Finns det EPO seglare med prestanda?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LIP
    • maj 2006
    • 1315

Ursprungligen postat av McRegor
    Håller med dig helt Lasse !
    Eldriften har verkligen underlättat för oss som vill flyga segel på ett lite enklare sätt än med vinsch eller långa linor. Och att ha tillgång till ett bra hang inom rimligt avstånd är ju inte många förunnat - i alla fall inte där jag bor i Mellansverige.
    Roger
    Å jag som trodde att jag bor i mellansvergie....så fel man kan ha.

Kommentar

• Kenneth E
      • okt 2006
      • 3445

Mellansverige?, Nu förstår jag varför SMHI´s rapporter aldrig stämmer för oss i Skåne. Stockholmarna tror de bor i södra Sverige, Västerås är i mellanSverige. Ja, nog är Örnsköldsvik/Östersund är nog mellansverige.

Seglare skall kastas upp och fånga termik, hangflyg ser jag inte riktigt som segelflyg, då man kan slänga ut typ motorkärror(typ metanolare, med motorn avstängd) där och rida på vinden. Det är min uppfattning. En seglare letar uppvindar och håller sig uppe genom att flyga in i dessa blåsor, typ Blue Phoenix. Sedan kan man fuska och använda motor/rep/vinsch.
      Se på IGG de skall ha träff första veckan i Juni på Ålleberg, de kan inte flyga om det inte finns en bogserkärra på plats. I år kommer inte jag vara på plats.
      Ken

Håller med dig helt Lasse !
      Eldriften har verkligen underlättat för oss som vill flyga segel på ett lite enklare sätt än med vinsch eller långa linor. Och att ha tillgång till ett bra hang inom rimligt avstånd är ju inte många förunnat - i alla fall inte där jag bor i Mellansverige.
      Roger

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Det är just det Kenneth - har man inte hjälpmedel så kan man inte flyga segel med normala kärror typ BP eller större. Möjligen DLG men det är sällan förhållandena är såpass bra att man får några längre turer med den blygsamma höjd man som "amatör" når. Skulle gärna se dig hiva upp en BP på lämplig höjd för att få t ex 10--15 minuters flygtid...
        Men var och en blir salig i sin tro. Vi amatörer använder t ex en elmotor för att enkelt få upp kärran på lämplig höjd - och vi är nöjda med det.
        Roger

Kommentar

• Kenneth E
          • okt 2006
          • 3445

Du får börja träna Bodybuilding och kast med kula, sedan blir Bp en baggis.
          10-15 minuter i död luft är ganska bra höjd eller en bra modell.

Lycka till med era flygningar, hoppas vi ses en dag, för en segeltur tillsammans, ser fram emot att se era skumvåfflor i termiken.
          Ken

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Ursprungligen postat av Kenneth E
            ...ser fram emot att se era skumvåfflor i termiken.
            Ken
            Då får du nog ha väldigt oskarp syn för skumvåfflor används inte här för att ta termik...
            Roger

Kommentar

• henke2
              • mar 2011
              • 3188

Skall du flyga på hang rekommenderar jag sten styva vingar, har du flugit hang någon gång? Oftast flyger man inte termik med samma seglare, det går dock men då skall samma kärra avlastas för termikflygning.
              Jag flyger jet när det skall gå undan eftersom de hang vi har här inte är de hang du tänker på när du hör hang. Så frågan om jag flugit hang har inte så mycket med saken att göra, utan snarare att jag inte har några hang värda en till kolfibermaskin här i krokarna.

Sedan har vi aspekten "hur sexig är en skumvåffla?
              Det var just det jag undrade om det fanns någon sådan värd namnet. Som det ser ut på min segelflygfront så lever jag ett lyckligare liv med en EPO-maskin som det ser ut idag.

Kommentar

• The Flyer
                • maj 2013
                • 134

Har följt de senaste inläggen i denna tråd som alltmer vinklats åt seglare "med eller utan motor". Så därför undrar jag om ni har ni noterat hur fiffigt man demotoriserar Cumulus 200? Går på ett par sekunder. Bara rycka bort motorgondolen med motorn i och plocka bort accen och vips så har man en lättare seglare utan motor. Fiffigt och flexibelt tycker jag.

Demotorisering kan studeras i manualen här.
                Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

Kommentar

• canoya

• nov 2011
                  • 16

Ursprungligen postat av Thomas
                  Typ den ja!
                  Det jag skulle vilja modda på min ASW17 är att öka V-formen på vingen, men det vettifan hur det ska gå till med ett styvt kolfiberrör mellan vinghalvorna.

Men "The Flyer's" förslag på 'Cumulus 200' frestar!!

Nån länk till nån svensk/europeisk handlare, månne??
                  Jag ökade v-formen på min ST Models ASW28 genom att kapa kolröret på mitten och skarva med en M6-gängstång bockad i önskad vinkel som sticker in ca 12-15 cm på var sida skarven och limmades med epoxi. Hittade ingen 6mm pianotråd, men gängstången har hållt utan att vinkeln har ändrats av belastningen. Modifieringen gör att planet ser mycket snyggare ut i luften och kanske flyger något trevligare också, men det är svårare att verifiera.

/Håkan

Kommentar

• jocke1963
                    • dec 2007
                    • 2709

Ursprungligen postat av The Flyer
                    Bara rycka bort motorgondolen med motorn i och plocka bort accen och vips så har man en lättare seglare utan motor.
                    Hur ska du styra kärran utan ack...?

Kommentar

• LIP
                      • maj 2006
                      • 1315

Ursprungligen postat av jocke1963
                      Hur ska du styra kärran utan ack...?
                      Och hur går det med tyngdpunkten?

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7942

...och hur skall man få upp den ? Gissar att vingkonstruktionen inte är gjord för gummirepstart i alla fall...
                        Så då återstår väl i princip bara att bogsera upp kärran.
                        Nåja - nu spårade vi ur igen...
                        För att återgå till ursprungsfrågan - Vilken typ av kärra är du på jakt efter Henke ? En utpräglad termikjagare eller t ex en skalaliknande seglare ? Skall det också fungera på hanget eller har du annat till det i den mån det förekommer ? Är det en termikjagare av klass så är jag rädd för att det inte finns speciellt många sådana i EPP/EPO. Skalaliknande kärror som flyger hyfsat finns det dock ett antal.
                        Roger

Kommentar

• Petrik59
                          • jan 2008
                          • 80

Är man nybörjare på segel men inte nybörjare på flygning i allmänhet så ser jag ju egentligen inga bekymmer med att välja en konventionell seglare - t ex med glasfiberkropp, kroppsrör i kolfiber och en konventionellt byggd sprygelvinge.
                          Roger
                          Ovan kanske gäller de som flugit i många år. Själv började jag med RC Flyg vid 50 års ålder (ca 5 år sedan) men har i stort sett bara flugit typ 3D plan som Extra 58", Fury 3D & ett par EDF:er tidigare. Även en liten Multiplex MiniMag som var mitt första plan. Jag har flugit väldigt många timmar dessa år. Utom hus både Sommar & Vinte + inomhusflygning ett par timmar varje Lördag på vintern. Ute på fältet med extran så har jag nog bara lagat EN gång då landningstället fick sig en smäll annars har det fungerat bra.
                          Men.... Segelplan/El-Seglare är en helt annan sak tycker jag!
                          Då jag bestämt mig för att lära mig flyga termik denna sommar så anmälde jag mig att deltaga i ESU tävlingen på Svenskt Modellflyg. På så sätt "tvingar" man sig ut på fältet för att flyga även om vädret inte är optimalt och det blåser lite mycket. Man vill ju ha minst EN månads omgång med poäng, även om poängen inte blir höga.

Jag har en obyggd Graupner Cumulus ARF på ca 187 cm liggandes som det var meningen jag skulle flyga i sommar. då jag inte hade planet klart till ESU starten så bestämde mig dock för att börja min el-segel karriär med ett begagnat EPO plan av något slag. Det blev då en begagnad Multiplex Cularis då Pelle på Autopartner just hade bytt in en sådan som jag fick köpa till bra pris. Den har stort vingspann men är å andra sidan även ganska tung.

Men... Jag är nu glad att jag inte fick färdigt min Graupner Cumulus för den skulle dat varit mos av för länge sedan!!
                          Exempelvis gjorde jag igår sex starter (två ESU omgångar) och av dessa blev det fyra landningar med nosen först.
                          Jag har väldigt svårt att få till det med hur sakta jag kan flyga Cularisen. Går det FÖR sakta tippar den bara ned ena vingen och vänder nosen mot backen.
                          Detta problem har man inte så ofta med typ en ren motor kärra som en Extra 300. Då ger man bara gas och drar sig ur problemet.
                          Men med El-Seglaren så vill man ju inte ge gas i detta läge för då har man sabbat denna ESU start med ett extra gaspådrag.
                          Det är ju även en del av utmaningen med El-Seglare att lära sig komma ned utan motorpådrag och gärna i rätt tid :-)

Vad jag med ovan långa inlägg vill ha sagt är att en foam (EPO) seglare är ett ypperligt tåligt plan att lära sig med.

Altså är Henriks fråga "Finns det EPO seglare med prestanda?" väldigt relevant tycker jag.
                          För även om man använder sig av en EPO seglare för att lära sig eller för att det är behändigt att "slänga in i bilen" så vill man ju ha så bra prestanda som möjligt.

Att man inte kommer upp i någon AVA eller PULSAR klass är ju ganska förståeligt så om de som läser denna tråd ger input ang. de EPO segelplan man flugit så kanske man kan få fram någon typ av "Best Of Foam" Seglare/El-seglare.
                          Detta kunde vara lite av en vägvisare för andra "nya" eller "slänga in i bilen" plan flygare.

(Nu är min MPX Cularis så sliten och mosig i nosen att det kanske blir en Easy Glider eller en Solius istället om jag inte hittar något bättre i EPO)

/Petrik

Edit:
                          Man kanske skulle testa en PARKZONE - RADIAN á 1300:-
                          Senast redigerad av Petrik59; 2014-06-01, 23:23.

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

Hej Petrik,
                            Du skall inte glömma att din Cularis kanske under vissa förhållanden är svårare att flyga och att en lättare, konventionellt byggd seglare kanske inte alls försätter dig i de situationer där du behöver hållfastheten som en EPP-kärra har - t ex de problem du har vid landningen. Och av det jag sett av Cularis (=begränsade erfarenheter) så är det ingen kärra jag personligen suktar efter - om man säger så...
                            Sen håller jag med om att det är bra att få redovisat erfarenheter av olika EPP-kärror men det är också viktigt att veta vilka egenskaper som man eftersträvar för det finns tyvärr ingen "one size fits all" när det gäller seglare. Men testa gärna en Radian - läser man amerikanska fora så verkar det ju finnas många som gillar den och talar vi om den vanliga (ej Pro) så verkar ju den vara bättre som termikjagare. Men skall du tävla och ta dig ner på en exakt punkt så kanske Pro-versionen ändå är bättre eftersom du bl a har klaffar/bromsar om jag minns rätt.
                            Roger

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                              • 7673

Inga problem med att hitta termik med en skumkärra!!
                              I helgen var vi på meeting i Ripa, och jag skickade upp min 'ebay-are' 2-meters ASW-17. Och hittade sådana där härliga termikblåsor där man nästan är rädd för att kärran ska försvinna.
                              Vingprofilen på kärran har konkav undersida, det hjälper självklart till för att få bra lyft.
                              Retroholic!

Kommentar

• henke2
                                • mar 2011
                                • 3188

Kompisen använde uttrycket att det visst går att fånga termik med EPO seglare, men att då flyger ju även utemöbler, Webergrillen osv... Jag har ingen aning om var gränsen för sådan termik går, det jag vet är att Jetis variometer är riktigt bra hjälp även på kvällarna går det att hitta termik och stiga från måttliga 75meter.

Kommentar

Arbetssätt...