Fokker D.VII i 1/5

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Thomas
    svarade
    Ursprungligen postat av Graff70

    Nu har ju Fokker D7 ingen profil alls på stabben....
    Men varför skulle en bärande stabben vara dålig?
    Jag har profilerad stabbe på min Sopwith Pup, visserligen ingen undercamberprofil, men den har en viss bärighet.
    Jag kan nog för en gångs skull hålla med BJS (vem det nu är)
    En stabbe med bärande profil är jättebra på kärror som har ett specifikt hastighetsområde, typ friflygande kärror, eftersom den bidrar till total bärighet.
    Men en bärande profil på stabben på ett plan som har varierad hastighet ger ju ett lyft vid ökad hastighet, och det är o-bra.
    Risken är att stjärten lyfter och planet dyker när hastigheten ökar.

    Bäst är nog helsymmetrisk profil på stabben.

    Lämna en kommentar:


  • Graff70
    svarade
    Ursprungligen postat av BJS
    Bärande stabilisator är dålligt, så glöm den saken även om det vore skalenligt.
    Nu har ju Fokker D7 ingen profil alls på stabben....
    Men varför skulle en bärande stabben vara dålig?
    Jag har profilerad stabbe på min Sopwith Pup, visserligen ingen undercamberprofil, men den har en viss bärighet.

    Lämna en kommentar:


  • BJS
    svarade
    Bärande stabilisator är dålligt, så glöm den saken även om det vore skalenligt.

    Lämna en kommentar:


  • Flygsmurfen
    svarade
    Piloten blev riktigt bra.
    Kul att se.

    // Mats W

    Lämna en kommentar:


  • BJS
    svarade
    Herrman Göring flög Focker D.VII innan han blev korpulent och nazist, haha.

    Lämna en kommentar:


  • Graff70
    svarade
    Ursprungligen postat av kjni
    Riktigt snygg! 3D-printat stövlarna?

    MVH
    Kjell
    Tack!
    Jo de är 3D printade.

    Lämna en kommentar:


  • kjni
    svarade
    Riktigt snygg! 3D-printat stövlarna?

    MVH
    Kjell

    Lämna en kommentar:


  • Graff70
    svarade

    Så blev den.
    Ganska nöjd med stövlarna.

    Lämna en kommentar:


  • Graff70
    svarade
    Piloten börjar ta sig, ska bara ta bort lite "ludd"...

    Säkerhetsbältet ska få ett spänne.
    Stolen är givetvis målad i lozenge. ��


    Lämna en kommentar:


  • Graff70
    svarade
    Håller på att tillverka piloten.
    Hittade en pilotbyst på Thingiverse som jag skalade om till 1:5.

    Jag skrev ut den i tough resin på min Photon-skrivare.
    Piloten ska ju vara i helfigur, så jag hade en skadad 1:4 skalegubbe som fick bli utgångspunkten.
    Kortade ner kropp, armar och ben så den ska stämma med 1:5.

    Ska måla huvudet och fixa till uniformen.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Graff70; 2023-04-20, 20:15.

    Lämna en kommentar:


  • Thomas
    svarade
    :eagerness::eagerness::eagerness:

    Lämna en kommentar:


  • Graff70
    svarade
    Har 3D printat instrument och strömbrytare till både D.VII och Dr.1.
    Gjorda i semiflexibel resin.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20230419_181530548-01-01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 404,3 KB
ID: 514811

    Lämna en kommentar:


  • Graff70
    svarade
    Klätt med Koverall för första gången.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20230418_015205279-01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 727,0 KB
ID: 514808
    Inte med Balsaloc, utan med cellulosalack och dope.
    Två lager zaponlack på stommen, klädseln fäst med aceton. Mer zaponlack på överlappande klädsel.
    Sedan spännlack.
    Blir som ett trumskinn.
    Pinking tape från Toni Clark. Tråd limmad på solartex som stitching/ribtape.

    Lämna en kommentar:


  • Graff70
    svarade
    Har börjat modifiera cockpit-luckan.
    Skurit bort golvet så jag kan använda helfigur.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20230416_183542973-01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 484,3 KB
ID: 514797
    Sedan skar jag bort piedestalerna till kulsprutorna eftersom jag bygger den svenska versionen som var obeväpnad.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20230416_184956324-01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 450,5 KB
ID: 514798
    Ska klä in luckan med litoplåt.

    Lämna en kommentar:


  • Graff70
    svarade
    Det är ju en viss skillnad mellan byggsatsmotorn och min 3D printade version.... :dance3:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20230415_170638916-01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 566,1 KB
ID: 514793

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...