Twinjet blir Turbojet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Ursprungligen postat av Skrotiz
    Fy tusan!
    Jag vill också ha en jetmotor...

Mycket snyggt, detta blir säkert fränt.
    Det är ett himla trevligt, enkelt och säkert sätt att flyga jet på. En dunk på 5liter räcker lätt en dag, flygplanet tål div misstag, både i bildörren och om landningen blir lite knas. Det går sakta nog för att alla skall hinna med. Motorn utanpå gör att startproceduren blir väldigt okritisk. Man har all tid i världen på sig. Sist men inte minst är det som du sa väldigt fränt med Kolibrimotorerna.
    Superhero

Kommentar

• henke2
      • mar 2011
      • 3188

Sådär, ett par bilder om än inte så bra på den färdiga kärran. Eller snudd på färdig om jag nu får för mig att snygga till de gamla elmotorfästena.

Jag fick faktiskt ett nytt gyro att testa av HAB. Snudd på enda gången jag blivit helsponsrad(!) vilket självklart är kuligt. Det är ett Eagle A3 PRO stabiliseringssystem som stöder lite olika vingkonfigurationer, bla då delta. Gyrot har ställbar gain på kretskortet och en kanal på sändaren väljer vilket mode gyrot är i. Av/Stabilisering(typ AS3X)/Heading hold. Skall bli kul att testa.

Flygfärgid inkl allt väger kärran 859gram.

Superhero

Kommentar

• kajakmannen
        • jun 2006
        • 1471

Nice
        hur mycket gick en kolbir turbin los på? Man blir ju sugen. dock ligger swisten närmare min smak några nya filmer med den på gång?

MVH / Kajaken
        __________________________________________________ ___________________
        FPV och multirotor
        RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

Segelflyg
        Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

Kommentar

• henke2
          • mar 2011
          • 3188

Ursprungligen postat av kajakmannen
          Nice
          hur mycket gick en kolbir turbin los på? Man blir ju sugen. dock ligger swisten närmare min smak några nya filmer med den på gång?

MVH / Kajaken
          17500kr kostar en T15 som skall ge 1.8kg dragkraft. Min tanke är att flytta min T15 från Twinjeten till en Backfire F5F dvs 2.4m kompositseglare med v-stabbe fram över. Då kommer man förhoppningsvis få ihop ett recept som är trevligt på alla sätt. Toppfart kanske 350km/h, vändbar, temikmöjligheter och bra klaff vid landningen.

Kolla här vid 4minuter någonting... filmar sändaren också, halvgas och det går friskt ändå, jämför du sen mot mina filmer som visar motorernas dragkraft så ser du att halvgas på sändaren blir ca 1kg dragkraft i verkligheten... T15 på 1.8kg ger alltså bra fjång den med.

Senast redigerad av henke2; 2012-08-23, 11:35.
          Superhero

Kommentar

• kajakmannen
            • jun 2006
            • 1471

Backfiren såg riktigt nice ut. Kan tänka mig att det blir en mycket trevlig kärra

MVH/ Kajaken
            FPV och multirotor
            RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

Segelflyg
            Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

Kommentar

• henke2
              • mar 2011
              • 3188

Provfluget! Det blåste som tusan idag, 8-10m/s gissar jag. Med bara strax över kilot i startvikt känns Twinjeten väldigt lätt i vinden. Gyrot fungerade kanonfint och trollade bort vinden på ett smått otroligt sätt. Mycket trevligt. Motorn är lagomt stor för denna kärran och konceptet som förövrigt inte är nytt känns mycket trevligt

Jag gjorde två st flygningar på 3+4min utan tankning mellan och det är soppa kvar så det verkar bli ganska lagomt med.

Superhero

Kommentar

• kajakmannen
                • jun 2006
                • 1471

bara att göra om dom gamla bedrifterna med flygning under broar och runt och igenom fontäner nu då Kommer ihåg hur det var i begynnelsen haha

Ligger dom filmerna på Youtube föresten?

MVH / Kajaken
                FPV och multirotor

Segelflyg

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

Ursprungligen postat av kajakmannen
                  bara att göra om dom gamla bedrifterna med flygning under broar och runt och igenom fontäner nu då Kommer ihåg hur det var i begynnelsen haha

Ligger dom filmerna på Youtube föresten?

MVH / Kajaken
                  jo de finns... youtube.com/henke2
                  Superhero

Kommentar

• henke2
                    • mar 2011
                    • 3188

Nu har jag äntligen kommit över en till Twinjet. Hoppas denna hänger med länge. Min förra körde jag i backen när mottagaracken slutade funka. Faktiskt enda gången jag haft en li-po som slutat fungera.

Nu blir det 2S 2700mAh Jeti power-ion med lite larm och jox så den biten skall funka bättre. Motorn är åter igen Kolibri T15 med luftstart. Enkelt och lätt. 1100gram blev torrvikten helt utan bly.

Håller mina tummar

Superhero

Kommentar

• jocke1963
                      • dec 2007
                      • 2709

:applouse: Film, film, film!!
                      ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• henke2
                        • mar 2011
                        • 3188

Ingen film idag, men det kommer. Förra året var lite kass på filmfronten, bättre i år hoppas jag.

Superhero

Kommentar

Arbetssätt...