Tips på EDF läsning?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Medeashusse
    • maj 2013
    • 959

Ursprungligen postat av JOhlsson

Det enda jag gjort på min är att sätta lite kardborr (stickiga delen) i "greppet på undersidan samt fräst ett hål till pekfingret. Det tycker jag gjorde den mycket mer lätt kastad.
    Funderar på om jag ska investera i en katapult, så hinner jag kanske se den flyga innan jag kraschar! [emoji6]
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• JOhlsson
      • dec 2012
      • 74

Det kan bara du svara på. Jag har inte kraschat på något startkast, men däremot så tycker jag att man behöver vara mer noga med landningen. Det kan väldigt lätt bli Hacke hackspett med nosen.

Kommentar

• Medeashusse
        • maj 2013
        • 959

Det kan väldigt lätt bli Hacke hackspett med nosen.
        Det är väl därför jag blev lite uppmärksam på det här med vikten, vad jag förstår så tappar man en del flygförmåga på modellen om vikten ökas på för mycket utöver det den är avsedd för och med tanke på att jag inte är något flygaress.... Har läst om flera som har slagit av nosen på planet?
        Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• JOhlsson
          • dec 2012
          • 74

Nej tyvärr så har jag inte något tips på läsning.

Jag har kommit in in för landning alldeles för fort. Jag tycker min glider och glider mycket bättre än vad jag föreställde mig. Har lite lite lite gas under inflygningen och stänger helt när jag tar mark. Har även ställt in flaperons men de använder jag sällan.

Jag har ca 75% gas när jag kastar. Likaså tycker jag att den styr bättre än vad jag förväntade mig i låga hastigheter.

Kommentar

• JOhlsson
            • dec 2012
            • 74

Greppet:

För att öka synligheten (multiplexfärg):

Kommentar

• Medeashusse
              • maj 2013
              • 959

Jag tycker min glider och glider mycket bättre än vad jag föreställde mig. Har lite lite lite gas under inflygningen och stänger helt när jag tar mark.
              OK, det där låter ju bra! Var rädd för att den skulle vara tvärt om och göra jämfotahopp ner på backen i slutet på inflygningen!
              Låter nästan som inflygningen med en Easy Star! [emoji4]

Färger har räddat mig många gånger på långt avstånd! Får se om jag lyckas få på något på min Viper.

Kommentar

• Medeashusse
                • maj 2013
                • 959

En liten lathund när man räknar på setup, på en härligt grunläggande nivå:

50-70 mm EDF

90-120 mm EDF

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

Ursprungligen postat av Medeashusse
                  En liten lathund när man räknar på setup, på en härligt grunläggande nivå:

50-70 mm EDF

90-120 mm EDF

hm, det som står där är faktiskt fel, nästan allt.

Vill du fläkten skall varva 50000rpm på 10volt så behöver du en motor som under last ger 5000kv. Vad en motor lastas ner till har man ingen aning om. Bara för att ta ett exempel.
                  Superhero

Kommentar

• Medeashusse
                    • maj 2013
                    • 959

F*n, också...... :bawling:

...och folk undrar varför man vill köpa RTF! :sarcastic:

"Fan Jets USA, Americas first choice in EDF Jets", hepp..

Kommentar

• Medeashusse
                      • maj 2013
                      • 959

Den här då, en ganska snygg uppsats i varjefall!?

"Electric Ducted Fan – theory and practice, by R.A.Sharman, B.Sc, Ph.D, Ceng"

PDF-fil: http://southamptonmac.org.uk/doc/RS_...ractice_v5.pdf

(Samma dokument, men sparad här på rcflyg.se ifall länken dör någon gång i framtiden. PDF-fil:RS_EDF_theory_and_Practice_v5.pdf )
                      Senast redigerad av Medeashusse; 2014-08-28, 17:10.

Kommentar

• Medeashusse
                        • maj 2013
                        • 959

Vet inte, men det kanske bara är jag som inte känner till det här programmet? Någon som använder det?

Laddade ner programmet och körde en 30 dgrs friversion.

Oj, vad det fanns saker att pilla med där, tyvärr inte så många EDF:er..
                        Men har man bara data så kan man lägga till dom själv under fliken Drive system/Ducted Fan, men det innebär ju att jag inte kan räkna innan köp. Det verkar som om man kan göra så med de flesta komponenter man inte kan hitta i deras databas.

Kanske lite bättre än Fan Jets USA´s sida? :sarcastic:

Nä, nu går jag och lägger mig istället...
                        Senast redigerad av Medeashusse; 2014-08-23, 10:40.

Kommentar

• henke2
                          • mar 2011
                          • 3188

Kanske lite bättre än Fan Jets USA´s sida? :sarcastic:

Nä, nu går jag och lägger mig istället...
                          Motocalc fungerar extremt bra. Men bara om du har BRA data in förnuftiga setuper. Alltså slår du in min Hacker C5014XL med växel 6,7:1 och APCE 24x12 så gissar den på decimalen rätt(!) Väljer du 27" prop, alltså helt åt skogen så gissar den fel.

Jag har inte använt det galet mycket till EDF men ser samma tendens där. Just inlopp och utblås på en EDF är extremt känsligt. En EDF man kör utan insugsläpp ger typ 2/3 av draget den gör med en bellmouth. Vet inte hur många läppar jag 3D printat till olika seglare som inte orkar i standardutförande.

Här är exempel på in/utlopp som i det närmaste fördubblar prestandan mot om man monterat bara fläkten på kärran

Superhero

Kommentar

• Medeashusse
                            • maj 2013
                            • 959

Appropå läppar. Inte för att jag hängde med i alla resonemang, men läste/skummade igenom den här tråden igår. Det var där jag kom edf-uppsatsen på spåren eftersom författaren är en av de som gör inlägg.

Min sammanfattning av tråden blir:

Smoke test -no lip or spinner full speed - midifa…:

EDF midifan With lip and spinner full speed smok…:

Vad jag funderar lite över, är vad som är det teoretiskt optimala. Är det när man sätter inlopp och utlopp, som på din ritning med exakta mått i båda ändar eller finns det någon optimal längd på intagsrör och utloppsrör? Eller blir all extra längd utöver det nödvändiga effektförlust? ehhhh.. typ..
                            Senast redigerad av Medeashusse; 2014-08-23, 22:49.

Kommentar

• henke2
                              • mar 2011
                              • 3188

Vag jag funderar lite över, är vad som är det teoretiskt optimala. Är det när man sätter inlopp och utlopp, som på din ritning med exakta mått i båda ändar eller finns det någon optimal längd på intagsrör och utloppsrör? Eller blir all extra längd utöver det nödvändiga effektförlust? ehhhh.. typ..
                              Det är flera faktorer som spelar roll. Man vill ta hand om luften så bra som möjligt. Inloppet skall vara rakt minst 1 fläktdiameter(om jag minns rätt, sorry) och ha en bellmouth. Fläkten skjuter en roterande luftström bakåt mot statorerna, som i sin tur stoppar roteringen och ger ännu mera dragkraft. Slutligen skall utloppet för bästa effektivitet vidgas med 7grader per sida som en tratt, detta sänker lufthastigheten och ökar verkningsgraden. In och utlopp kan sällan bli för långa, snarare tvärt om. Man tycker sig inte ha plats och börjar tulla på raksträckorna.

Tänk på att när motorpod försvinner så blir röret kanske mindre trots att du ökar arean med max 7 grader per sida. Runda fina former på allt.

Sen om du verkligen är ute efter maximal verkningsgrad statiskt är ju nästa fråga, förmodligen inte och då är vi tillbaka på att det genast blir i det närmaste omöjligt att räkna ut vad som blir bäst. *rackans*

Ytan kan gärna vara en smula ruff, det bildar microturbulens som fungerar lite som ett kullager. Sandpapprad yta är ofta bättre än en polerad yta.

Men eftersom allting flyger idag så är genvägen mycket lättare. Man installerar, matar i nån cell extra och sopar teorin under mattan. Men med en optimerad drivlina kan man komma undan med lägre effekter, lägre flygvikter, lägre belastning på drivlinan(mindre risk för att något brinner) och överlag trevligare flygning.
                              Superhero

Kommentar

• Medeashusse
                                • maj 2013
                                • 959

Ursprungligen postat av henke2
                                Ytan kan gärna vara en smula ruff, det bildar microturbulens som fungerar lite som ett kullager. Sandpapprad yta är ofta bättre än en polerad yta.
                                Hajskinnseffekt!? Har läst "några" inlägg i olika forum där de har gjort allt de kan för att polera upp kanalerna!
                                Japp, låter logiskt med microturbulens. Funkar det med vatten, så varför inte med luft. Har minsann klappat några hajar i mitt liv och de var varken släta eller speciellt långsamma!

Ursprungligen postat av henke2
                                Men eftersom allting flyger idag så är genvägen mycket lättare. Man installerar, matar i nån cell extra och sopar teorin under mattan. Men med en optimerad drivlina kan man komma undan med lägre effekter, lägre flygvikter, lägre belastning på drivlinan(mindre risk för att något brinner) och överlag trevligare flygning.
                                Nu har jag läst vad både du och R.A Sharman skrivit, några gånger och försökt smälta det.
                                Ni verkar vara överens till stora delar och i synnerhet om det citerade!
                                Erkänner att jag inte gav mig in i Sharman´s ekvationer utan har hållit mig till hans allmänna förklaringar och konklusioner, men jag tror att tillsammans med det du skrivit så har jag fått lite koll på hur det funkar!

Trots allt detta nya vetande har jag svårt att bestämma mig för vad som skall stoppas in i Vipern! Suck!
                                Typ, Tomahawkrekommenderad setup eller Typ Henke-setup.. Som sagt vet knappt hur en balanserad edf ska låta eller exakt hur jag ska få den till det tillståndet utan att mickla till det och hur jag ska fixa till saker riktigt bra, om tex fläkten inte bara är att släppa ner på plats (läs Dremelarbeten).
                                Kanske bäst att köra på säkert kort till att börja med och utveckla efterhand.. Just nu vill jag bara upp i luften o börja flyga!

Kommentar

Arbetssätt...