LA 7 elkonvertering.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Harry S
    • maj 2006
    • 274

Att dom är starka vet jag Kenneth, ingen fara där...men det jag är rädd för är att snurran blir för liten för en 180kv motor så att jag inte får upp startvarvet till önskat rpm. så att draget inte infaller till önskad nivå. Speciellt då jag inte inhandlat nån 3-bladig 20x10 ännu men jag kanske tänker fel där osså...

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
      • 2015

Ursprungligen postat av Harry S
      ..men jag kanske tänker fel där osså...
      Det är lätt att tänka att man ska överföra måtten och varven från en bränslemodell när man konverterar till el.
      Har du kollat en 3-planskiss på planet och försökt mäta ut originalets storlek på propellern?
      Med el är det mycket enklare att få rätt varv till en skalapropelller än med en bränslemotor som ofta har ett begränsat varvtalsområde. Lite annorlunda varvtal i lindningen så har man ett helt annat varvtal på elmotorn.

Kommentar

• pernstig
        • nov 2006
        • 1184

Jag tycker för övrigt att Henkes artikel i MFN är alldeles utmärkt, en av de bättre när det gäller eldrivet särskilt för oss som redan "konverterat"
        /Leif

Kommentar

• Harry S
          • maj 2006
          • 274

Ursprungligen postat av pgrts
          Det är lätt att tänka att man ska överföra måtten och varven från en bränslemodell när man konverterar till el.
          Har du kollat en 3-planskiss på planet och försökt mäta ut originalets storlek på propellern?
          Med el är det mycket enklare att få rätt varv till en skalapropelller än med en bränslemotor som ofta har ett begränsat varvtalsområde. Lite annorlunda varvtal i lindningen så har man ett helt annat varvtal på elmotorn.
          Nej, det har jag inte mätt upp utan mer ögnat så att det skall se bra ut. Tycker dock att många skala maskiner flyger med alldeles för liten snurra till diametern mot vad originalet hade och det jag kan se för dagen när jag tittar på min maskin är att 18" troligen är för liten på även denna men som nämnt så har jag inte mätt upp ifrån ritning/ 3-plansskiss i vilken härad snurran ska vara.

Det jag egentligen är orolig för är att motorn ska komma upp i tillräckligt högt varvtal med både en mindre och med en större snurra för att framför allt starten ska kunna genomföras på ett säkert sätt, dvs. att dragkraften ska räcka till med både mindre som med större snurra. I luften blir ju läget ett annat då i alla fall alltid reducerar uttagen effekt vid flygning, även ava för att flyga mer skalenligt både med fart såsom ljud/ varv. Nu behöver jag inte ett dragkraft/ viktförhållande på mer än 1 utan det räcker med mer moderata siffror i den aspekten.

Gissar att i teorin så styr spänningen motorns varvtal och strömmen ger vridet ( i min teori märkväl)...

Nåväl, lite om mina tankar som härleder till frågan om hyfsat rätt setup för givna modell..

..**Tack så länge**..
          Senast redigerad av Harry S; 2018-05-23, 10:07.

Kommentar

• Harry S
            • maj 2006
            • 274

Ursprungligen postat av pernstig
            Jag tycker för övrigt att Henkes artikel i MFN är alldeles utmärkt, en av de bättre när det gäller eldrivet särskilt för oss som redan "konverterat"
            Absolut Leif, därav min lätta oförståelse till artikeln som säkerligen är skitbra...

Kommentar

• Kenneth E
              • okt 2006
              • 3445

Vi flög tillsammans idag och jag kollade lite extra på set up idag, dualsky 80, 180kv. 12S, hobbywing ecs 130A, dagens test prop 22x8 blev lite klen bör naturligtvis har minst 10" i stigning. Modell Valiant.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Kommentar

• Harry S
                • maj 2006
                • 274

Ursprungligen postat av Kenneth E
                Vi flög tillsammans idag och jag kollade lite extra på set up idag, dualsky 80, 180kv. 12S, hobbywing ecs 130A, dagens test prop 22x8 blev lite klen bör naturligtvis har minst 10" i stigning. Modell Valiant.

Okay, 22x8 2-blad motsvarar umgefär 20x8 3-blad, frågan är då hur den skulle gilla 20x10 2-blad som motsvarar 18x10 3-blad ungefär..?
                Däri ligger mitt lilla bekymmer, jag skulle vilja ha en setup som klarar spannet 18x10 3-blad till max 21x10 3-blad, klarar den 21x10 3-blad så klarar den garanterat 20x10 3-blad osså.. Det gäller att hitta en kombo som tar det registret men jag gissar att man måste laborera med olika cell antal i accarna för att få till det lilla extra..

...**Tack**..

Kommentar

• Harry S
                  • maj 2006
                  • 274

Nu har Vi kommit en bit på vägen med diverse så då kan Vi väl gå in mer på detaljplaneringen. Motor:
                  -Dualsky
                  -Tomcat G30cc, G50cc
                  -Turnigy Rotomax
                  -Emax
                  -Tiger Motors
                  -Rimfire
                  -Hacker
                  -MPX Roxxy
                  -Emax
                  -Scorpion
                  -Axi

Det finns en hel uppsjö av motorer i denna storlek som jag nu är ute efter, Dualsky har jag blivit rekommenderad alla redan så även Emax.
                  Har Vi nåt mer användbart som Vi med säkerhet kan rekommendera utan att känna oss skamsna efteråt..? Dualsky har jag läst lite på och även fått offert på komplett paket på, så även på Emax...

Vi kan väl plocka fram lite egna erfarenheter, Ni som vet hur motorerna är i verkliga livet, hållbarhet, effekt, tålighet osv. kan ju vara trevliga parametrar att titta på...

....**Tack så länge**....

Kommentar

• Kenneth E
                    • okt 2006
                    • 3445

Hacker, Scorpio och Axi finns på min önskelista, i just den ordningen
                    Dualsky följer också med lågt in på listan eftersom vi endast har lite erfarenhet med det märket, kanske efter sommaren kan vi ge återkoppling, de andra märkena hade jag inte ens funderat över.

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6807

KDE Direct, gör dom flygmotorer? Tiger Motors har väl kopierat dem läste jag nånstans. Har monterat två i ett flyg (men det var multirotor-motorer, 6S).
                      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Harry S
                        • maj 2006
                        • 274

Om Vi släpper motorn och riktar in oss på reglage, vilket märke av reglage sulle Ni lägga era slantar på om Vi säger så...??

Finns ju några fabrikat även där...��

Kommentar

• Ålänning
                          • maj 2007
                          • 6807

HobbyWing är rätt prisvärda, men ingen koll på de större än 70A. Blivit dem i det mesta nu, även dyra multicoptrar.
                          Glöm Maytech, dyra och supporten är riktigt dålig.
                          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Harry S
                            • maj 2006
                            • 274

Okay, Hobbywing i kombo med Dualsky har jag fått rekommendationer om i en offert och gissar att dessa 2 gifter sig hyfsat i ett paket motor-reglage...hmm, nu börjar det klarna lite lätt bland molntussarna...hehehe..

Dualsky ECO 5330 280kv ihop med Hobbywing Funfly 130A Opto om Vi ska tala klarspråk, det har jag faktiskt lagt som förslag No: 1 till maskinen. Verkar rulla på med 8s tillsammans med snurror: 20x10"-22x10" vilket talar för detta...

Då fattas bara accar för det slutliga komplementet, det är en djungel där ute...:P

**Tack till Ålänning'en**...

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                              • 714

Tumregler eller http://ecalc.ch det är frågan...

För att dimensionera drivlinan måste man veta hur hög EFFEKT modellen behöver i motorn.
                              Jag brukar börja med en tumregel för detta:
                              Motoreffekt/modellens flygvikt
                              Segelmodeller - 100 W/kg (mera om man har bråttom att komma upp på höjd).
                              Trainer - 200 W/kg
                              Warbird - 400 W/kg
                              3D modell - 600 W/kg
                              Pylon Racer -1000 W/kg
                              Detta kan förstås diskuteras, men det är bara en tumregel. Jag skulle satsa på 3000 Watt. Det är bra om man kan hålla strömstyrkan under 100 A. Detta skonar fartreglaget (ESC) men framförallt ger det möjlighet att sätta en strömmätare i planet så att man via telemetri kan mäta strömförbrukningen med olika propellrar och vid olika farter genom luften. 8 celler ger bara 28 volt vid belastning och 3000 W kräver då 107 A. Använd i stället två seriekopplade 6-cells LiPo så får du ackar som är användbara till mindre plan också. 12 celler blir 42 V i drift och med 71 A blir det 3 kW.
                              Klicka på bilden för större version

Namn: Lavochkin_La-7.jpg
Visningar: 1
Storlek: 29,0 KB
ID: 510429
                              Lavochkin LA-7 är en bastant warbird som skall motoriseras med auktoritet, som du skriver, Harry.
                              ESM-modellen har spännvidd 2030 mm, vingyta 69 dm2 och skall enl. ESM väga 7,7 kg med en 30 cc bensinmotor.
                              Räkna med att den kommer att väga c:a 9 kg med eldrift. Vingbelastningen blir då 130 g/dm2 och Cubic Wing Load blir enligt http://www.ef-uk.net/data/wcl.htm 15,7 vilket placerar din LA-7 på gränsen till "racer". Så häftigt tror jag inte det blir men du måste räkna med att hålla hög fart i landningarna eftersom LA-7 har smala vingspetsar.

Det är stor skillnad på flygning med en Warbird och en 3D-modell av Extra, Staudacher och liknande. 3D-modellerna har låg vingbelastning och skall flyga väl vid låg fart. En warbird måste ha fart för att flyga väl. Räkna med att det blir väldigt olika propellerval för en snabb warbird än för en lättrörlig 3D-kärra.

Propellervalet är en utmaning som blir lätt med http://ecalc.ch . Man kan anväda "Setup Finder" och "Prop Calc" i Ecalc.
                              Kostnaden för ett års abonnemang på Ecalc är mindre än priset för en propeller...

Eftersom du ville ha förslag till en komplett setup för din LA-7 så matade jag in dina värden i Ecalc.
                              Då framgår det att Dualsky ECO 5330 280kv är klart otillräcklig.
                              Ecalc varnar för att motorn blir överhettad.

Andra förslag på motor som klarar 3 kW och 71 A efterfrågas.
                              Lars

Kommentar

• Harry S
                                • maj 2006
                                • 274

Hejsan Lars.
                                Egenskaperna på en warbird känner jag mycket väl till då jag haft en hög med dylika maskiner, den första byggde jag -85 har jag för mig, det har passerat ett gäng Mustang'er igenom min hangar och även en över tyngd Marutaka AT 6 Texan/ Harvard så flög fantastiskt bra med en Irvine Q72:a och stor snurra.

LA 7:an har jag flugit ett par ggr. i bensinutförandet så egenskaperna är bekanta, den är dock inte så brutalt snabb i vare sig landning eller start heller för den delen utan beter sig ganska beskedligt trots sin häftigt avsmalnande vinge. Att den sedan rör på sig om man sätter "The Hammer Down" är ju helt klart men som sagt, lite av en snällis i landning och start...

Då får jag ta ett omtag i motorvalet då denna kombo som jag tänkte använda mig av inte riktigt räcker till enl. dina kalkyler..

Finns ju några alternativ i ECO serien av motorer, 225kv och 205kv, dock så kräver dessa mer celler i accarna vilket tar upp vikten ytterligare..:/ Sedan så finns det ju andra märken av motorer men dessa vet jag inte så mycket om egentligen, några känner man givetvis igen som Axi, Hacker, Mega + några till men då drar även taxametern iväg med plånboken..

....**Tack så mycket Lars**....

Kommentar

Arbetssätt...