväntningarna!

Min väntar fortfarande på hjul och beställda horn. Har dock plockat ihop den så mycket det går utan de attrialerna.

En liten fråga. Hur mycket utslag kan vara lämpligt. Eller rättare sagt vad kan vara minium? Misstänker att jag ev. behöver förlänka servooket till skeven..

Så här ser skapelsen ut. Tack gyld för materialet! Bara att serieproducera skulle jag vilja säga:icon_pray: Den kommer inte ha mer utstyrseln än den som nu är på för att hedra konstruktör och tillverkare.

/Håkan
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• DrHanke
    svarade
    jo då wesse... hanke har saker på g... bla profil film på den ökände gotlandsbon!

Lämna en kommentar:

• McRegor
    svarade
    Hej,
    Kul att det är flera som upptäckts Sallys förtjänster.
    Kanske dags att testa och modda lite med det senaste påfundet med "bromsar". Men å andra sidan går en lätt Sally såpass bra att det knappast är kärran som är begränsningen - i vart fall inte för mig...
    Bara att buga för Herr Östling och tacka för mästerverket. Det skulle förresten vara intressant att höra vilken av konstruktionerna som Herr Konstruktören själv tycker är den bästa för inomhusflyget...
    Hälsningar
    Roger

Lämna en kommentar:

• Gyld
    svarade
    Ursprungligen postat av wesse
    blev det film oxå? har hört rykten om att den ökända Nick Nyroth var på plats? Önskade jag varit med men det är för långt att åka med dagens bensinpriser o så har jag ju Liam denna helg:thumbup:

grattis till en kul kväll...
    Vi hade också gärna sett dig på plats! Saknades en bit i mitt hjärta när du inte var där... :(

Och Nyroth var på plats. Roligt att träffa folk man normalt bara träffar här!

Film kommer med allra största säkerhet inom kort. DrHanke var nämligen på plats med kameran som vanligt! :thumbup:

/Gyld

Lämna en kommentar:

• wesse
    svarade
    blev det film oxå? har hört rykten om att den ökända Nick Nyroth var på plats? Önskade jag varit med men det är för långt att åka med dagens bensinpriser o så har jag ju Liam denna helg:thumbup:

grattis till en kul kväll...

Lämna en kommentar:

• Gyld
    svarade
    Sallyn klar...... För begravning!

Jaha. Då hade man testflugit både Knuffeln och Mustang Sally'n.

Måste säga att Mustangen kändes roligare än Knuffeln, då mustangen flög exakt hur bra och roligt som helst.
    Östlings kärror kan man verkligen lita på att de är ordentligt genomtänkta.

Ett stort tack till Östlings för den underhållning han bjöd på genom ritningen till Sallyyn.

Igår så packade jag och min bror bilen och for ner till Bosön.
    Lite tråkigt dock att vi fick överge våra första planer, som innefattade ytterligare ca fyra pers från klubben, då dessa inte var anslutna till SMFF och således inte välkomna om dom inte ville gå med i det förbundet, vilket dom inte har för avsikt att göra. Lite tråkigt, men detta är en annan diskussion och kan väl fortsätta i en annan tråd än här.

Väl framme så plockade vi ur bilen som efter ovan foto hade fyllts på ytterligare med min brors flygetyg.

Snabbt som attan ville man prova de modeller man byggt den senaste tiden.
    Först ut blev Knuffeln, som verkligen flög stillsamt och trevligt.
    Lättningshålen i skev och höjdrodren som synss på bilden ovan, gjorde verkligen nytta när man framför allt flög nedåt. Så detta kan verkligen rekommenderas ifall du vill ha en lugn och snäll kärra. Gör hål i skev och höjd för att skapa lite bromsande turbulens.

Sen var det dags för Sallyn.
    I början kändes modellen nästan för bra för att vara rolig!
    Den flög exakt som jag ville, och ville jag inte flyga så kunde jag bara släppa spakarna och den fortsatte spikrakt. Detta utan att jag över huvud taget trimmat någonting på radion.
    Så bygg efter ritningen, och den kommer att gå som ett strykgärn!

Men ju längre kvällen gick, desto roligare blev den.
    Vet inte om det berodde på att jag växte in i den, eller om det berodde på att den fungerade hur bra som helst att verkligen banka runt den hårt när man jagade Henry och Emil.
    För på sentimmarna så blev det dags för den ofrivilliga dogfighten. :boxing:

Måste säga att Sallyn uppförde sig hur bra som helst. Den svänger verkligen runt sin egen axel i alla led. Både vid looping, roll och med sidorodrer så svänger den på en 3-öring. Detta gjorde att man lätt enkelt kunde göra en snabb looping när man fick en fiende bakom sig, för att en sekunden senare köra in min propeller i deras sidoroder! :sarcastic:

Tyvärr så räckte inte mina flygegenskaper ända fram trots att jag hade ett superplan att flyga med.
    Så resultatet av kvällens övning blir nog ändock att jag får se till att skära ut en ny Sally till nästa gång. Tur man har en depronskärare! :thumbup:

Så sammanfattningen från kvällen blir....
    Bygg en depronskärare och börja producera modeller.
    Flyger man med rätt vänner så har man exakt hur kul som helst. Synd bara att alla likasinnade inte kunde känna sig välkomna av olika anledningar.

/Gyld

Lämna en kommentar:

• hakank
    svarade
    Klockrent :-)

Tack.

/Håkan

Lämna en kommentar:

• McRegor
    svarade
    Hej Håkan,
    Kan nån av dessa bilder vara till hjälp, måhända - http://www.mcregor.se/MustangSally.htm
    Hälsningar
    Roger

Lämna en kommentar:

• hakank
    svarade
    Eftersom motorfäste har anlänt började jag jobbet med att skära ut för det i kroppen. En frågande tanke fladdrade igenom huvudet när jag höll på med det. De bakre torionsförstärkningen har jag inga problem med. Hur är det tänkt att de främre skall monteras? De är lixom kvadratiska och ganska långa. Har tittat på bilder av Sally men inte fått kläm på var de är undangömda någonstans..För gömda verka de vara då jag inte kan se var/hur de är monterade..

/Håkan

Lämna en kommentar:

• hakank
    svarade
    Jag tänkte det var bäst att vänta med att limma kroppen och skära ut för motorfästet innan detta sker. Lister på vingarna klara. Skevroder dittejpade (det biter bra om man grundar med UHU por där tejpen skall fästas) sidoroder dittejpat.

Går nu alltså i väntans tider på landställ, roderhorn, motor och fartreglage...

(Tack för tipset med clonezilla. Fixade sig till slut iaf.)

/Håkan

Lämna en kommentar:

• McRegor
    svarade
    ...(Håller fortfarande på och bråkar med diskbytet. Ghost 9.0 verkar ju inte vara riktigt som det skall vara...)
    /Håkan
    Hej Håkan,
    Kör Clonezilla - http://www.clonezilla.org/ - istället - den är klockren !
    Hälsningar
    Roger

Lämna en kommentar:

• hakank
    svarade
    Ok. Mysteriet löst då :thumbup:

Jaha. Då börjar jag att limma listerna. (Håller fortfarande på och bråkar med diskbytet. Ghost 9.0 verkar ju inte vara riktigt som det skall vara...)

/Håkan

Lämna en kommentar:

• Gyld
    svarade
    Vad är det för 2 st depronflak längst ut till höger i bilden? Har jämfört grejjorna med ritningen och kan inte riktig placera dom. Kanske har fått i mig för mycket lösningsmedel av allt skrubbande..
    He he!
    Antagligen så är det jag som fått i mig för mycket lösningsmedel.
    Ser ut att vara vingarna som jag hade för mig att jag skurit ut till en annan modell... Kan ju förklara varför jag inte hittar dom. :sarcastic:

Om det stämmer så är dom till en Knuffel! ha ha ha!

Behåll dom du ifall du någon gång skall bygga en sådan också!

/Gyld

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...