Tips på EDF läsning?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Ursprungligen postat av Medeashusse
    Trots allt detta nya vetande har jag svårt att bestämma mig för vad som skall stoppas in i Vipern! Suck!
    Typ, Tomahawkrekommenderad setup eller Typ Henke-setup.. Som sagt vet knappt hur en balanserad edf ska låta eller exakt hur jag ska få den till det tillståndet utan att mickla till det och hur jag ska fixa till saker riktigt bra, om tex fläkten inte bara är att släppa ner på plats (läs Dremelarbeten).
    Kanske bäst att köra på säkert kort till att börja med och utveckla efterhand.. Just nu vill jag bara upp i luften o börja flyga!
    Jag prioriterar som jag sagt till dig i PM en lättare modell som flyger bra och ingen stressad tegelsten som är ett äventyr att starta/landa. Denna typ av EDF-modell blir aldrig snabb, vill man flyga fort väljer man en annan modell. Min setup blir i mångas ögon mesig, men det handlar också om att flyga smart, då behöver man inte ta allt på rå kraft. Vill man köra fort så byter man modell eller monterar jetmotor.

En av de roligaste EDF jag haft var en Kyosho Shooting star, gammal flygmaskin fast med en riktig vinge. Den flög jag på 7 nimh om jag minns rätt och en Hacker B40 8L motor i originalfläkten. Den gav strax över 500gram i dragkraft på måttliga 19ampere - 150watt. Medan originalmotorn, en AP29L borstad motor sög i sig 40A och gav 360gram dragkraft. Den flög precis som originalet och var lätt att hantera.
    Superhero

Kommentar

• petera38
      • dec 2008
      • 592

När du nu har så svårt att välja, ska jag ge dig en hjälpande hand, ha,ha!

Denna uppsättningen har vist sig att vara lätt och kraftfull: http://shop.wemotec.com/index.php?a=159&lang=eng

Den är balanserat och är skräddarsydd till Vipern. Har haft mycket kul med den och min Viper. Just nu skal jag testa en uppsättning: http://www.brchobbies.co.uk/catalog/...oducts_id=1987
      som ger mer power, men som också väger mer. Jag är helt överens med Henke, att ju lättare, ju bättre...så det här är bara en test!
      Mvh
      /Pete
      An Expert has done every mistake ...
      A Master has done every mistake....Twice! :stupido2:

Kommentar

• henke2
        • mar 2011
        • 3188

Ursprungligen postat av petera38
        Denna uppsättningen har vist sig att vara lätt och kraftfull: http://shop.wemotec.com/index.php?a=159&lang=eng

/Pete
        Min rek är Mega 16/15/3 på 3S och en CS 70 12blad. Min drog 48A och gav min panther 1:1 i drag/vikt installerad. Vill minnas den vägde i häraden 1.3kg, kanske 1.2kg.

Jag matchar alltså wemotecs lösning på bara 500watt.
        Superhero

Kommentar

• petera38
          • dec 2008
          • 592

Jag tänkte, att min rekommenderade uppsättning kommer fix och färdig, ingen balansering behövs, det är bara att lägga i den och flyga!
          Och dessutom, ifall att det är den första EDF modellen, är det ingen idé att starta upp med en för vass drivlina? :scared:

Kommentar

• Medeashusse
            • maj 2013
            • 959

Petera, det var precis så jag har tänkte, vad det gäller att smälla dit en Wemotec setup! [emoji4]

Meeeen....!
            Nu kan jag helt enkelt inte låta bli att bygga en "Tomahawk Edf Viper Jet, the Henke2 setup edition"! 
            Kan liksom inte argumentera emot längre! (Nä, har väl inte direkt försökt heller)
            Det finns säkert något Youtubeklipp där jag kan lära mig att balansera! 

Fart, men inte fläkt kommer med postens paket om några dagar! Har en beg Funjet (ej ultra) som ska landa här. Den duger nog åt mig, att smälla i backen några gånger, utan att det gör några stora hål i plånboken och den har dessutom drivlinan redan installerad! [emoji6]

Konstigt nog verkar det som jag följer den utstakade evolutionsstegen från tidigare trådar!?

Henke, skulle du vilja speca lite mer exakt så jag inte beställer fel!?
            Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• Medeashusse
              • maj 2013
              • 959

Till arkivet, men framför allt för den som vill läsa mer teori, så lägger jag upp en länk till Southampton Model Aeroplane Club´s sida om EDF-teori.
              Dokumenten på den här sidan är den bästa läsningen som jag har kunnat hitta på nätet om EDF:er, hittills. Bitvis har de kanske lite hög akademisk nivå för en nybörjare (som jag själv), men om man läser lite mellan raderna kan man förstå grundresonemangen och faktorerna som påverkar.
              Finns säkert fler bra sidor att kvar hitta, så fyll gärna på tråden!

PDF-Snabblista från ovanstående sida.
              1. Introduktion till EDF: An Introduction to ducted fans by Richard Sharman
              2. EDF, teori och praktik: Electric Ducted Fan – theory and practice, by R. Sharman (Samma uppsats som jag länkat till tidigare i tråden. Uppsatsen bygger på teorierna i nästa två dokument.)
              3. Mer teori men av annan författare: Theory of EDF part 1, Theory of EDF part 2, by Klaus Scharnhorst
              4. Excelkalkylblad för beräkningar av dynamisk dragkraft genom data från statisk dragkraft, enligt Scharnhorts teorier: spreadsheet which implements the Scharnhorst theory
              5. Överkurs, matematiska beräkningar på EDF:er: Cranfield Notes on Ducted Fan Design, by R C Tuner's

Och efter att ha läst allt detta återstår bara den lilla detaljen, att kunna flyga dom! :sarcastic:

(Jag lägger till dokumenten som bifogade filer, om ovanstående länkar skulle dö.)
              Bifogade filer
              Senast redigerad av Medeashusse; 2014-08-28, 21:50.
              Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• henke2
                • mar 2011
                • 3188

Henke, skulle du vilja speca lite mer exakt så jag inte beställer fel!?
                Om du håller dig en liiiten stund så kommer jag testa en Graupner Victory med min setup i. Den får vi väl kalla snarlik en Viperjet. Tjatar du lite kan den nog vara klar till nästa helg.
                Superhero

Kommentar

• Medeashusse
                  • maj 2013
                  • 959

He, he! Jodå jag kan vänta, men var kanske lite otydlig? Behöver inte testdata, utan det lite mer grundläggande, typ artikelnummer alt länkar till alla prylarna jag behöver! Har kollat runt och hittar lite olika versioner!? [emoji4]

Kommentar

• petera38
                    • dec 2008
                    • 592

[QUOTE=Medeashusse;358122]Petera, det var precis så jag har tänkte, vad det gäller att smälla dit en Wemotec setup! [emoji4]

Meeeen....!
                    Nu kan jag helt enkelt inte låta bli att bygga en "Tomahawk Edf Viper Jet, the Henke2 setup edition"! 
                    Kan liksom inte argumentera emot längre! (Nä, har väl inte direkt försökt heller)
                    Det finns säkert något Youtubeklipp där jag kan lära mig att balansera! 

Japp, det är ju det som är spännande! Skillnaden mellan att köpa nyckelfärdigt - eller göra det själv! :thumbup:

Kommentar

• Medeashusse
                      • maj 2013
                      • 959

Är shoppinglistan rätt skriven?

Kommentar

• henke2
                        • mar 2011
                        • 3188

Verkar vettigt

Mina mätningar är med en trött delayking acke och nya friska celler bör ge lite mer än vad jag mätt fram. 60A bör räcka tycker jag.
                        Superhero

Kommentar

• Medeashusse
                          • maj 2013
                          • 959

Ok, bra!

Ska se om jag inte kan fixa det här med balanseringen!
                          www.Turbines-rc.com ska se om de inte kan fixa fram en Mega åt mig, fastän de inte egentligen säljer dem!?
                          Isåfall kommer de montera och balansera den tillsammans med Cs-fläkten innan de skickar den! [emoji106] [emoji2]

De blev intresserade av "The Henke"-setup när jag skrev till dom och frågade. De hade inte provat ett liknande koncept själva och ville veta mer.

Återstår att se om de löser det.

Tja, som jag brukar säga. Jag gör som jag blir tillsagd, men på mitt eget lilla vis! [emoji6]

Kommentar

• henke2
                            • mar 2011
                            • 3188

Ok, bra!

Ska se om jag inte kan fixa det här med balanseringen!
                            www.Turbines-rc.com ska se om de inte kan fixa fram en Mega åt mig, fastän de inte egentligen säljer dem!?
                            Isåfall kommer de montera och balansera den tillsammans med Cs-fläkten innan de skickar den! [emoji106] [emoji2]

De blev intresserade av "The Henke"-setup när jag skrev till dom och frågade. De hade inte provat ett liknande koncept själva och ville veta mer.

Återstår att se om de löser det.

Tja, som jag brukar säga. Jag gör som jag blir tillsagd, men på mitt eget lilla vis! [emoji6]
                            Det kan vara ett sätt att få en bra setup optimerad. Då kan dem testa och se hur bra den går också.
                            Superhero

Kommentar

• petera38
                              • dec 2008
                              • 592

Ser fram emot fortsättningen......:lollypop:

Kommentar

• Medeashusse
                                • maj 2013
                                • 959

Jag också! [emoji6]
                                Väntar på svar från Turbines-rc..

Kommentar

Arbetssätt...