Mickes kärra som han pysslat om lite. Han kollade på din Corsair när han vart här idag på kaffe efter vår flygning.
Corsairen provflugen!
Kollaps
X
-
Mickes kärra som han pysslat om lite. Han kollade på din Corsair när han vart här idag på kaffe efter vår flygning. -
Tillägg!
Glömde att nämna att hela modellen är skyddslackad med 2k lastbilslack med mycket mattpasta i. Lastbilslacken har inte samma lyster som personbilsklarlacken men vad gör väl det när man skall ha den matt? Den är dessutom bra mycket billigare. Jag hade tur och hittade en firma som sålde tre deciliter till mig, det räckte gott och väl till denna modell.
/Janne DersjöKommentar
-
Skitsnyggt Janne.
Du kommer väl till Södertälje MFD och flyger den. Skulle vara kul att få se den i luften.
Har just nu själv en 100" Corsair FU4-1A på byggbordet. Det är en marutaka som jag haft i många år, men nu ska den bli färdig iaf. Byggsatsen var tyvärr utan klaffar, men det har jag löst, så nu har jag fungerande 3-delad klaff på den. Ställen är robarts luftdrivna. Ska sätta in min 7-cylindriga stjärna i den när den blir klar.
Tänkte att du kan få "förmånen" att airbruscha den. Du har ju känsla för det.
PS, du tänker väl inte flyga combat med den, eller?
Än en gång snyggt jobb, Janne!/LelleKommentar
-
Självklart siktar jag på att lufta den på MFD i Södertälje Lelle. Kul att du också bygger Corsair. Tyvärr tror jag inte att jag kan ta på mig att lacka den dock. Du anar inte hur många timmar det ligger i detta bygges lack. Men prova själv får du se hur kul det är. Och inte speciellt svårt heller. Observera att detta är första gången jag airbruschar. Jag svarar gärna på dina frågor, telefonnummret kan du få av Licke i Södertälje Mfk.Ursprungligen postat av LelleSkitsnyggt Janne.
Du kommer väl till Södertälje MFD och flyger den. Skulle vara kul att få se den i luften.
Har just nu själv en 100" Corsair FU4-1A på byggbordet. Det är en marutaka som jag haft i många år, men nu ska den bli färdig iaf. Byggsatsen var tyvärr utan klaffar, men det har jag löst, så nu har jag fungerande 3-delad klaff på den. Ställen är robarts luftdrivna. Ska sätta in min 7-cylindriga stjärna i den när den blir klar.
Tänkte att du kan få "förmånen" att airbruscha den. Du har ju känsla för det.
PS, du tänker väl inte flyga combat med den, eller?
Än en gång snyggt jobb, Janne!
Ett tips till er alla: OM Micke och Micke anordnar en kurs till, se då till att gå den! Det är värt varenda minut!
/Janne DersjöKommentar
-
Tack Micke och ni andra för ert beröm, det är nästan så att jag rodnar :oops: :oops: :oops:Ursprungligen postat av GraffenSånt här blir jag riktigt glad att se! Vad kul det är när kurserna jag håller kan ge så fina resultat
. Förbaskat bra jobb
. Hoppas vi får se fler byggen med samma vädringsgrad i detta forum
.Kommentar
-
Hej Lowflyer.
Oj oj oj, jag blir mållös.
Håller på med en P-47 från KMP men fått torka. Men detta ger en helt ny glöd i den svaga lågan. Riktigt riktigt snygt.
Har kommit till momentet där jag ska lacka om min P-47a men det har som sagt varit dött ett tag. Men din otroliga makeower får mig att längta ut till hobbyrummet. Inte för att jag kommer att uppnå ditt resultat men jag ska väll försöka mig på att skita ner den samt att få till panellinjer och lite skuggning.
En fråga. Lackade/målade du direkt på plastfilmen på vingen? Har nämligen en Kyosho P-40 Warhawk som skulle va kul att modda lite.
En fråga till. En sådan kurs du gick, dyrt? Vart? Går det få kontakt med kursledaren eller så? Skulle vilja diskutera ett och annat bla pga att jag bor i värmland.Kommentar
-
Jag penselmålade först på tunnt med Prymol på vinge/stabbe. Därefter lade jag den vattenbaserade primern. Vet inte om det behövdes, men det gav i alla fall lite bättre förutsättningar för den vita färgen att täcka. Tänk på att lägga tunna lager om du inte har trä under. Corsairen är plankad på vingarna, men inte på stabben.Ursprungligen postat av OmpaHej Lowflyer.
Oj oj oj, jag blir mållös.
Håller på med en P-47 från KMP men fått torka. Men detta ger en helt ny glöd i den svaga lågan. Riktigt riktigt snygt.
Har kommit till momentet där jag ska lacka om min P-47a men det har som sagt varit dött ett tag. Men din otroliga makeower får mig att längta ut till hobbyrummet. Inte för att jag kommer att uppnå ditt resultat men jag ska väll försöka mig på att skita ner den samt att få till panellinjer och lite skuggning.
En fråga. Lackade/målade du direkt på plastfilmen på vingen? Har nämligen en Kyosho P-40 Warhawk som skulle va kul att modda lite.
En fråga till. En sådan kurs du gick, dyrt? Vart? Går det få kontakt med kursledaren eller så? Skulle vilja diskutera ett och annat bla pga att jag bor i värmland.
Kursen arrangerades av SMFF och hölls i Norrköping. Kommer inte ihåg vad den kostade, men inte var det så farligt dyrt. Värt varenda krona!
En av kursledarna går under namnet Graffen här på forumet. Jag har inte satt mig in i alla detaljer här på forumet ännu, men det kanske går att skicka ett PM till honom?
/JanneKommentar
-
Urtjusigt Janne!! PDT_Armataz_02_43
Så fick man lära sig lite nytt, kan säkerligen användas på Spit #2!! Men det blir svårt att komma upp i din och Graffens klass.... När går nästa kurs??!! PDT_Armataz_02_07Kommentar
-
Är det någon som vet var man kan få tag på det där medlet som du etsade ner den blanka ytan på plastfilmen " Prymol" någonstans nu eller något kem med samma egenskap.
Skulle gärna också gärna vara med på en Airbruch kurs.
Snälla ordna en till.....
Vi är säkert många som efter dessa bilder är sugna på detta. Det finns ju hur mycket billiga och läckra ARF kärror som helst idag.Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.Kommentar
-
Kommentar

Kommentar