Enkel turbinkärra Jetmach 60

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jakob
    • maj 2006
    • 1840

Enkel turbinkärra Jetmach 60

Hej!

Är det någon av er som känner till denna enkla jetkärra? Behöver en jetkärra som inte kräver så mycket utrymme och kan landa på små fält.
    2000 kr är ju ett billigt pris! :p Se videon här http://www.laser-design-services.com/jetmach60high2.wmv

Jag känner till Boomerang, Facet, AV8R,DV8R, Super Reaper och Reaction 54 som är i samma klass.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler
  • DrHanke
    • maj 2006
    • 5249

hmm har sett flera liknande maskiner, tyvärr inte på den här kontinenten dock. Har själv letat efter en lämplig jet man kan köra på "svenska" fält och som kräver minimalt med "meckande" dvs tanka å flyga. Orkar inte ha fler maskiner som tar 1timme innan man ens kommit till depån...
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Jakob
      • maj 2006
      • 1840

Hej!

Dessa maskiner kanske också kan vara av intresse. Har mailat om pris på Skyjeten.

Byg bedre RC-projekter med tips, beregnere og sikkerhed. Start din RC-hobby nu!

ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

Kommentar

• Frippe
        • maj 2006
        • 226

Den ser ju ut som en vanlig trainer...
        Går den lika fort som en trainer?

Jetkärror ska ju vara snabba....

Kommentar

• Jakob
          • maj 2006
          • 1840

Jo visst ska de vara snabba men ibland kan det också vara kul med en maskin som går lite långsammare och som man kan landa på ett frimärke. Små dåliga fält går ofta hårt åt de stackars infällbara ställen och då kan det vara skönt med ett fast ställ som man slipper justera hela tiden. Nu undrar någon varför man då inte lika bra kan flyga med en metanolmotor. Svaret på den frågan är ljudet och lukten av flygfotogen som är oslagbar. Idag kan man ju också få en begagnad turbin i bra skick för 10 000 kr och den kan man flytta mellan sina modeller. Jag har själv en jetkärra till men den kräver rätt så stort fält för att landa och den är riktigt snabb. Skulle behöva något enklare och robustare.
          Skyjeten ovan gör cirka 200 km/h och det är ju rätt fort i förhållande till en trainer men den kan också flyga riktigt långsamt.

ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

Kommentar

• TomasE
            • maj 2006
            • 368

Hej Jakob

Kan detta vara något för dig?

Eller så kan du köpa en sån här som du bygger om till turbine.
            Välkommen till airmedia.se, där vi tar dig med på en resa genom den fascinerande världen av radiostyrda modellflygplan och drönare. Här hittar du allt du behöver veta för att ta ditt intresse till nya höjder.

//TomasE
            Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

Kommentar

• Jakob
              • maj 2006
              • 1840

Hej Tomas!

Tack för ditt svar :p Jag har även tittat på A-10X ARTF och den är säkert bra. Jag vill dock helst ha en maskin utan infällbara ställ. Sen är den för lik den Jetco jag redan har. Se bild. Jag satsar på ett lågbudgetbygge med standardservo etc.

Bobcaten är en modell jag funderar på att köpa hos Airmedia men då utrustad med glödstiftsmotor. Jag vet att de konverterar dom i USA till jet men jag tror min Simjet 1200 är aningen för stor(7 kg dragkraft på ca 4 kg) sen är den ju också väldigt lik min Jetco.En Wren 44 passar nog bättre.

Jetco från Paf Flugmodellbau Pris 3500 kr

ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

Kommentar

• DrHanke
                • maj 2006
                • 5249

jakob, säg till när du fått pris på maskinen...
                //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Jakob
                  • maj 2006
                  • 1840

Nu har jag fått pris!

Jag fick detta svar angående priset på Skyjeten.

Hi,
                  the kit is available in two versions.
                  SkyJet S with fuselage made of glass fibre (epoxy) and the wings made of foam/balsa.
                  SkyJet pro fully made of glass fibre (epoxy).
                  Both kits include gears, turbine mount and accessories.

The price of the kits are 865,00 € for the SkyJet S,
                  and 1430,00 € for the SkyJet pro.

cost of shippment ( your adress?)
                  bank transfer 15,00 €

Delivery time is about 4 weeks. Paying before deliver.

Best Regards
                  Thomas Kuhlmann

ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

Kommentar

• Jakob
                    • maj 2006
                    • 1840

Det blev en Super Reaper

Hej!

Skyjeten var lite för dyr tyckte jag.Köpte därför en begagnad Super Reaper igår. Funderade länge på Jetmach 60 då jag ville ha en enklare maskin som kan landa på små gräsfält fält. Men så dök det upp ett tillfälle att få köpa en fin Super Reaper och denna kan ju som bekant också flyga riktigt långsamt vid landning så det fick det bli en sådan. Ska sätta i en Simjet 1200. Nu får vi hoppas på att det blir vår snart så man kan ut och flyga.

Video som förre ägaren till Super Reapern gjort. Där han börjar få upp farten.

ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

Kommentar

• Mr J
                      • maj 2006
                      • 4130

Glöm nu inte att låsa sidorodren...
                      /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• Jakob
                        • maj 2006
                        • 1840

Mats fenorna är förstärkta på denna! Det är tydligen ett välkänt fenomen att de kan blåsa av annars då de kommer i svängning. Inte bara Peter som drabbats av detta. Jag kommer inte ha så kraftig motor heller så det kommer gå lugnare.
                        Det fina med denna är att den är utrustad med en rejäl fiffig luftbroms under kroppen av egen konstruktion (Typ ladugårdsdörr) så att den inte ska glida så förbaskat bra vid landning.
                        Peter som har en mycket större motor i sin har haft problem med att tomgångsvarvet på motorn varit tillräckligt för att den ska hålla sig i luften. Det blir svårt att komma ner då. Med min mindre motor ska det nog bli lite enklare. Jag har köpt min av en dansk, det är alltså inte Peters gamla men lika fin. Så kanske blir det roteflygning :p

ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

Kommentar

• pilotkalle

Sniff sniff..... tycker de luktar som fler e sugna på jet.....

....sniffsniff.....drhanke.......bokis......

elller......?

Peter :badgrin:

Kommentar

• bokis
                            • maj 2006
                            • 5041

he,he.... Njae...nää.... Trots god tillgång på 2380 o A-1 så har jag inget större sug faktiskt.. Har bara sett en människa flyga rc-jet på det vis jag
                            vill se det o den skickligheten kommer jag aldrig att uppnå..
                            Allt för många "gungan", rollar o loopar med 500m i diameter på meetings har kurerat mig från suget(just nu i alla fall)..
                            Den gode Doktorn däremot..
                            // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                            (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Kenna
                              • maj 2006
                              • 233

Va fan, skall man bli skicklig på det man håller på med också? Då är det bara för mig att lägga ner

Kommentar

Arbetssätt...