Ready2fly Yak-130
Kollaps
X
-
Eftersom jag fått titta på och provflyga en förseriemaskin så hade jag inte jättebråttom att få hem min Yak. Jag tyckte det var bättre att R2F skickade till andra än att jag skulle sitta på en maskin här hela vintern utan att ändå kunna flyga. Hur som helst så har de nu fått in fler kontainrar från Asien och min maskin dök upp igår.
Med rätt förutsättningar blir det turbinkonvertering på ett lite enklare sätt än vanligt. Här ett par bilder och filmer på vägen, ej de färdiga produkterna, utan testning och provflygning.

SuperheroKommentar
-
Det är första gången jag ser den i kartongen och det är imponerande! I särklass det snyggast förpackade flygplanet jag sett. I särklass den häftigaste skumvåfflan som finns och det helt plug and play. En kväll räcker gott för att bli flygfärdig. Kommer bygga ihop min maskin de närmsta veckorna så man är redo när värmen kommer ute.

SuperheroKommentar
-
Nice.
Verkar vara en sjysst kärra.
Fint stopphinder du hade på banan också
/Micke
Videos: http://www.vimeo.com/user2891907
Bilder: http://picasaweb.google.com/Micke19sjuttiotreKommentar
-
SuperheroKommentar
-
Cool kärra!
Ser ut att flyga riktigt fint....funkar den från gräs tro?
Är ni i byholma å flyger nu med?:-)Kommentar
-
Någon som provat den i original utförande, med fläkt?
KenDS-24 operatör.
Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.Kommentar
-
Riktigt snygg kärra och snyggt fluget, ja där vill man ju inte landa fel, finns ju en del ved att tutta på, bra att dom fuktar på det.
Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.:sarcastic:Kommentar
-
Senast redigerad av henke2; 2014-03-03, 13:15.SuperheroKommentar
-
Hej Henrik... Hade bara en liten fråga om dina utblåsrör du har i dina skumvåfflor… Fixar du ihop dem själv eller var kan man få tag på sådana?? Diameter och längden på dem hur ska man tänka där, Ska man typ ha så kort som möjligt och så stor diameter man kan?? Köpte ju din Mig15 skulle vilja sätta jeten mer centrerad i planet... Har du några mer tips om vad man bör tänka på när man placerar Kolibri jeten inuti en skumvåffla med tanke på värmen. Rätta mig om jag har fel men som det ser ut på bilden på din Yak130 ser det ut som du inte gjort något i motor utrymmet. Mvh Jens GustavssonSenast redigerad av Jensus; 2014-03-16, 08:57.:crazy_pilot:Kommentar
-
Jag och Amir har tagit fram egna rör från grunden som funkar bättre än de som finns på marknaden innan. Svensktillverkade och säljs via HAB.Hej Henrik... Hade bara en liten fråga om dina utblåsrör du har i dina skumvåfflor… Fixar du ihop dem själv eller var kan man få tag på sådana?? Diameter och längden på dem hur ska man tänka där, Ska man typ ha så kort som möjligt och så stor diameter man kan?? Köpte ju din Mig15 skulle vilja sätta jeten mer centrerad i planet... Har du några mer tips om vad man bör tänka på när man placerar Kolibri jeten inuti en skumvåffla med tanke på värmen. Rätta mig om jag har fel men som det ser ut på bilden på din Yak130 ser det ut som du inte gjort något i motor utrymmet. Mvh Jens Gustavsson
Hitintills har vi kört 60cm rör utan förluster. Det ger snarare fördelar så som venturieffekt i flygplanet för mera kylning.
SuperheroKommentar
-
Min maskin är flygklar nu. Det är alltid mer jobb än man tror och alltid mindre plats än man tror. Modellen är avsedd för en 6S li-po och min soppatank motsvarar en 14S li-po i volym. Inkl hjulbromsar blir vikten 3.7kg + bränsle. Det är inklusive alla missiler under vingarna. Åter igen hamnar jag alltså en bit under vad den väger med elmotor inför landningen och en smula över vid starten.SuperheroKommentar
-
Men "Hallå", skärpning, vi vill se bilder, sluta fresta oss med text.
Ken
Min maskin är flygklar nu. Det är alltid mer jobb än man tror och alltid mindre plats än man tror. Modellen är avsedd för en 6S li-po och min soppatank motsvarar en 14S li-po i volym. Inkl hjulbromsar blir vikten 3.7kg + bränsle. Det är inklusive alla missiler under vingarna. Åter igen hamnar jag alltså en bit under vad den väger med elmotor inför landningen och en smula över vid starten.DS-24 operatör.
Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.Kommentar

De börjar få bort alla träd från banan nu iaf. Var dessutom duktig och ringde ägaren och fick lov att flyga på området, det är bra för nerverna om inte annat.

Kommentar