Om det absolut måste vara en tålig fomie så välj den lite större och betydligt roligare Cularis och "synlighetsmåla" den på undersidan. Lås klaffarna till att börja med och mixa skev>sida så kan man styra med enbart högerspaken. Styr eventuell elmotor med en till/från switch så kan "throttelspaken" användas till klaffbroms eller butterflybroms senare.
Multiplex Cularis 2610mm?
Kollaps
X
-
Hur ska han kunna lära sig om han bara flyger med sida och höjd?Om det absolut måste vara en tålig fomie så välj den lite större och betydligt roligare Cularis och "synlighetsmåla" den på undersidan. Lås klaffarna till att börja med och mixa skev>sida så kan man styra med enbart högerspaken. Styr eventuell elmotor med en till/från switch så kan "throttelspaken" användas till klaffbroms eller butterflybroms senare.
när han har vant sig vid det och byter till en t.ex Yak, då lär det ju inte vara så lätt?
frågar du mig så är det mycket svårare att bara flyga sida och höjd, skev är ett måste om man vill komma någon vart...
just my 2 cents....
//NickeKommentar
-
Jag antar att Pernstig tänker sig att man har höjd och skev på högerspaken som vanligt och mixar in lite sidroder på skeven. Kan säkert fungera men jag tycker fortfarande att man gör det onödigt komplicerat för en nybörjare. Och att inte ha trottel på vänsterspaken tycker jag också är att komplicera det för en nybörjare den dag han skall flyga en normal motorkärra vilket säkert kommer mycket snart. Kör så mycket standard som möjligt i början. Sen är det heller inte speciellt svårt att kvadda en Cularis - det har jag sett flera exempel på. Jag skulle inte rekommendera en sån som förstakärra men det är jag det... Till chrille kan jag säga att även Parkzone-kärrorna är tillverkade i ett snarlikt material som elapor.
RogerKommentar
-
Med bra drag i spisen så håller jag med dig KG om att man helst vill starta på kanske halvgas. Det blir rätt brutalt att ha fullgas direkt och speciellt för en nybörjare.
På t ex min Futaba 10C så finns det "vrid-spakar" på vardera sidan högt upp på sändaren som man i o f s skulle kunna använda som trottelspakar - t ex på högra sidan om du kan lära dig att hantera den med t ex höger ringfinger. Har inte testat men det skulle kunna fungera - om du vill ha proportionell trottelkanal.
RogerKommentar
-
Men jösses va ni babblat på nu då!!!
Kan säga att när vi satte oss ned vid flygklubbens ena dator och kikade runt lite samt att jag förklarade en massa ni lärt mig samt egna erfarenheter osv så tog det inte länge förän allt var beställt. Hupps! Det vart ingen Multiplex som jag trodde, utan en sån där Radian Pro på 2m med laddare, ackar, Spektrum DX7 osv. Dessutom vart det snack om kärra nummer två som nog säkert hamnar hem innan denna Radian gjort sitt. =)
Han har flugit riktiga segelflyg och flyger nu normalklassat samt UL, så flygintresset finns. =)
Foam/EPP/EPO/Elapor va det nu heter, det var ett måste för första kärran.
Flyget blir nåt att lära sig spaka med för att få in vanan med nåt större ståtligare.
Skevroder vart det jopp (den talande minen från honom när man sade att visa saknade skevroder sade allt).
Cularis gick bort för att den ansågs va för pillig få klar före flygning, samt nån klipp-egenskap.
Easyglidern, nä den fick ej snyggpoäng så det blev Radian Pro.
Kikades även på fler modeller, men YouTube och Midsommarflygabrådska påskyndade valet. :-D
Kan hända en MPX EasyGlider Pro hade vart bättre / hållbarare osv, men det vart int så nu.
Radian är väl säkert helt OK? =) Den har bra färgningar under och ovan.
Stort tack för alla svar! =)www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
Kommentar