Viggen - men vilken?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Halcon
    • jun 2006
    • 512

Viggen - men vilken?

Jag har i många varit sugen på att bygga och flyga en Viggen och har sett att det finns alltifrån en enkel depron modell till fantastiska skalakärror. Det måste finnas fler än mig som tänker så här så jag skulle vilja ha hjälp med att lista alla de olika varianter som finns och var man kan får tag i dem, allt från enkel depron till värsta skalaplan!
    Senast redigerad av Halcon; 2015-02-09, 10:53.
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Ursprungligen postat av Halcon
    Jag har i många varit sugen på att bygga och flyga en Viggen och har sett att det finns alltifrån en enkel depron modell till fantastiska skalakärror. Det måste finnas fler än mig som tänker så här så jag skulle vilja ha hjälp med att lista alla de olika varianter som finns och varman får tag i dem, allt från enkel depron till värsta skalaplan!
    Superhero

Kommentar

• puggen
      • dec 2006
      • 483

http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&replypage=99 Detta kanske kan vara något, en Viggen som flyger helt fantastiskt. Kolla min o Mogges byggtråd. Skärmallar har vi som vi kan avyttra , frigolit också. .
      /roffe
      Flyg fort och lågt

Kommentar

• Halcon
        • jun 2006
        • 512

Ambitiöst projekt men ska bli kul att se när det blir klart. Fördelen är att man får se många detaljer från start.

Kommentar

• Halcon
          • jun 2006
          • 512

Ursprungligen postat av puggen
          http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&replypage=99 Detta kanske kan vara något, en Viggen som flyger helt fantastiskt. Kolla min o Mogges byggtråd. Skärmallar har vi som vi kan avyttra , frigolit också. .
          /roffe
          Helt klart intressant! Något som man skulle kunna klara av trots att jag aldrig arbetat med sådana material (gammal balsabyggare). Lagom storlek oxå, ser ut att flyga bra.

Kommentar

• Halcon
            • jun 2006
            • 512

Läste någonstans att det ska finnas en depron-flak modell - någon som vet något om detta?

Kommentar

• finnen
              • mar 2009
              • 148

Tänker du på daddes/flitetests foamboard-viggen?

The day is here! Heat up your glue gun and get ready to build the FT-Viggen.

Kommentar

• Halcon
                • jun 2006
                • 512

Lite plastmodeller 1/48:

Specialbutik inom plastmodeller och tillbehör från Luftwaffe, USAF, RAF, Flygvapnet, WWI, WWII och modernt. Egen tillverkning, stort sortiment av flygmodeller och andra plastmodeller.

Kommentar

• Halcon
                  • jun 2006
                  • 512

Ett annat Viggen projekt:

Kommentar

• Halcon
                    • jun 2006
                    • 512

Samma som puggens?

Kommentar

• Halcon
                      • jun 2006
                      • 512

Ursprungligen postat av finnen
                      Tänker du på daddes/flitetests foamboard-viggen?

http://flitetest.com/articles/ft-viggen-build
                      Nej, jag tror den var från Sverige och svensk (inte dadde) som gjorde en för ett par år sedan...?

Kommentar

• puggen
                        • dec 2006
                        • 483

Det är samma, den föddes i Sverige, sen utvecklades den av Flitetest tror jag ☺

/roffe
                        Flyg fort och lågt

Kommentar

• henke2
                          • mar 2011
                          • 3188

Till och med jag ser att det inte är i skala, men väl en bra början för dem som saknar den konstnärliga förmågan att starta från scratch.

Superhero

Kommentar

• Halcon
                            • jun 2006
                            • 512

Där börjar man komma upp lite i storlek oxå, trevligt.
                            Svenska trä-viggen från mbs skulle funnits i lite större storlek.

Kommentar

• Mr Z
                              • okt 2007
                              • 195

Läste någonstans att det ska finnas en depron-flak modell - någon som vet något om detta?

Jag gjorde ritningar till en depronviggen för ett par år sedan.
                              Den finns här: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1773474
                              Ser inte mycket ut för världen men med efter lite slipning kan den nog bli en ok depronkärra.

Jag gjorde även en liten variant. Byggtråd finns på detta forum: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...8-Micro-viggen

MVH
                              Peter Z

Kommentar

Arbetssätt...