Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Jag tycker min glider och glider mycket bättre än vad jag föreställde mig. Har lite lite lite gas under inflygningen och stänger helt när jag tar mark.
OK, det där låter ju bra! Var rädd för att den skulle vara tvärt om och göra jämfotahopp ner på backen i slutet på inflygningen!
Låter nästan som inflygningen med en Easy Star! [emoji4]
Färger har räddat mig många gånger på långt avstånd! Får se om jag lyckas få på något på min Viper.
Jag har kommit in in för landning alldeles för fort. Jag tycker min glider och glider mycket bättre än vad jag föreställde mig. Har lite lite lite gas under inflygningen och stänger helt när jag tar mark. Har även ställt in flaperons men de använder jag sällan.
Jag har ca 75% gas när jag kastar. Likaså tycker jag att den styr bättre än vad jag förväntade mig i låga hastigheter.
Det kan väldigt lätt bli Hacke hackspett med nosen.
Det är väl därför jag blev lite uppmärksam på det här med vikten, vad jag förstår så tappar man en del flygförmåga på modellen om vikten ökas på för mycket utöver det den är avsedd för och med tanke på att jag inte är något flygaress.... Har läst om flera som har slagit av nosen på planet?
Det kan bara du svara på. Jag har inte kraschat på något startkast, men däremot så tycker jag att man behöver vara mer noga med landningen. Det kan väldigt lätt bli Hacke hackspett med nosen.
Det enda jag gjort på min är att sätta lite kardborr (stickiga delen) i "greppet på undersidan samt fräst ett hål till pekfingret. Det tycker jag gjorde den mycket mer lätt kastad.
Funderar på om jag ska investera i en katapult, så hinner jag kanske se den flyga innan jag kraschar! [emoji6]
Man vill ha så få blad som möjligt, det ger lägre ljudnivå per rpm, färre noder helt enkelt. Dock så blir det kompromisser när man ska ösa in flera kilowatt i små fläktar så istället för en trebladig djup fläkt så väljer man flerbladiga tunnare varianter.
Att jämföra olika märken med helt olika filosofier är alltså inte görbart utan att testa. Där emot kan man med rätt ögon titta på prylarna och gissa ganska rätt, men det kräver en hel del erfarenhet.
Om jag tar ditt setup-förslag ( Inlägg 2: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...motor+till+edf ) med en Mega 16/15/3 på 3S, så kan jag alltså inte teoretiskt jämföra den motorn ihop med andra fläktar utan att fysiskt mäta?
Hade varit intressant att få reda på vad den motorn hade presterat ihop med andra fläktar, tex Mini Fan Evo eller varför inte en Schubeler DS-30-AXI HDS..
Finns det något generellt samband mellan effekt och antalet blad? Typ, färre blad ger mer kraft men sämre ljud eller vice versa?
Går det då inte göra en grov teoretisk uppskattning av vad en motor på 2800kv 3S skulle ge för dragkraft? 2800 X 11,4 = 31920 Rpm 31920/55000 = 58 % av det maximala varvtalet och 58 % av 27N är 15,6N. då förutsätter jag att 27N uppnås vid maximala RPM??? 15,9 skulle motsvarande beräkning ge på en Mini Fan Evo.
Kokade det över för mig nu för inte ens jag kan tro att det är så enkelt?
Tanken dök upp då jag såg att kurvan för dragkraften är relativt parallell med den för rpm i mätvärden man kan se hos turbines-rc.com.
Antar att en sådan jämförelse inte har så mycket med verkliga mätvärden att göra, men går det använda den som en grov jämförelse mellan olika fläktar gentemot en specifik motor!??
Det verkar nu som om jag själv försöker omvandla tråden till tråden jag hoppades få en länk till!?? :sarcastic:
Senast redigerad av Medeashusse; 2014-08-21, 05:41.
Evo:n har fler blad, låter mer som "jet" sägs det samt drar mer ström. Jag har pro:n i min och det funkar kalas tycker jag.
Det enda jag gjort på min är att sätta lite kardborr (stickiga delen) i "greppet på undersidan samt fräst ett hål till pekfingret. Det tycker jag gjorde den mycket mer lätt kastad.
Mailade förra veckan med Tomahawk-design om lämplig setup och de gav ett snabbt, kort svar:
"Hallo Markus,
We have only experience with the wemotec mini fan pro and 2W20 or 2W18 setup.
And with this we are absolutely happy. Other we have not tested here ourself.
BR
Thomas"
Om jag utgår ifrån att modellen är optimerad för Mini Fan Pro ( http://shop.wemotec.com/index.php?a=43&lang=eng ) har den en innerdiameter om 69 mm och i texten rekommenderar Wemotec en diameter på 56 mm i slutet.
Med mina ringa matematikkunskaper får jag det till att den blir ca 81% av 100% och mycket riktigt, när jag mäter på Viper har den ett ett hål i rumpan på exakt 56mm!
Så, kan jag då dra slutsatsen att om jag sätter dit en annan fläkt med en annan innerdiameter så är inte luftkanalerna gjorda för den och det är bara att ta fram Dremeln? :sarcastic:
Följdfrågan blir om olika fläktar med samma diameter, har olika optimala utloppsdiametrar och påverkar längden av kanalerna något?
* Hur jämför jag olika fläktmärken med varandra och dessutom hur jämför jag mellan olika antal blad?
Det går inte!
Det är två saker som avgör. Bladets anfallsvinkel och bladens sammanlagda korda. Dubbla antalet blad och de behöver vara hälften så "djupa". Gör som gissningsmästarna Change sun och bara fläng in fler likadana blad och fläkten går tyngre, och presterar sämre. Titta på Wemotec som faktiskt kan en hel del och jämför deras 5 och 9 bladiga fläkt. Bladen har helt olika korda/djup.
Att jämföra olika märken med helt olika filosofier är alltså inte görbart utan att testa. Där emot kan man med rätt ögon titta på prylarna och gissa ganska rätt, men det kräver en hel del erfarenhet.
Lämna en kommentar: