Jag kan nog för en gångs skull hålla med BJS (vem det nu är)
En stabbe med bärande profil är jättebra på kärror som har ett specifikt hastighetsområde, typ friflygande kärror, eftersom den bidrar till total bärighet.
Men en bärande profil på stabben på ett plan som har varierad hastighet ger ju ett lyft vid ökad hastighet, och det är o-bra.
Risken är att stjärten lyfter och planet dyker när hastigheten ökar.
Bäst är nog helsymmetrisk profil på stabben.
Fokker D.VII i 1/5
Kollaps
X
-
Nu har ju Fokker D7 ingen profil alls på stabben....
Men varför skulle en bärande stabben vara dålig?
Jag har profilerad stabbe på min Sopwith Pup, visserligen ingen undercamberprofil, men den har en viss bärighet.Lämna en kommentar:
-
Bärande stabilisator är dålligt, så glöm den saken även om det vore skalenligt.Lämna en kommentar:
-
Herrman Göring flög Focker D.VII innan han blev korpulent och nazist, haha.Lämna en kommentar:
-
-
Piloten börjar ta sig, ska bara ta bort lite "ludd"...

Säkerhetsbältet ska få ett spänne.
Stolen är givetvis målad i lozenge.

Lämna en kommentar:
-
Håller på att tillverka piloten.
Hittade en pilotbyst på Thingiverse som jag skalade om till 1:5.

Jag skrev ut den i tough resin på min Photon-skrivare.
Piloten ska ju vara i helfigur, så jag hade en skadad 1:4 skalegubbe som fick bli utgångspunkten.
Kortade ner kropp, armar och ben så den ska stämma med 1:5.

Ska måla huvudet och fixa till uniformen.Senast redigerad av Graff70; 2023-04-20, 20:15.Lämna en kommentar:
-
-
Klätt med Koverall för första gången.
Inte med Balsaloc, utan med cellulosalack och dope.
Två lager zaponlack på stommen, klädseln fäst med aceton. Mer zaponlack på överlappande klädsel.
Sedan spännlack.
Blir som ett trumskinn.
Pinking tape från Toni Clark. Tråd limmad på solartex som stitching/ribtape.Lämna en kommentar:
-
-

Lämna en kommentar: