Kraftig strömtopp vid acceleration.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Hej Anders,
    Nja - du hävdar fortfarande att man kan få högre ström med lägre inspänning och att Ohms lag bara delvis gäller när vi räknar på effekter med (i stort sett) helt resistiv last men i så fall får du nog leda detta i bevis. Det finns en fara att de som inte är så insatta i ellära trots allt tar dina ord som nån form av sanning vilket dom inte skall göra eftersom den är felaktigt. Har du en resistiv last så ökar strömmen och därmed den inmatade effekten när du ökar spänningen - om strömkällan klarar av att mata på med aktuell effekt vilket vi får räkna med i dessa sammanhang. Som jag ser det så är det viktigt att framföra det som normalt sker och som följer ellärans grunder och inte försöka hitta på nåt specialfall utan att ge förutsättningarna för detta och utan att kunna leda det i bevis. Men rätta mig gärna om jag har fel men då skall det vara väl underbyggt så att jag och alla andra förstår teorin bakom inte minst om det då är som du säger att Ohms lag kan sättas ur spel ("Ohms lag finns ju delvis med när man räknar på effekter också men det blir inte riktigt samma....").
    Roger

Kommentar

• Jorgen
      • feb 2013
      • 777

Det är lätt att dra paralleller till vanliga 3-fas motorer i våra industrier och hem. Men då de är direkt kopplade till elnätet och går på en fast frekvens så blir funktionen en annan. Deras varvtal är bestämt och när vi belastar den hårdare så kommer den att dra mer ström på grund av att vi begär mer effekt från den. Om vi istället låter belastningen vara konstant och sänker spänningen så kommer strömmen att öka då vi fortfarande begär samma effekt från motorn.

Blandar man in ovanstående med våra borstlösa 3-fas motorer som vi använder i modellerna så blir det en rejäl tankevurpa, så dra inte den parallellen ännu!

Industrimotorn drar MYCKET mer ström när den startas än under drift, så länge motorn inte ligger på rätt varvtal så kommer motorn att dra så mycket ström den kan. En vanlig industrimotor kan kopplas antingen som Y eller D. Skillnaden är spänningen över lindningen. Vid Y koppling så går motorn på 3X240v då ena sidan av lindningen är kopplad till noll volt. Vid D koppling så går motorn på 3X400v då varje lindning är kopplad mellan två faser. Alla större motorer kopplas därför först in i Y koppling vid start, efter en kort tid så slår styrskåpet om till D drift. Det kallas en Y-D koppling.

Vi ser alltså att en vanlig industrimotor drar mer ström under uppstart på hög spänning än på låg spänning. Men när den sedan är uppe och går på sitt bestämda varvtal så drar den mindre ström på högre spänning!

Nu blir det vanligare med frekvensomriktare istället för YD-koppling. De omvandlar inkommande ström till en annan frekvens för att man skall kunna köra motorn på ett annat varvtal än det den håller på 50Hz växelspänning. För att slippa YD kopplingen så brukar de också starta motorn på en låg frekvens och sedan dra upp frekvensen tills motorn går på den fart man tänkt sig. Därefter så fungerar den som en vanlig direktkopplad industrimotor.

Då våra borstlösa motorer inte är annat än en 3-fas motor i miniatyr så måste något alltså vara annorlunda jämfört med industrimotorn. Svaret ligger i våra fartreglage, de fungerar inte som en industriell frekvensomriktare. De känner istället av varvtalet på motorn och lägger hela tiden frekvensen så att motorn skall vilja öka i varvtal.

Våra motorer beter sig alltså alltid som en industrimotor som inte riktigt kommit upp i varv och kommer i alla driftlägen dra mer ström när man höjer spänningen.

Jörgen

Kommentar

• kasoe
        • aug 2009
        • 51

Nja - du hävdar fortfarande att man kan...
        Det enda jag med emfas hävdar i denna tråd är att jag gjorde ett otroligt dåligt exempel och jag ber därför ALLA, kunniga eller inte, att TOTALT BORTSE från mitt exempel, det var kass, dåligt, fel och bör aldrig mer någonsin läsas av någon! Jag kan inte med ord uttrycka hur dåligt detta exempel var och hur många brister och tillkortakommanden som jag lyckades få in i detta ändå relativt korta inlägg... :blush:

Återigen, jag ber om ursäkt för det och hoppa nu att den kan accepteras.

Jag har försökt göra avbön i varje inlägg och försöker inte på något sätt driva en fråga om att jag har rätt, för det hade jag inte, inte någonstans.

Det som jag byggde mitt svar på var egen erfarenhet om mätningar på liknande (ej identiska och ej för RC) motorer (EJ inom RC...) så har de tuffaste driftsfallen för hög ström definierats och uppmätts i samband med drivning med lägsta spänningen. Och av de mätresultaten så kan jag, av erfarenhet och resultat från faktiska tester, faktiskt med fog påstå att vid en lägre spänning får man högre strömmar. EDIT: Innan någon hugger på det också, vid testet så var det konstant moment/effektuttag som gällde...
        MEN!!! Innan någon går igång igen, som flera andra, däribland Jorgen och Ingemar, har påpekat så är det inte helt applicerbart i fallet med Set-up:er för RC så jag hade FEL! :banghead:

Jag gör en total avbön på allt, igen! Om någon nybörjare till äventyrs ändå tror att jag försöker försvara mitt kassa exempel som är fullt av tankevurpor så snälla, tro inte ett ord av det jag säger!!!

Så där, är det tydligt nog? Nu har jag påstått en sak i ett inlägg som jag nu har dementerat i flera därpå följande inlägg, det jag har försökt förklara, om något, är bakgrunden till mina tankevurpor, jag har inte försökt driva mitt case alls, det var är och kommer förbli ett dåligt exempel, ruggit dåligt och minst lika ruggit felaktigt...

Den största faran i att förleda eventuella nybörjar är att denna tråd ändå fortsätter och fortsätter. Jag hoppas jag kan komma undan med denna avbön och slippa undan vidare schavottering i ämnet... Jag tänker aldrig påstå att jag hade rätt och kan inte riktigt förstå varför det inte bara kan få dö så jag kan få sova gott om nätterna igen, om några veckor när jag kommit över denna nesa...

Hälsar,
        Anders Ö förhoppningsvis för sista gången...
        Senast redigerad av kasoe; 2015-09-07, 11:55.
        Habo Hobby - Jönköpings största hobbybutik!

Kommentar

• Ted_B
          • dec 2013
          • 335

:sarcastic:

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Nu kan du sova gott, Anders...
            Roge

Kommentar

• kasoe
              • aug 2009
              • 51

Tack! :icon_pidu:
              Habo Hobby - Jönköpings största hobbybutik!

Kommentar

Arbetssätt...