Fokker D.VII i 1/5

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Graff70
    svarade
    Nu är dummymotorn ihopsatt.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20230415_010943107-01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 539,1 KB
ID: 514787

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20230415_010928570-01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 623,9 KB
ID: 514788
    Nu ska pianotrådarna kapas till och sedan ett lager filler/primer. Målningen är det jag ser fram emot mest. :icon_winkle:
    Vikten blev 170 gram, vilket inte spelar någon större roll eftersom den kommer kräva kilon i nosen.....
    Liten fotnot; i beskrivningen ligger TP på 152 mm bakom övervingens framkant.
    Det är ju helt enligt originalet.
    Tyvärr skulle det innebära ett väldigt baktungt flygplan i modell.....
    Fokker d7 i original är ett baktungt flygplan.
    Detta för ökad manövrerbarhet. Det orsakar visserligen att piloten får sitta och trycka spaken framåt under flygningen (något man åtgärdade med en bungee).
    TP på modellen bör ligga på 100-120 mm för att fungera bra.
    Undrar hur många som startat en sån här med TP enligt beskrivningen?

    Lämna en kommentar:


  • Danne1700
    svarade
    Intressant. Tack.

    Lämna en kommentar:


  • Graff70
    svarade
    ABS har få fördelar, ABS+ däremot har ett par.
    Enkelt att limma, går att slipa och bearbeta efteråt. Slår sig inte lika lätt som PLA i solen.
    ABS+ är ett specialfilament som 3D prima i Malmö har.
    Lättare att skriva ut än ABS eftersom den enbart kräver 80° byggbädd samt 250° utskriftstemp. Har inte haft en enda utskrift i ABS+ som slagit sig på byggbädden.

    Lämna en kommentar:


  • Danne1700
    svarade
    Jag använder enbart PLA pga att jag inte har en uppvärmd bädd. Vad är fördelen med ABS anser du?
    Snygg print, förresten.

    Lämna en kommentar:


  • Flygsmurfen
    svarade
    Tjusigt !!

    // Mats W

    Lämna en kommentar:


  • Graff70
    svarade
    Ursprungligen postat av Thomas
    Med lite tålamod så går det väl att skära ut från kontaktplast??
    Ska ändå måla den, så jag skär maskeringsfilmen med Silhouette skärmaskin.
    Har byggt lite på motorn:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20230414_130150433-01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 533,4 KB
ID: 514778Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20230414_130216314-01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 492,2 KB
ID: 514779
    Håller precis på att skriva ut ventilfjädrarna.
    Kan bli bra.

    Lämna en kommentar:


  • Thomas
    svarade
    Med lite tålamod så går det väl att skära ut från kontaktplast??

    Lämna en kommentar:


  • Flygsmurfen
    svarade
    Här säljs det dekalark som du kanske kan köpa och utgå ifrån?

    Fokker D.VII Flygkompaniet 1920 ETT FÅTAL ARK! se info (rebell.com)

    ...Nu såg jag att den inte fanns i lager.. Mem kan kanske bidra lite?
    Det finns ju en del info att läsa där.

    // Mats W

    Lämna en kommentar:


  • Graff70
    svarade
    Jo, det är tanken.
    Försöker hitta lite bra bilder på den.

    Lämna en kommentar:


  • Thomas
    svarade
    Blir det en sådan här??

    Lämna en kommentar:


  • Flygsmurfen
    svarade
    Ser fram emot att följa projektet.

    // Mats W

    Lämna en kommentar:


  • Graff70
    svarade
    Det blir det svenska flygvapnets D.VII.
    Har köpt en Stinger 26 cc bensinmotor till den.
    Blir många förändringar av originalbyggsatsen....

    Lämna en kommentar:


  • Flygsmurfen
    svarade
    Kul! Det bygget vill vi se mer av.
    Har funderat på att bygga den maskinen. Den fanns ju i ett ex i svenska färger. (Göring maskin).
    Blir det el eller förbränningsmotor?

    // Mats W

    Lämna en kommentar:


  • Graff70
    startade ett ämne Fokker D.VII i 1/5

    Fokker D.VII i 1/5

    Bygger en Fokker D.VII i skala 1/5.
    Det är en ECOMRC ARF som jag klär om och detaljerat.
    Har printat ut motoratrappen och stolen.
    Materialet är ABS+ som lämpar sig väl för dessa detaljer.
    Motorn är ju väldigt exponerad och kräver därför en hel del detaljer:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20230413_064609282-01-01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 644,7 KB
ID: 526538

    Återstår att se hur mycket av cockpitinredningen jag kommer tillverka.
Arbetssätt...