EDF för gräs?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Det är Freewing Avanti 80 mm som flygs hos oss och erfarenheten hittills är att de fjädrande ställen fungerar bra på gräsfältet. Och upp har dom kommit utan problem. Finns kanske i flera färgkombinationer (?) men jag tycker att den länkade är rätt fin.
    Vårt fält är under 100 m i den ledd som man för det mesta startar och landar.
    Välflygande men inte så jättesnabbt så jag tror att det uppfyller dina krav mycket väl, Ålänning.
    Har för mig att jag kört att det är Sebart som har rättigheterna till modellen men att Freewing tillverkar den på nån form av licens - men det är bara minnesfragment så ingen garanti för riktigheten.
    Roger
    PS: Läser man texten hos MK Hobby så bekräftar den mina spekulationer om licenstillverkning i nån form.

Kommentar

• pernstig
      • nov 2006
      • 1184

FMS Avanti 70 mm som jag har och som syns i Henkes klipp (min med fläkt och 6S och hans med turbin!) har infällbara fjädrande ställ av mindre god kvalitet typ rör i rör.
      /Leif

Kommentar

• Ken1

• maj 2008
        • 607

Freewing tillverkar Sebarts 80mm Avanti, liksom FMS tillverkar 70mm varianten. Sebart har designat kärran ��så det är ett samarbete mellan Sebart och de tillverkarna.

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6806

Ah, så det är samma kärra och kvalitet oavsett man köper Sebart eller Freewing? Eller har de variationer som tex olika elektronik, EDF, ESC eller nåt? Blev ju sugen köpa nu så man får flyga nåt nytt. =) Färgschema... sett nån röd och nån blå också. Men inte kollat desto mer.
          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6806

Väntar svar från en webshop... :-) Kan bli en rolig vår.

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6806

Ursprungligen postat av Ålänning
              Väntar svar från en webshop... :-) Kan bli en rolig vår.
              Det blev en FreeWing Avanti S 80mm nya versionen med kraftigare fläkt och diverse andra förbättringar. :-) Nåt rött färgschema.

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7942

Det är nog ett utmärkt val, Ålänning !

Kommentar

• pernstig
                  • nov 2006
                  • 1184

Ursprungligen postat av Ålänning
                  Det blev en FreeWing Avanti S 80mm nya versionen med kraftigare fläkt och diverse andra förbättringar. :-) Nåt rött färgschema.
                  Var köpte du den?
                  /Leif

Kommentar

• bem

• apr 2009
                    • 1643

Den här J29 Tunnan för 90 mm EDF startar fint från gräsfält som man kan se i videon.

https://www.rbckits.com/shop/saab-j29-tunnan.html

/Bo

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6806

Ursprungligen postat av pernstig
                      Var köpte du den?
                      ML Hobby! =)

EDIT: Ja man får ju se, det kanske är kul detta med EDF och då blir det väl en 90 mm nästa gång. Om det är så man uppgraderar, dvs större fläkt. :-D

Kommentar

• pernstig
                        • nov 2006
                        • 1184

Varför ska man ha den nya fläkten? En av de säljare jag kontaktat säger:
                        "The yellow Avanti has the original 12-blade fan with the 3530-1850KV out-runner fitted, which has plenty of power and in my opinion sounds better then the 9 blade fan. I've been flying mine for over 9 months and certainly wouldn't change it!"
                        /Leif

Kommentar

• Ålänning
                          • maj 2007
                          • 6806

Jag har tyvärr inga svar på nåt gällande EDF för jag har noll koll. =) Jag tyckte ny version lät som förbättringar. En av förändringen är annan fläkt, om det är bättre, ingen aning. Har inget att jämföra med.

Men om man läser det du har som svar från säljaren (har han koll?) och när jag googlat runt lite så blir jag inte klok. Den gamla finns med 12-bladig och 9-bladig, två olika motorer som är nästan identiska. 100A allihop. Den nya har inte 9-bladig utan 12-bladig, men annan motor och 130A-ESC. Så egentligen blir det ju bra då. =) Han i din text säger att 12-bladig är bättre, vilket det är på den nya.

Den gamla finns ju som gul och röd. Gul är överallt. Denna är röd (den har 12-bladig 3530-1800 100A så jag antar att det är gamla?):

Inte sett den nya i annan färg än röda än.

Detta är väl den nya (röd den med) med 9-bladiga (som han säger?)... men den har 3530-1900KV-motorn och 100A ESC!?
                          Natterer Modellbau ist Ihr Ansprechpartner für Modellbau ✓ RC Flugzeuge ✓ RC Boote ✓ RC Servos ▶ Jetzt viele Top-Marken entdecken!

Denna var nog inte ny?

Här är en med en 3530-1800 KV-motor (100A), 12-bladig:

Här hittade jag en tredje motor, 12-bladig med 3658-1857KV 130A ESC, är säkert denna jag beställt?! Men den har ju inte 9-blad!
                          Natterer Modellbau ist Ihr Ansprechpartner für Modellbau ✓ RC Flugzeuge ✓ RC Boote ✓ RC Servos ▶ Jetzt viele Top-Marken entdecken!

Kanske är skillnad på Sebarts utgåvor (de utan röktonad canopy) och Freewings (på lic av Sebart) som har tonad canopy.

En fabrik som plockar det de har på hyllan? =)

Kommentar

• pernstig
                            • nov 2006
                            • 1184

Tog en snabb titt på RCGroups och där säger någon att den gula har en 12-bladig fläkt och den röda har en 9-bladig. Samme någon säger att den gula låter bättre och är snabbare men med kortare flygtid.
                            /Leif

Kommentar

• Ken1

• maj 2008
                              • 607

skicka frågan till Sebart vettja.. eller Freewing. De om några vet ju vilka versioner som finns ute, och kan troligtvis reda ut det åt er. Sen kan det vara så att online-handlarna kan ha olika spec på samma prylar, t.ex kv, Amp , etc. pga översättningsfel , eller data från någon annan modell etc. Det har jag sett ett par gånger.. så Tillverkaren säger en sak, onlineaffären en annan , och innehållet i planet en tredje sak. :P

Kommentar

• Ålänning
                                • maj 2007
                                • 6806

Ursprungligen postat av pernstig
                                Tog en snabb titt på RCGroups och där säger någon att den gula har en 12-bladig fläkt och den röda har en 9-bladig. Samme någon säger att den gula låter bättre och är snabbare men med kortare flygtid.
                                Förvirrande! Länkarna ovan blir man inte klok av i så fall.

Jag såg nu att ML Hobby har den nya i shoppen nu:

Där har den 9-bladiga motorn (3530-1900KV + 100A ESC).

Och den gamla:

Som har 12-bladiga motorn (12-bladiga 3530-KV1850 + 100A ESC).

Men vad är då detta... en röd med 12-bladig 3530-1800KV 100A:

Vad säger dom på RCGroups om den?
                                Obs, den har inte 3530-1900KV-motorn, står bara rekommenderat.

Och den där med 130A ESC och 12-bladig 3658-1860KV-motorn är tydligen nån "Deluxe Edition".

Vad är egentligen skillnaden på antalet blad på fläkten? Ju fler blad, desto... och ju färre blad, desto...?

Hittade en fjärde motor nu också på en Freewing... 3530-1850KV 12-bladig (finns som röd och gul). Denna har 3300 grams thrust.

Såg på lite filmer... den 9-bladiga låter ju dovare. Eller kanske mer ett pipljud + flås. Tystare, som om den gick på halvgas:
                                https://www.youtube.com/watch?v=VhBqoR3Z564
                                https://www.youtube.com/watch?v=f7SQZ38V9cE
                                https://www.youtube.com/watch?v=imJ71e7T430

Den 12-bladiga, tjuter mer? Låter kanske mer som en liten ilsken jet jämfört med ovan.
                                https://www.youtube.com/watch?v=c4rPxGFKnXA
                                https://www.youtube.com/watch?v=hyJlKrhqEw0
                                https://www.youtube.com/watch?v=QfBPq-7euiA

Tur att jag inte har något att jämföra med. :-) Blir säkert nöjd...?

Kommentar

Arbetssätt...