Nästa projekt.....gissa vad

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars 41an

• apr 2014
    • 714

Sceptreflight är en guldgruva. Tack Emil !

Jag håller fast vid att 2-taktare är bäst för detta plan. Låg vikt och måttliga vibrationer.
    Har du Peder någon OS Max 108 FSR liggande? Den verkar vara optimal för ditt behov.
    Jaka har rätt i att en propeller med lägre stigning passar bäst för denna långsamflygande modell. Jag föreslår 16x6 som 108'an bör kunna dra med minst 10 000 rpm.

Vill du absolut ha 4-taktare så är YS-110 eller YS-115 ett bra val. Den måste dock ha ett vibrationsdämpande motorfäste så med ljuddämpare väger den 1 kg.
    https://webshop.rcsweden.com/sv/ys-motorer/ys/motorer/4-taktare/
    har 3 st YS-110 i lager.

Lars

Kommentar

• Fyhren2
      • okt 2018
      • 48

Hej igen

Tack Emil för tipset om motortestsamlingen som verkligen är imponerande och till stor nytta även om många moderna motorer lyser med sin frånvaro. Jag har just nu fastnat för Laser 200V där jag har mailat morris mini motors om varvtal för olika propellrar i den till bensin converterade versionen - låt oss kalla den för Laser 200 V FG. En V motor har (vad jag förstått) väsentligt mindre vibrationer. Vill helst ha 4T med låg oljehalt, bensin, och låga vibbar. Vi har inte sett slutet ännu på denna problematik så stort tack till alla som delar med sig av sina synpunkter.

Lars --- Jag har ingen OS 108 liggande tyvärr. Propp 16x6 är ok för min del och kanske helt rätt och förenklar kanske problemet något. YS har jag med i mina funderingar men har mött synpunkten om att den har väldigt hög komp och därför vibrerar mycket.

Ny fråga till Lars ; Hur inverkar kroppens bromsande verkan på ett plan med motor/er i vingen som på Sikorsky S39 och Catalinan? Ger kroppens motstånd en kraftig "nose down" inverkan så man måste ha mycket höjdtrim eller stabben med minus anfallsvinkel?

På min Josefin har övervingen precis motsatt effekt. Jag flög den en gång med bara undervingen på planet och det visade sig då vara väldigt nertrimmat så jag fick upp trimma våldsamt. Således borde Sik S 39 o Catalinan vara i stort behov av upptrimning som en följd av kroppens bromsande "nose down" effekt ?

Tacksam för synpunkter

Intrikata frågor

PF
      Senast redigerad av Fyhren2; 2022-03-02, 00:45.

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
        • 714

Ursprungligen postat av Fyhren2

Ny fråga till Lars ; Hur inverkar kroppens bromsande verkan på ett plan med motor/er i vingen som på Sikorsky S39 och Catalinan? Ger kroppens motstånd en kraftig "nose down" inverkan så man måste ha mycket höjdtrim eller stabben med minus anfallsvinkel?

Tacksam för synpunkter

Intrikata frågor

PF
        Hej Peder,

Ja, flygbåtens kropp bromsar när den dras genom vattnet. Första gången jag skulle flyga med Catalinan gick den som en pråm genom vattnet och kunde inte komma upp på steget. Hade då minus anfallsvinkel på stabben men fullt höjdroder räckte inte till trots att höjdrodren sitter rakt bakom propellerströmmarna.

Min Catalina väger 10 kg och har lika stor och bred vinge som din S39. Den har två ASP-61 fyrtaktare med 3-bladiga propellrar Master Airscrew 12x6 som varvar 9000 rpm. Motorerna sitter mitt för vingarna med propellernavet 140 mm framför vingens framkant. Skrovets undervattensdel är 260 mm brett och 1040 mm långt varav 560 mm är framför steget.

Vid nästa flygförsök hade jag monterat en nosskida av transparent 1 mm seg plast. Det fungerade! :proud: :proud: Bra start men två studsar vid landningen eftersom jag har byggt steget längre föröver än vad som är skalariktigt. Detta enligt råd av Chuck Cunningham till modellflygare för att underlätta för nosen att komma upp.
        Klicka på bilden för större version

Namn: Catnos_1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 195,5 KB
ID: 513871Klicka på bilden för större version

Namn: Catnos_2.jpg
Storlek: 176,3 KB
ID: 513872

Efter denna andra start fick jag ge mycket dyktrim. Det blev nog en stabbe med bärande profil. Jag trimmade upp stabbens framkant rejält och flög en tredje gång. Det gick fortfarande lätt att få upp Cat'en på steget och det behövdes bara lite dyktrim under flygningen.

Styrning i sidled är ett bekymmer eftersom Catalinan inte har något vattenroder. Min modell har en funktion som mixar sidorodret till motorpådraget höger/vänster. Det går inte bra vid taxning på tomgång eftersom ena motorn måste dra på mycket för att skutan skall svänga och då går det för fort när den skall in mot land. Måste installera ett vattenroder...
        S39 har sidorodret mitt i propellerströmmen så det borde fungera för dig.

Spännande!
        Lars
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Lars 41an; 2022-03-02, 22:52.

Kommentar

• Fyhren2
          • okt 2018
          • 48

Dagsläget

Klicka på bilden för större version

Namn: Sikor klar.JPG
Storlek: 438,7 KB
ID: 515027 Modellen klar men utan motor. Nu till salu pga jag lägger av med denna hobby.. Blir 80 i feb nästa år.

Peder Fyhr

Kommentar

Arbetssätt...