Camber och reflex m flaperons?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killenheladagen
    • sep 2015
    • 1394

Ursprungligen postat av LIP
    Nej, för tusan, använd inte skevroder som klaffar, (camber). Du kommer att få en heltokig modell.

Däremot kan du fälla upp skevroder ca 15grader och få en utmärkt broms, men kom ihåg att hålla farten uppe för det är bara sjunkhastigheten som ökar.

Skall försöka förklara: Om du tänker dig en vingprofil, drar en linje längst fram ifrån profilnosen till profilens bakkant, den linjen kallas kordalinje.
    När man bestämmer vilken anfallsvinkel en vinge skall ha så är det den linjen man mäter emot stabilisatorn tex. 1-3 grader beroende på vilken profil.

När du fäller klaff,(camber som Du kallar det) och som jag beskriver ovan, drar en linje från profilnosen till profilens bakkant så ser du att du fått en mycket större anfallsvinkel.
    Detta gör att du får en avlöst vingspets och får i princip icke styrbar vinge.

Om du gör tvärtom, fäller upp skevrodren, (det Du kallar för reflex), får du en modell som blir stadig som en "BUSS" med ökad sjunkhastighet.

Man kan säga att det blir en superskränkt vinge. Jag förmodar att du vet vad skränkning är, (tordering, washout), olika namn på samma sak.
    Jag menar alltså att camber är både klaffar och skevrodren parallellt med varandra och ca 3mm nedåt från neutrala positioner s a s jag menar INTE att jag använder skeven som klaffar inför landning typ.
    Då används crow/butterfly dvs båda klaffar kraftigt ned - skev uppåt kraftigt och en smula mix på höjdroder och mycket riktigt som nån skrev blir det som en mycket stadig buss som är bland det lättaste som finns att landa.

Camber använder jsg nu när jsg märker att jag är i rejäl termik och det trycker upp mig en bit till! !Känns som jag utvinner mer energi ur luften med den inställningen men då bara under nån form av lyft.
    M
    Jag kanske var otydlig , ibland skriver jsg lite fort och omständigt !
    Mvh Gustaf

Kommentar

• Killenheladagen
      • sep 2015
      • 1394

Ursprungligen postat av Killenheladagen
      Jag menar alltså att camber är både klaffar och skevrodren parallellt med varandra och ca 3mm nedåt från neutrala positioner s a s jag menar INTE att jag använder skeven som klaffar inför landning typ.
      Då används crow/butterfly dvs båda klaffar kraftigt ned - skev uppåt kraftigt och en smula mix på höjdroder och mycket riktigt som nån skrev blir det som en mycket stadig buss som är bland det lättaste som finns att landa.

Camber använder jsg nu när jsg märker att jag är i rejäl termik och det trycker upp mig en bit till! !Känns som jag utvinner mer energi ur luften med den inställningen men då bara under nån form av lyft.
      M
      Jag kanske var otydlig , ibland skriver jsg lite fort och omständigt !
      Mvh Gustaf
      Haha! Var ute igår och det vsr mycket allt vid 9tiden (-9) och solen sken starkt, ingen vind närapå och luften hade mycket bärkraft.
      Letade efter termik på rätt uppenbara platser och hittade utskingrade småblåsor hpgt över en väg men sedan hittade jag min hittils under 1år starkaste termik!! Den bara bar iväg min Heron kraftigt liknande en luftballong typ! Fick fart OCH höjd; slog till camber och trycktes ännu högre upp! Kunde sedan använda den konstanten istället för trottel och ta mig upp igen !! Så underbart belönande att få det svaret av kärran och jag är så sprickfärdigt nöjd med Multiplex Heron som segelkärra !! Och inför landning så dök jsg ca 40° med butterfly på och ökade INGEN fart !! Så lätt att landa!

Kommer video på denna flygning!!! Olaglig kameraövervakning? Givetvis!!

Kommentar

Arbetssätt...