Finns det EPO seglare med prestanda?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • The Flyer
    • maj 2013
    • 134

Ursprungligen postat av Thomas
    Typ den ja!
    Det jag skulle vilja modda på min ASW17 är att öka V-formen på vingen, men det vettifan hur det ska gå till med ett styvt kolfiberrör mellan vinghalvorna.

Men "The Flyer's" förslag på 'Cumulus 200' frestar!!

Nån länk till nån svensk/europeisk handlare, månne??
    Valde att motorisera själv så jag köpte den billigaste varianten som nu kostar 495:- på Hobbyequipment och 489:- hos Hobbyservice. Jag köpte den tydligen i rätt tid och betalade 395:- för någon månad sedan. Blev helsåld på modellen när jag såg hur sjukt fint och mjukt den flög. Vingarna har ganska mycket flex i sig under flykt plus att vinkordkordan är relativt liten så jag antar att det är därför som den flyger så fint. Vingflexet syns tydligt i vissa situationer i filmerna.

Här är två filmer som visar hur den glider:

Senast redigerad av The Flyer; 2014-05-24, 22:11.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
      • 7673

Mja, det är väl DET som är nackdelen med EPP-vingar... flexet!

Jag upplevde det som jäkligt obehagligt när jag skulle dyka ut ur en termikblåsa och vingarna fladdrade som en skadeskjuten kråka...
      Som sagt, jag fräste ett par spår och PU-limmade ner ett par kolfiberrör i mina EPP ASW17-vingar och fick dom MYYYCKET styvare!

Men V-formen skulle jag vilja ha liiiite större!
      Retroholic!

Kommentar

• The Flyer
        • maj 2013
        • 134

Mja, det är väl DET som är nackdelen med EPP-vingar... flexet!

Jag upplevde det som jäkligt obehagligt när jag skulle dyka ut ur en termikblåsa och vingarna fladdrade som en skadeskjuten kråka...
        Som sagt, jag fräste ett par spår och PU-limmade ner ett par kolfiberrör i mina EPP ASW17-vingar och fick dom MYYYCKET styvare!

Men V-formen skulle jag vilja ha liiiite större!
        Nja...det ska vara lite flex i vingarna. Då flyger den mjukare. Sen kan jag ju berätta det att vingarna i Cumulus 200 redan är kolfiberförstärkta från fabrik på det sätt du beskriver med en kolfiberstav från roten till spetsen. Så det arbetet är så att säga redan gjort innan man tar ut den ur lådan
        Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

Kommentar

• henke2
          • mar 2011
          • 3188

Bra tips på lite av varje. Jag är dock av den sorten som tycker det skall vara stumt och inte flexa. Det går att få till okej även med EPO om man bygger smart. En seglare ska studsa, det är ju så man ser termiken

Hitintills gillar jag tipsen på Avia i balsa bäst, men är fortfarande sugen på EPO mest pga krocktåligheten om det blir total leksuga.

Kommentar

• henke2
            • mar 2011
            • 3188

På samma tema...

Kommentar

• Petrik59
              • jan 2008
              • 80

Hej!
              Intressant det här med segelplan o Foam (EPO).
              För mig (oss) som är nybörjare på typ El seglare är det jäkligt bra med ett oömt plan.
              Själv flyger jag just nu en Multiplex Cularis vilken jag tycker flyger bra även om den är ganska tung. Men finns det något sånär med termik så funkar det ok.
              Däremot så skulle man ju även vilja ha en "lätt" foam seglare ibland men det verkar vara svårt att hitta.
              Dream-Flight har ju sin Libelle DLG (http://dream-flight.com/products/libelle-dlg) men det borde finna en lite större el variant på ca 180cm - 200cm som var uppbyggd på liknande sätt med en lätt kolfiberkropp.
              Någon som vet om det kanske finns??

/Petrik

Kommentar

• jocke1963
                • dec 2007
                • 2709

Jäkla Roger!!!!!
                Nu frestar du 'köp-knappen' onödigt mycket!
                Ja, rackarns Roger, bidde ett tryck på köpknappen för mig oxå....
                Verkar vara en trevlig maskin..

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

Är man nybörjare på segel men inte nybörjare på flygning i allmänhet så ser jag ju egentligen inga bekymmer med att välja en konventionell seglare - t ex med glasfiberkropp, kroppsrör i kolfiber och en konventionellt byggd sprygelvinge. Ja - skall man flyga hang i "småstenig" miljö så förstår jag behovet av en hållbar kärra men flyger man på flygfält så brukar inte slitaget på segelkärrorna bli speciellt stort. Sen kanske man vill ha en RTF-kärra och då är det ju nästan undantagslöst EPP/EPO-kärror som gäller. Men var inte rädd för att slå till på en konventionellt byggd elseglare. Och varför just Henke i egenskap av mycket erfaren flygare vill ha en EPO-seglare har jag nog en aning svårt att förstå...
                  Roger

Kommentar

• simonarvestrand
                    • jan 2012
                    • 3850

En av anledningarna till att jag gärna skulle ha en skumseglare är hanteringen, man kan slänga in den i bilen lite hur som helst utan att vara orolig,
                    "riktiga" maskiner är ju så känsliga speciellt mina dlg kärror dom har fått en del skador bara för att man inte varit försiktig nog när man la in dom i bilen.
                    knäckte även en vingspets då vingen blåste av depåbordet, sånt slipper man med epo

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7942

Visst kan man olyckas med en kärra men en relativt lätt seglare tål rätt mycket - t ex har min mest använda elseglare blåst ner från depåbordet åtskilliga gånger utan att det blivit nån skada. Och talar vi om seglare i storleksordningen 2 m spv eller mera så måste man ju ändå plocka av vinghalvorna innan man får in den i bilen och då minskar skaderisken avsevärt under transporten.
                      Den stora fördelen med konventionellt byggda seglare är ju att man har ett oerhört mycket större urval och i många fall får en seglare med bättre flygegenskaper. Men både Multiplex och Parkzone har ju förhållandevis bra EPO-seglare för den som har problem med hållbarheten. Sen finns det ju dessutom alternativ från alla Kina-tillverkare fast dessa kan ju variera mera i kvalitet...
                      Roger

Kommentar

• henke2
                        • mar 2011
                        • 3188

Frågan om EPO har flera olika anledningar varav en är att jag flyger för lite segel för att motivera en maskin ur Paritechs sortiment. En anledning är den relativa stryktåligheten om man vill flyga från ett stenigt hang. Den största anledningen är dock en nyfikenhet kring vad som händer i segelflygvärlden på EPO sidan. I de andra områdena finns det ju EPO maskiner som presterar lika bra som snudd på glasfibermodellerna gör. Även på segelfronten borde man få fram saker som fungerar, inte bara ser bra ut kan tyckas.

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

Henke - nu är väl inte valet endera en enkel EPO-seglare från Kina eller nåt exklusivt ur Paritechs sortiment utan det finns ju mängder av bra grejor däremellan - och ett utmärkt exempel på en prisvärd och bra seglare har du ju redan fått av LIP.
                          Sen har jag förståelse för om du vill ha nåt hållbart på ett stenigt hang men mera utpräglade hangkärror finns det väl ett antal i EPP/EPO - eller ? Och en bra termikkärra är nog oftast inte samma sak som en kärra lämpad för ett stenigt hang, tyvärr...
                          Roger

Kommentar

• Kenneth E
                            • okt 2006
                            • 3445

Skall du flyga på hang rekommenderar jag sten styva vingar, har du flugit hang någon gång? Oftast flyger man inte termik med samma seglare, det går dock men då skall samma kärra avlastas för termikflygning. Termikflygning brukar med fördel ske med flaps för att öka bärigheten, går i och för sig också fixa på en epo. Du får väl skaffa dig en bra låda eller ett fodral till din värsting seglare i stället så går den inte i sönder i bilen, montera seglaren på marken så blåser den inte ner från bordet, hur enkelt som helst. Sedan har vi aspekten "hur sexig är en skumvåffla?".

Att flyga segel med elmotor är som att snyta sig i tröjan.
                            Ken

Ursprungligen postat av henke2
                            Frågan om EPO har flera olika anledningar varav en är att jag flyger för lite segel för att motivera en maskin ur Paritechs sortiment. En anledning är den relativa stryktåligheten om man vill flyga från ett stenigt hang. Den största anledningen är dock en nyfikenhet kring vad som händer i segelflygvärlden på EPO sidan. I de andra områdena finns det ju EPO maskiner som presterar lika bra som snudd på glasfibermodellerna gör. Även på segelfronten borde man få fram saker som fungerar, inte bara ser bra ut kan tyckas.

Kommentar

• LIP
                              • maj 2006
                              • 1315

Att flyga segel med elmotor är som att snyta sig i tröjan.
                              Ken[/QUOTE

Den kommentaren förstår jag inte riktigt, då kan man säga samma sak om linstart i någon form.
                              Man skaffar sig inte en el-seglare för att flyga motorflyg, det kan tex. bero på korta fält.
                              Eller också ägnar man sig till enbart hangflyg.

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

Ursprungligen postat av LIP
                                Man skaffar sig inte en el-seglare för att flyga motorflyg, det kan tex. bero på korta fält.
                                Håller med dig helt Lasse !
                                Eldriften har verkligen underlättat för oss som vill flyga segel på ett lite enklare sätt än med vinsch eller långa linor. Och att ha tillgång till ett bra hang inom rimligt avstånd är ju inte många förunnat - i alla fall inte där jag bor i Mellansverige.
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...