Ken, du har helt klart rätt. Men nu i och med allt ovan så har jag mer koll på flyget i sig, än tidigare. =) Men motorerna, ESCarna, bladen... noll koll. :-D Den jag beställde är röd iaf och det är den nya av dem. Sablars, nu kom jag på att jag måste köpa 6S-ackar också. Dom har jag helt glömt. Har bara mindre och större...
EDF för gräs?
Kollaps
X
-
-
gör en "Henke Torphammar" o kasta in en turbin.. så slipper du ha koll på både kv, amp o annat jox
En aning dyrare förvisso men sen behöver du bara tanka upp lite diesel. O slipper ackar o ladda o ja du vet.. Jodå, gjorde en konvertering av min Avanti 70mm.. Men tror den var för klen för en T35 en P20 eller T25 hade nog varit mer lagom. Så turbinen hamnar i en JSM Excalibur istället.
Kommentar
-
Haha, en "Henke Torphammar"? Bra att det finns uttryck för konverteringar. ;-) Låter som nån här på forumet.
Jag har en turbin, men den är för stor. Du har rätt med laddandet, det är det värsta med elflygen...
Men nu ska vi inte spåna iväg på en massa annat roligt!! :-D
Jag köper ju denna för att "öva lite" ifall min turbin går igenom servicen (då blir det högst troligen en PAF Stinger eller va den nu hette).
Har haft en EDF för lääänge sedan. Det var en 2-motorig Art-Tech SU-27 Russian Knights. Den måste ha enorm startsträcka på slätt underlag för att få upp farten, sen kämpade den sig runt en stund med nosen lite upp och fick landas. Ett typiskt exempel på att billigt skräp får en att tappa suget, jag ville inte se en EDF efter det, rena skräpet med EDF. Men det var då det.
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
En av kompisarna köpte en tom (ARF) Freewing Avanti och satt in fläkt och motor efter egen dimensionering eftersom han ville ha en lite vassare än kompisarnas standard-utförande. Och det gick också bra - och den blev lite snabbare också vill jag minnas.
Kommer dock inte ihåg vad han hade för setup.
RogerKommentar
-
Jag tror jag börjar med denna som den är, sen lär jag märka vad som behöver åtgärdas. Hastigheten, ljudet, vikten, styrkan, resten, byta flyg, ... ;-)
Men vad gör bladantalet för skillnad?
Och vad ska man ha för förhållande vad gäller vikt VS dragkraft för att det ska gå att flyga vettigt?www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Följde rådet från Ken1. Frågade Frewing om det är skillnad på prestanda mellan de två versionerna. Man bekräftar att den gula har 12-bladig fläkt och den röda har 9-bladig men att det inte är någon skillnad i prestanda.
"Hi,
I noticed that the red and yellow version of your Avanti S 80mm EDF has different EDF power lines using 9 and 12 blade fans respectively. How does that affect performance from the users point of view?
Best regards:
Leif"
"hello leif:
you are right.
they are different.
but there is no any affect performance from the users piot of view
best regards
Steven
Sales Dept"/LeifKommentar
-
RCGroups har en låång tråd om Freewing Avanti S 80. Föreslår den som är intresserad att börja läsa på inlägg #7241
/LeifKommentar
-
Kanske den med 9-bladigt är mer effektiv så den har samma thrust men drar mindre ström? Har int den blekaste aning. Men de har väl bytt av nån orsak, eller så fick de inte tag i gamla motorn mer. Slött om det bara är motorn som skiljer och inget annat. Modellen var så bra från början så hittade väl inget att förbättra. ;-)
Jag hittade till RCGroups-tråden igår. Den är lång jo... jag stängde fönstret före jag läst första inlägget. =) Kanske ögnar lite. Jag hittade en film (som jag klickade bort i misstag) med förbättringar man kunde göra, eller egentligen saker att tänka på när man monterar ihop och ställer in den. Vad annat kul kan man hitta på? LED-ring för afterburner? Stabilisering? Är den en försök till nån kopia på något äkta flyg eller är det en genuin RC-modell?www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Kul att fler skaffar! =) Den va ju billigare än den nya.
Googla lite på kommentarer mellan gula 12an och röda 9an:
En som köpt röda 9-blade: "I'm flying the same batteries, at the same speed, for the same duration and coming down with more battery reserve. I notice no difference in speed or sound with the new fan."
"Don, the 9B is indeed more efficient than the 12B."
"The sound is nearly identical between the two."
"The 9 blade is more efficient so longer flight time and better lower end thrust so it gets off the ground better."
"I'm not sure about the top speed but you would definitely see longer flight time, you really can't go wrong with either one."
"I've had both and see no difference in flight character. Even the sound is the same to me. The 9 blade does get better gas mileage, though; the same duration flights use less battery with the red version."
Såå... vilken som funkar finfint! Nån sekund/minut hit eller dit spelar ju ingen roll. Jag hade haft en 12-bladig hemma om jag valt den från början. :-Dwww.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Min Freewing Avanti 80 mm är snart klar för provflyg men hur kalibrerar man fartreglaget mot sin radio? Är det "den vanliga" varianten, full trottel>anslut batteriet>beep-beep>noll trottel eller? Har någon förresten koll på vilken fartkontroll som sitter i den gula varianten?/LeifKommentar
-
Jäklars, jag har inte fått min än. Den skickades 26 mars. Ser man inte fartreglaget i flyget? Max-min du nämner låter som standard. Låter det så och det funkar så är det väl säkert rätt. Vad har du för ackar? Klarar de över 100A kontinuerligt? Jag har inte köpt ackar än.www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar

Kommentar