Igår fick till och med jag termik med min E-flight ASK-21, det är också en skumvåffla av något slag.
Finns det EPO seglare med prestanda?
Kollaps
X
-
Självklart har du rätt i detta Roger.Hej Petrik,
Du skall inte glömma att din Cularis kanske under vissa förhållanden är svårare att flyga och att en lättare, konventionellt byggd seglare kanske inte alls försätter dig i de situationer där du behöver hållfastheten som en EPP-kärra har - t ex de problem du har vid landningen.
Roger
Ett foam plan har nog både högre vingbelastning, sämre vingprofil och är "svampigare" än ett "riktigt" plan.
Men man är ju ändå lite feg och vill inte laga balsa varje vecka i början :-)
/PetrikKommentar
-
Att lära sig flyga handlar inte om att köra i backen, då har man kommit in fel i det hela och flyger över sin förmåga. Närmsta klubb kan säkert hjälpa till där om man är osäker själv. Dock finns det mängder av andra bra anledningar till EPO som inte har med kracher att göra.Kommentar
-
Hej!
Jag har flugit både MPX Cularis och Solius
Cularisen är en mycket trevlig seglare som man lätt plockar termik med, den flyter på minsta lilla bubbla utan problem, t.ex. så var vi ett gäng flygare i värmland för några år sedan och då hade vi med oss några Cularis som vi flög med i stort sett varje dag i en vecka, och jag kan lova att det var bra mycket svårare att få ner dem än upp dem. jag har för mig att vi var uppe som högst på 1049m med flygningar på upp emot en timma och då använde vi bara motor upp till ca 200m. Så Cularisen är en perfekt modell för termikflyg, den är dessutom styv i vingarna tack vare dubbla kolfiberrör i varje vinge och en bra ving infästning. Den är även mycket enkel att montera. Bygg den lätt och flyg den på 3s så är den underbar.
Soliusen är mer av en sportseglare som man inte lika gärna termikflyger med. det går säkert men den är mycket tyngre och lämpar sig mera för "acrobatflyg" än termikletande. kolla denna demoflygning t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=mbXOlPMJ34Q
Båda dessa kärror ser bra ut i luften (enligt mig) och flyger fantastiskt. Det medföljer en optional "noskona" om man vill flyga dem som ren segelmodell, annars så medföljer vit spinner och fällbara blad så det syns knappt i luften att det sitter motor på dem.
Mvh
// NickeKommentar
-
Jag är med i en klubb sedan 5 år tillbaka och flyger min vanliga Extream Fligt Extra 300 58" ganska obehindrat. Men Seglare är en helt annan sak och det är ju inte alltid det finn någon som är rutinerad på segelflyg när man är på fältet. Ibland är man där helt allena och vår klubb är inte direkt segelflygarnas Mecca utan det är plan typ Extra 300, YAK mm som råder + lite EDF.Att lära sig flyga handlar inte om att köra i backen, då har man kommit in fel i det hela och flyger över sin förmåga. Närmsta klubb kan säkert hjälpa till där om man är osäker själv. Dock finns det mängder av andra bra anledningar till EPO som inte har med kracher att göra.
Mitt första år med RC flyg så gjorde jag nästan inget annat än att träna landningar i alla möjliga och omöjliga vindriktningar och vindstyrka. Att komma upp i luften med ett RC plan klarar alla. Det är att komma ned hel som är kruxet.
När det gäller El-seglaren så har jag haft alldeles för lite tid att träna innan jag började deltaga i ESU (tror jag gjorde två eller tre starter innan). Så landningsträningen sker i samband med ESU omgångarna jag kör med nackdelen att jag vägrar dra på motorn även om jag kommer in lite fel. Det går även bara att lända från två håll på vårt fält så att landa en seglare i 4-5m/s sidvind utan att parera med motor är inget jag är van vid.
Så själklart flyger jag över min förmåga när det gäller MPX Cularisen. Samtidigt som jag försöker lära mig termikflygandets ädla konst så vill man ju ha ESU poäng varje månad (även om det kostar en beggad MPX Cularis) därför vägrar man att slå på motorn vid inflygningen även om det "kör ihop sig" (tejp är alltså min räddning istället för motor :-) ).
Naturligtvis handlar inte att lära sig flyga om att köra i backen men det är nästan ofrånkomligt att det händer.
Finns ju en anledning till att många klubbar använder typ en MPX Mentor som skolplan.
Vad jag menar är bara att när jag gått i backen så har det tagit mig 10min med UHU Por och tejp sedan upp igen.
En smälld kol/glasfiber nos med lossat motorfäste eller en spräckt balsa vinge eller vingfäste är nog oftast inget man fixar på 10min på fältet.
Jag tror även att Roger har rätt i att ett "riktigt" plan drar man kanske inte i backen lika lätt då det flyger bättre, har lägre vingbelastning och går att flyga saktare (kanske även reagerar på rodren bättre).
Så det kanske blir en Parkzone Radian i alla fall och jag kanske har en obyggd Fling 2M på G som man kan motorisera.
Kan jag lära mig landa bra med dessa två RE seglare så skall väl en kärra med Skev o Flaps vara en baggis sedan eller??
Så vem vet jag kanske kan lära mig med tiden även jag :-)
/PetrikKommentar
-
Bra input och en bild av vad flyga bra innebär för dig. Någonting kan ju flyga jättefint utan att ha den efterfrågade prestandan som seglare. Det är stor skillnad.Hej!
Jag har flugit både MPX Cularis och Solius
Cularisen är en mycket trevlig seglare som man lätt plockar termik med, den flyter på minsta lilla bubbla utan problem, t.ex. så var vi ett gäng flygare i värmland för några år sedan och då hade vi med oss några Cularis som vi flög med i stort sett varje dag i en vecka, och jag kan lova att det var bra mycket svårare att få ner dem än upp dem. jag har för mig att vi var uppe som högst på 1049m med flygningar på upp emot en timma och då använde vi bara motor upp till ca 200m. Så Cularisen är en perfekt modell för termikflyg, den är dessutom styv i vingarna tack vare dubbla kolfiberrör i varje vinge och en bra ving infästning. Den är även mycket enkel att montera. Bygg den lätt och flyg den på 3s så är den underbar.
Soliusen är mer av en sportseglare som man inte lika gärna termikflyger med. det går säkert men den är mycket tyngre och lämpar sig mera för "acrobatflyg" än termikletande. kolla denna demoflygning t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=mbXOlPMJ34Q
Båda dessa kärror ser bra ut i luften (enligt mig) och flyger fantastiskt. Det medföljer en optional "noskona" om man vill flyga dem som ren segelmodell, annars så medföljer vit spinner och fällbara blad så det syns knappt i luften att det sitter motor på dem.
Mvh
// NickeKommentar
-
Bra input Niclas!
Visst är Riktiga kvalitetsplan bäst men ibland är det bra att ha en "gummianka" liggandes och skramla i bilen och som man törs häva upp ii lusten i alla väder (i alla fall så länge man har UHUPor kvar i tuben) :-)
/PetrikKommentar
-
Attan grabbar, nu blev man sugen... Kikat runt lite, Cularis ser nice ut. Men kikade även på 100" ASW28 med EPO vingar och plastkropp.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...40mm_PNF_.html
(ser ut att vara samma modell?)
Någon som har erfarenhet av den? Ser ut som en trevligt flygande plan som man kanske kan trycka på FPV på för lite söndagsglid.Kommentar
-
Definitivt inte.
Jag ser det som så att en segelmodell är två-motorigt, en med konstant effekt och en med variabel effekt.
Motorn med konstant effekt anser jag vara gravitationen och massan, dvs. vikten på modellen. Och motorn med variabel effekt är solen, (utan sol ingen termik).
Om ett segelflygplan skulle vara utan vikt skulle ingenting driva den framåt alltså är vikten av största betydelse för att en seglare skall kunna flyga.
Man får anpassa flygvikten efter hur det blåser för att få bästa resultat och som regel är det så att finns det ingen vind så är det som regel ingen termik heller.
Att säga att ett segelflygplan skall vara så lätt som möjligt stämmer inte riktigt för det är flera faktorer som spelar in.
Men däremot så vill jag framhålla att ett motorflygplan skall vara så lätt som möjligt för att få bra flygegenskaper för där finns en motor som driver den framåt och då kommer vi i ett annat läge.
Kommentar
-
Sant, det är jag medveten om
Skall inte köpa någon nu utan som vanligt spånar på kommande köp och då går jag mer på vad som önskas än vad som kan fås tag på just nu ^^
Så frågan om 100" ASW28 Plast/EPO kvarstår, någon som har erfarenhet av den?Kommentar
-
För mig är det en dålig kombination där man prickar in det sämsta ur två värdar. Gör man en sådan miss så börjar jag automatiskt undra varför andra delar av kärran skulle vara bättre. Den modellen föll bort i mitt urval.Kommentar

Kommentar