Hade det varit råd jag ville ha så skulle jag skrivit det men nu var det förslag på setuper till LA:n som är på tapeten.. .
LA 7 elkonvertering.
Kollaps
X
-
Det är ju en del räknande och sökande för att hitta en bra setup. Alla är inte så insatta, så det lär ju inte hagla förslag. Men det är ju skönt om nån annan gör det tunga arbetet åt en så det bara är att klicka på köp, vänta hem, bygga och flyga. För att spara tid. Förslagen lär inte vara bästa möjliga utan något som uppskattas vara rätt okej eftersom det inte tar så långt tid. Jag tycker det finns en uppsjö av varianter och kombinationer vad gäller el-setups varje gång jag ska göra detsamma, jämfört med metanol och bensin. Då är det bara att köpa något som rekommenderas i manualen och flyga. Jag tycker forumet är guld värt när man kör fast eller behöver just råd för att komma vidare. Jag vet inte vilken flygstil du är ute efter, men det enklaste är väl att fråga om du är nöjd med DLE35ans prestanda och vilken dragkraft du haft på den motorn med den propelllern. Sen är det bara att hitta liknande el-setup (motor + propeller) med motsvarande dragkraft och jämföra med nya vikten (som ska placeras på annat sätt i flyget, dvs bygga om) och se om motorsetupen sen ska justeras upp/ner vilket den antagligen måste, detta inklusive ESC- och batteri-vikt. Inte bara att hosta ur sig ett förslag alltså... då flyget inte ens är byggt för el... behövs mer info till de som ska ägna tiden att räkna ut detta åt dig innan du kan få ett förslag (jag hade velat ha i min kärra).www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Visst är det besvärligt att få till en vettig setup, det accepterar jag. Tanken var att slippa köpa fler setuper utan träffa hyfsat rätt på första köpet.
Men men, då spånar jag vidare på egen hand, brukar bli bra även i dom fallen....har ju lite kunskap efter snart 40 år bakom spakarna...Kommentar
-
För mig är det en fördel då jag annars får avyttra rubbet som har en morot i sig, vid ansträngning så blir jag skakig i händerna speciellt i högern som då styr dom vitala kontrollerna på maskinen, dvs. skev/ höjd. El har den fördelen att jag inte behöver trilskas med en motor som behöver slås igång utan bara pluggar i kontakten till accarna åå flyger så för min egen del är det hälsoskäl till att jag vill konvertera till el...that's it..
Kommentar
-
Ja, det här är förstås bara en av många möjligheter med både billigare och dyrare alternativ. En tumregel för "normala motormodeller" är 200-300 W elektrisk effekt per kg flygfärdig modell. Jag valde 2 st 6S batterier seriekopplade till 12S eftersom de vanligaste batteriladdarna klarar just 6S och motorn ska drivas med 10-15S. Kanske ska påpeka att jag inte har egen erfarenhet av så här stora elmodeller utan det rör sig om en teoretisk setup.Hejsan Leif...
Nu var det äntligen någon som förstod vad jag är ute efter, det såg ju redigt bra ut för en novice som jag ju är vad gäller eldrift.
Hålls Du kvar i Örebro fortfarande eller har Du vandrat till andra trakter..?
Behåller detta som ett tips på setup så får Vi se vars det slutar...
...**Tack**..
(Jo, jag är kvar i Örebro flyger regelbundet på Ikaros modellflygfält)/LeifKommentar
-
Ganska säker på att 12S6000 räcker.
Titta på dualsky motorerna en flygkompis har en sådan med 180kv på en 2.8m högvingad med ett 130A reglage allt finns hos HAB, kärran har bra fart och kraft att hovra med proppar mellan 20-24", den skulle passa perfekt i din modell, tror han satt timern på 6 minuter och han flyger modellen hårt inom de minuterna och inget blir ens ljummet.
Skickat från min SM-N950F via TapatalkKommentar
-
Ja, det här är förstås bara en av många möjligheter med både billigare och dyrare alternativ. En tumregel för "normala motormodeller" är 200-300 W elektrisk effekt per kg flygfärdig modell. Jag valde 2 st 6S batterier seriekopplade till 12S eftersom de vanligaste batteriladdarna klarar just 6S och motorn ska drivas med 10-15S. Kanske ska påpeka att jag inte har egen erfarenhet av så här stora elmodeller utan det rör sig om en teoretisk setup.
(Jo, jag är kvar i Örebro flyger regelbundet på Ikaros modellflygfält)
Orkar man läsa min artikel så finns tre olika motorer som är perfekta till denna modell. Men det orkar man ju inte. Orkar man läsa min artikel så framkommer att outrunnern drar nästan dubblet så mycket effekt som en växlad motor. Men det är ju bara brödtext så då slipper man liksom få veta sådant. En effekt per kilo är ingen bra tumregel eftersom det kan skilja med mer än faktor två. Men det är ju också bara ordbajseri.
Osannolikt att man orkar se film, men här är en gammel Mustang med vid 2:30 som har just C50XL motorn i nosen. En Mustang på 2meter och 7.5kg är ju heller ingen LA7 så ganska meningslöst att posta länken inser jag.
Kommentar
-
Gud så snarstucken man kan bli då när man blir tillrättavisad, makalöst...:(Orkar man läsa min artikel så finns tre olika motorer som är perfekta till denna modell. Men det orkar man ju inte. Orkar man läsa min artikel så framkommer att outrunnern drar nästan dubblet så mycket effekt som en växlad motor. Men det är ju bara brödtext så då slipper man liksom få veta sådant. En effekt per kilo är ingen bra tumregel eftersom det kan skilja med mer än faktor två. Men det är ju också bara ordbajseri.
Osannolikt att man orkar se film, men här är en gammel Mustang med vid 2:30 som har just C50XL motorn i nosen. En Mustang på 2meter och 7.5kg är ju heller ingen LA7 så ganska meningslöst att posta länken inser jag.
https://www.rcgroups.com/forums/show...-Coverage-2004
Jag läste artikeln och förstod till viss del innehållet, dock så var jag ju ute efter konkreta förslag på setuper vilket föranledde min tillrättavisning i ditt fall....om det var fel så får det väl vara så. Ordet "ordbajseri" förekom överhuvudtaget inte i min kommentar till ditt inlägg så vars Du fick detta ifrån kan jag bara fantisera om.
Om nu artikeln var så bra, var finns vidare info om var man kan hitta dessa eminenta motorer som ska både vara ekonomiska med energin och samtidigt ha överlägsen kraft..? Vad har motorerna för benämning, dvs. vad heter dessa ..?
Tror att jag lägger ner detta med att rådfråga då allt ska missuppfattas av en del "messerschmittar" och kör mitt eget race som jag alltid har gjort, fick lite matnyttigt av herr Pernstig och det tackar jag för då jag har lite mer på föttera inför kommande investering.
...**Tackar för Mig**..
Kommentar
-
I min kära skala 1/5 Fokker D.XXI (spv 220 cm) byggd efter Jerry Bates ritningar och med en vikt runt 9,5 kg inkl motor, fartreglage och ackar har jag följande setup:
Och energin för detta kommer från 2 st 5cells 5000mAh LiPo i serie
Flygtiden blir ungefär 8-9 minuter med en Xoar 20x10 träpropeller och då finns det kräm kvar i ackarna att ha i reserv.
Lite siffror på modellen och det är min kärra som Jerry poserar bakom.
GöranKommentar
-
Snyggt bygge Sweeper, den där är ju straxt över min i size vilket ger en reel bild av maskin kontra setup. Detta ber jag att få spara inför kommande köp, maskinen är tänkt att få luft smak igen under sommaren.
Har Du nån hum om hur mycket din setup väger, dvs. morot, reglage och accar..?
..**Tackar så länge**...
Kommentar
-
MBS Models har jag redan varit i kontakt med, dock så stack priset för en setup iväg nåt så groteskt så tyvärr så får jag nog avslå just den biten därifrån, däremot så fick jag ett litet hum om vars det lutar med komplett paket...däremot så fick jag ingen vikt på komplett enhet så detta var guld för en gamling i metanol flygeriet...
Vikten på din setup skulle i stort eliminera allt bly (i form av däckvikter) på min maskin, dock så tror jag att 170kv som Du har inte riktigt räcker till när man börjar åka 18x??" i propellrar, misstänker att varvet blir lite lågt till start åå krissituationer...kan dock ha helt fel..
**Tack & Bock**...
Kommentar
-
Tror du tänker att el är svagt, men tänk om där, de är extremt starka och varvvilliga.
Motor Diameter 70+ mm med kv på 180 räcker för att lätt svinga din 3-bl. 18-20x10 med 12S
Håll dig borta från e-max motorerna, vi har haft ett par stycken som havererat och nu gått över till Dualsky som nämnts tidigare och de går riktigt bra, finns säkert bättre och dyrare men dessa fungerar vilket är viktigt.
Skickat från min SM-N950F via TapatalkKommentar

Kommentar