MBS J-35 med Kolibri

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Jag är helt säker på att det går att kasta iväg maskinen. Men det är marigt att göra på premiärturen. Röstar nog också för bungee, det har varit det säkraste och smidigaste sättet jag sett genom tiderna, även om det som sagt tar ett par minuter att preppa
    Superhero

Kommentar

• Boar
      • jan 2015
      • 128

Kan flytta pinnen vara en ide? Så den hamnar nämare cg? Om du vill ha vaggan så kan ju en anledning vara att den lyfter lite med nosen strax innan den e redo att flyga kanske. Min EDF draken tenderar att pitcha uppåt lie väl tidigt i start..

Kommentar

• Sebbe
        • mar 2008
        • 190

Tjo!
        Jo kasta maskin hade väl vart OK, men det finns inget att greppa undertill på draken! Sen har den ingen vinge så det krävs nog lite fart påt för att aerodynamiken ska verkar...

Flytta pinnen låter som en riktigt bra ide. Har dock förlängt den pinne jag har nu samt moddat lite, ska ge det ett försök annars blir det pinnflytt! Allt för att undvika katapult..

//Sebbe

Kommentar

• Uno
          • sep 2007
          • 244

Skulle inte rekommendera handkast. Magnus handfastare sin prototyp som väger 1100 gram. Min "lätta" som väger 1600 gram behöver katapultlinan sträckt så mycket man kan och ändå är det lite kritiskt. Ser med spänning fram mot en flygrapport. Har Du goda erfarenheter skall jag modda min MBS-Draken nr 1 till Kolobri.
          Mvh Uno.

Kommentar

• Sebbe
            • mar 2008
            • 190

Gårdagens forsök gick inget vidare heller. Flyttade pinnen lite längre bak och modda lite diverse. Var Inga större problem att planet hoppa ur, däremot ville den inte lyfta alls nu. Kändes som när planet skulle lyfta så var vaggan för lång så stjärten inte trycktes ner eller nått. Men pinne som håller planet är ingen bra ide, lyckats göra många hål på undersidan nu, så den iden måste skrotas.

Sista iden är om man skulle ha 2 skenor framför luftintagen vinklade 40grader eller nått som ska se till att planet inte drar ur sig själv ur vaggan men ändå ska kunna lyfta, problemet är att den lättare kan hoppa ur.. Tänkte även kappa vaggan bakom huvudhjulen så den lättare kan pitcha upp utan något ivägen.

Svårt det där med vagga... Katapult är verkligen sista utvägen.. Och som Uno sager, den behöver spännas max för att få iväg draken, inte mycket vingprofil som genererar lyftkraft...

//Sebbe

Kommentar

• henke2
              • mar 2011
              • 3188

Ursprungligen postat av Sebbe
              Katapult är verkligen sista utvägen.. Och som Uno sager, den behöver spännas max för att få iväg draken, inte mycket vingprofil som genererar lyftkraft...

//Sebbe
              Jag tror ni har lite fel teknik. Draken kan flyga nästan hur sakta som helst. Problemet är att man behöver bra knorr i motorn. Det har jetmodellen, men inte EDF:en. För bungee så är krokens pos A och O, längre bak ger mer anfallsvinkel och i drakens fall mer lyft för lägre fart.

Med rätt teknik är det en baggis att få iväg modeller som inte klipper. Men som sagt, det är alltid klurigt första gången.

Superhero

Kommentar

• Boar
                • jan 2015
                • 128

Att vinkla vaggan i framkant så du får högra anfallsvinkel är inte heller en ide? Om den hoppar ur för lätt så kanske det problemet uppstår även då. Antar att du kanske redan provat med högre afallsvinkel?

Kommentar

• Sebbe
                  • mar 2008
                  • 190

3e försöket, lätt regn men ingen kommer ihåg en fegis! Full gas och han lyfte ur vaggan upp i den grå! Kändes precis som en drake, reagera bra på rodrerna, svängde riktigt draklikt. blev lite hackiga svängar (upptäckte att jag hade noll expo...) första landningsförsöket kom jag in lite fort, drog på och vänta 2 svettiga sekunder tills motorn varva upp, andra försöket bätte, lite svettig sista sväng men han landa hel! Leendet var uppe vid öronen i bilen hem!
                  Vaggan fungerar så nu jobbas det för fullt att lacka och dekala!
                  Lite grå film på detta!

//Sebbe

Kommentar

• henke2
                    • mar 2011
                    • 3188

Snyggt! Grattis!
                    Superhero

Kommentar

• petera38
                      • dec 2008
                      • 592

Grattis, fin, fin maiden.
                      An Expert has done every mistake ...
                      A Master has done every mistake....Twice! :stupido2:

Kommentar

• Boar
                        • jan 2015
                        • 128

Grattis! Snyggt jobbat!

Jag har alltid undrat varför folk kör extrem fisheye när dom skall filma flygningar. Tyvärr är ju allt åskådaren får se en prick, som kanske rör sig.

Hur fixade du vaggan? Vad moddade du för att det skulle funka?

Kommentar

• Sebbe
                          • mar 2008
                          • 190

Tackar!

På startvaggan kapade jag den bakom huvudställen så den planet kunde pitcha bättre. Höjde noshjulet så jag fick ännu mer anfallsvikel och tog bort den förbannade pinnen som gick upp i kroppen och satte istället 2 balsabitar lätt vinklade framåt på sidan av cockpit som höll den helt ok vid taxning!

tyvärr alltid svårt att hitta filmare när man ska flyga så det brukar bli gopro på huvet med världens fisheye, finns dock bra funktion i gopro studio som tar bort denna effekt... Får bli bra video när den är målad!

//Sebbe

Kommentar

• Sebbe
                            • mar 2008
                            • 190

Då var den färdiglackad, dekalad och linjemålad. Bara slänga på lite klarlack och på med IR nos plutten så kan man äntligen flyga sen!

//Sebbe

Kommentar

• Boar
                              • jan 2015
                              • 128

Snajdigt! Gillar den skarpt! Kanske får se den flyga nån dag.. Var håller ni till i borås?

Kommentar

• mrfxcoupe
                                • nov 2006
                                • 260

Mycket snyggt bygge.. :-)

Kommentar

Arbetssätt...