Kände mig blåst...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karstena
    • okt 2012
    • 382

jo da den ligger på nettet. Og han som har lagt den der bor lidt nord for Ålborg. Han er meget hjælpsom og der sker intet ved at tage kontakt med ham. Ut over dette har han utallige filmer på tuben.

For at slippe at skære vingerne selv så findes der disse.

Kommentar

• Killenheladagen
      • sep 2015
      • 1394

OK Karstena ! Har den dlg-pinne? Om inte skulle den klara det? Tack för länkarna!

Kommentar

• karstena
        • okt 2012
        • 382

Ursprungligen postat av Killenheladagen
        OK Karstena ! Har den dlg-pinne? Om inte skulle den klara det? Tack för länkarna!
        Min har ikke det og så vidt jeg husker har ikke Thoms sine det heller. Men det er vel bare et spørgsmål om at tilpasse den. Men jeg er bange for du bliver lang i armene og du skal kaste mange gange. Det er en upreget hang flyver. Se Speedester sine videoer. Du vil hente meget -rigtig meget oplysninger om gidefly der.

Kommentar

• Killenheladagen
          • sep 2015
          • 1394

Ursprungligen postat av karstena
          Min har ikke det og så vidt jeg husker har ikke Thoms sine det heller. Men det er vel bare et spørgsmål om at tilpasse den. Men jeg er bange for du bliver lang i armene og du skal kaste mange gange. Det er en upreget hang flyver. Se Speedester sine videoer. Du vil hente meget -rigtig meget oplysninger om gidefly der.
          Hej Karstena och tack! Du är alltid snabb med svar och när man dechiffrerat norskan så är det alltid mycket bra svar också så tack!
          Jag förstod inte riktigt "du är bange for du bliver lang i armen!"
          Trött i armen kanske? inget problem, jag är mycket vältränad så den fysiska ansträngningen är inga problem, jag har dessutom gett mig tusan på att kunna kasta med båda olika armarna för symmetrins (min egen) skull och för att jag nog kan -är dubbelhänt.

Men är det ingen bra kandidat för diskuskast kanske det finns någon annan bra, lätt och liten DLG man enkelt kan bygga själv från planer med depron helst tänkte 6mm och förstärka med kolfiberstavar och ev nån balk i plast eller lämpligt material längs hela vingen och som även diskus-pinnen skall fästas på för att inte kasta sönder hela kärran.

Jag går ju helst från beprövad design av uppenbara skäl jag är också rätt intresserad av kf3, kf4 - vingprofilen, dessa skall vara effektiva men är de kanske för effektiva för ett segelplan?

FT Simple Soarer sneglar jag också på mest för att jag gillar flitetest och det finns bra bygg-video och man kan ju alltid stoppa i skevrodren i och göra vingen rak alt lite polyhedral.

Vad tror ni? Vad är enklast att bygga? Jag tänkte försöka göra det så billigt som möjligt då jag faktiskt har servon, överbliven RX och ett nimh -700mah som jag kan ha som ballast och RX-batteri!

Jag önskar bygga en lätt liten seglare som jag kan öva diskuskast med (och ev börja med hangflygning nu när jag uppfattat vilka små backar man behöver för att få effekt,Uppland är platt - mycket platt )

Tack för svar och tips!
          Mvh Gustaf

Kommentar

Arbetssätt...