Funkar dessa delar, och vad förväntat drag?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fluf
    • jul 2012
    • 1580

Funkar dessa delar, och vad förväntat drag?

Hejsan,

Har ett par rk-370sd-4045 borstade motorer som blev över från en E-Sky Big Lama som brände ut ESC/Gyro enheten, och jag tänkte göra något kul med dem.

Texten på motorn är;
    RK-370SD-4045
    TD449620

Skulle denna kombinationen fungera tro?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=10585
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=7927
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=7929

Det är 18mm mellan monteringshålen och det är en 2mm axel på motorn.

Jag har ett par 800mAh 15-20C 3cell LiPo som jag tänkte kunde användas till detta bygget, antingen solo eller parallellkopplade. Samt en trevlig borstad ESC för att driva båda motorerna på en ESC parallellt, kanske denna?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...USHED_ESC.html

Kan det funka, och vad för dragkraft kan man tänka sig få per EDF?

Om det funkat scratchbygger jag någon trevlig parkflyer för motorerna att hänga på
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Facit, om än något trista siffror:

Din motor verkar vara den på 2300rpm/volt / EM300H

Superhero

Kommentar

• Fluf
      • jul 2012
      • 1580

Ursprungligen postat av henke2
      Facit, om än något trista siffror:

Din motor verkar vara den på 2300rpm/volt / EM300H
      Tackar

Om jag läser rätt, längst ner i tabellen 10,8v 181g drag. Om jag läser kurvan rätt, så skulle en motsvarande 64mm 6blad ge ca 240g drag. Samt att på 10,8v så skulle motorn dra 7,1A dvs dra två motorer på en 30A ESC är inga problem?
      Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
      Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Satsa på en ny, borstlös motor istället. Idag är det ingen ide att strula med gamla borstade rovor av denna typ. Och i synnerhet i EDF-enheter - där är det lönlöst skulle jag vilja säga.
        Har du flugit vanliga kärror ? Om inte så börja med en konventionell, propellerdriven kärra - det är klart enklare än en EDF-kärra.
        Hälsningar
        Roger

Kommentar

• Fluf
          • jul 2012
          • 1580

Ursprungligen postat av McRegor
          Satsa på en ny, borstlös motor istället. Idag är det ingen ide att strula med gamla borstade rovor av denna typ. Och i synnerhet i EDF-enheter - där är det lönlöst skulle jag vilja säga.
          Har du flugit vanliga kärror ? Om inte så börja med en konventionell, propellerdriven kärra - det är klart enklare än en EDF-kärra.
          Hälsningar
          Roger
          Jag har en något modifierad Bixler som jag leker flygfotograf med för närvarande, så konventionell kärra/trainer har jag.

Främsta syftet var vad jag kan återanvända delarna till för bygget och exprimentets skull, inte att få en välflygande kärra. Dock är det trevligt om det finns chans att man kan få kraft nog för något att flyga med delarna man har.

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
            • 989

Håller med ovanstående; eftersom du inte har reglage till bojsänkena så bättre idé köpa några billiga borstlösa ringklockor ur tex
            https://www.hobbyking.com/hobbyking/...idCategory=519
            och reglage i stället, ger mer drag eller mindre vikt oavsett hru man ser på det - borstat är mer eller mindre bortkastat om du nu inte envisas med att de SKA flyga av egen kraft
            ----------------------------------
            Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

Arbetssätt...