Kul att se att det går framåt! :p Hur många Backfires kommer flyga totalt i sommar?
Följ bygget av en division Backfires!
Kollaps
X
-
Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se
Men en 6-7st finns det nog möjlighet till!
-------www.ahusmfk.net------Kommentar
-
Nu har vi kommit en liten bit till på väg! I går Lördag var vi hos Rune Ljung i Höganäs och tillverkade landningställsben till huvudställen till våra kärror. Ett stort tack för hjälpen och att vi fick låna din verkstad Rune!
Här kommer lite bilder:

Här är en bild på det färdiga resultatet som vi är riktigt nöjda med! Hjulet kommer från Eurokit.

Det var kul att prova på maskinerna. Här är det Patrick som testade fräsen under överseende av Mäster själv.

Paul ville inte va sämre utan han ville också köra lite, det såg ut som han trivdes rätt bra med uppgiften!

Jag fick också prova på att fräsa lite. Rune hade ett vakande öga i bakgrunden för säkerhets skull.

Men som vanligt så var det Claes som fick göra det mesta jobbet själv :badgrin:
visserligen med gott stöd av Rune!

"Snillen spekulerar"
Magnus (Han med serie1 Backfiren) dök också upp.

Rune funderar lite på konstruktionen-------www.ahusmfk.net------Kommentar
-
Jobba på! Det ser bra ut. Ni har inte flugit på sistone??Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se
Tjenis Jakob!
Visst har vi flugit, det blev två för mej, en för Claes
och fyra för Patrick och Mulder flög med sin Extra i dag! 8) 8) 8)
Men var håller ni Malmöpågar hus? :? :? :?
-
Tyvärr så är jag riktigt ordentligt förkyld. Men det är nog snart dags.Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se
Det ser väldigt mysigt ut när ni pysslar "följer projektet med avund"man skulle ju gärna velat ha en Jettis...Men men..Det e mycket man vill..Jag får nöja mig med propeller...Men drömma kostar inget!!
Baronen
Kommentar
-
Dina drömmar kan bli verklighet utan att det skall kosta skjortan, man behöver inte börja med en skala-jet, finns "billiga" jet-trainers eller hemma bygge som kan följas här på forumet. 1a modellen skall flyga och inget annat, den behöver inte stå o glänsa med ett gäng skala-jet från Tex BVM om man nu inte vill det. Besök oss gärna men på egen risk för du kanske fastnar för detta med JET.Ursprungligen postat av Baronen L-ADet ser väldigt mysigt ut när ni pysslar "följer projektet med avund"man skulle ju gärna velat ha en Jettis...Men men..Det e mycket man vill..Jag får nöja mig med propeller...Men drömma kostar inget!!
Baronen

Mvh Mikael
Flyger: JET
Bygger: I Composite
Motor: Turbin
Radio: Futaba
:thumbup::thumbup:JET SKÅNE:thumbup::thumbup:Kommentar
-
Hej Baronen!Ursprungligen postat av Baronen L-ADet ser väldigt mysigt ut när ni pysslar "följer projektet med avund"man skulle ju gärna velat ha en Jettis...Men men..Det e mycket man vill..Jag får nöja mig med propeller...Men drömma kostar inget!!
Baronen

Jo det är riktigt mysigt med jet! Men det är som Mulder skriver mycket beroende framkallande!
Du (andra med för den delen) är mycket välkommen att hälsa på oss
på fältet! Vi flyger i regel om helgerna om bara vädret tillåter.
Jag tycker det är ett kul projekt vi håller på med, vi bygger så mycket vi kan själva på kärran, dels för att hålla nere kostnaderna men även för att det är lite roligare att själv ha knåpat ihop den. Det behöver ju inte tvunget va en skala ARF för att man ska kunna få flyga jet! Sen har vi ju vår Mr Jet Claes Lindborg som hjälper oss med motorerna. Han har även lärt oss en hel del om hur motorerna fungerar vilket gör att vi klarar att fixa en del själva nu! Det är ju rätt skönt att slippa skicka motorerna till Danmark och Tyskland mm när det behövs lite service.
Hälsningar
Kalle-------www.ahusmfk.net------Kommentar
-
Det e kul med modell flygare..man blir inbjuden och bjuder in sig lite här och var..Jag och en kompis var nere och hälsa på Patrick för drygt ett år sen I Kristianstad tror jag det var..Han som Har ett passagerar plan med två propellrar. Och en jetkärra..Vad med ute efteråt och träffa en del av er..men det var kallt..Jakop premier flög nog jet då första gången..Eller så kolla dom bara över kärran..Där var två från danmark med..En Thailändare om jag minns rätt..Jo ni e ett trevligt gäng ni Jettisar..Visst det behöver väl inte kosta skjortan..det har jag förstått..Men det e en helt annan division..Man åker på en 20 tusen hur man en vrider och vänder på det..MINST..Eller hur?jag tycker det skit skoj att följa upp era byggen..Modellflyg E Livet
Lycka till och tack för inbjudan!!
Mvh BaronenKommentar
-
Hej igen Baronen!Ursprungligen postat av Baronen L-AJag och en kompis var nere och hälsa på Patrick för drygt ett år sen I Kristianstad tror jag det var..Han som Har ett passagerar plan med två propellrar.
Det är nog den här MD-82:an du menar. Det är vår klubbkärra i Åhus Modellflygklubb. Tillkomsten av den skulle nog också kunna fylla en tråd här på forumet utan problem. Vi var några stycken som satt i en bygglokal och tyckte att vi ville göra något roligt tillsammans. Det slutade med att vi var c:a 10st som träffades en gång i veckan och byggde på den. Det var någon som menade att det inte var byggkvällar, han kallade de för bryggkvällar för vi drack mest kaffe och snackade skit! :lol: Det gick åt två vintersässonger att få den färdig. Men Patrick är rätt trägen så han byggde en till med samma mått men avsedd för två turbiner. Men det kostar ju en del att utrusta den med motorer, men vem vet den kommer kanske i luften till sommaren! Sen håller han på med en DC10:a också!!!
Måtten är:
Spännvidd: 3500mm
Längd:3800mm
Vikt: c:a15kg
Motorer: två st Super Tiger 90
-
Tjena! jo precis den har jag sett..Häftig..jo han snacka om att han skulle utrusta någon med turbiner..när han fick pengar till det..Jobbar man så har man ju stålar..men det finns ju tyvärr annat än modellflyg..skall vara till så mycket annat..Jag kan ju säga att min fru e inte lika intresserad som mig av turbin..Om du förstår vad jag menar...
MVH Tomas :pKommentar
-
Det finns svar på den där frågan "Jaha, och vad kostade den nya leksaken då?", och det är "ptja, som två rundor på Coop ungefär..." :lol:Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
Funtana - Axi 2808/20
Trex 450XL
+ en del hyllvärmareKommentar
-
Hej igen alla glada modellflygare!
Här kommer lite fler bilder från vårt byggprojekt.
Det har varit lite uppehåll i byggandet, man har ju lite annat att fixa med också.
Insida av lucka.
Provmontering av tryckluftstankar för ställ och bromsar.
Gott om plats för radio, tank mm.
Vingbalksrör och spant.

Luftbroms med servo.

Infästning för huvudställ.

Luftbroms från utsidan.

Huvudställ. (fjädrarna kommer från en repsats till handbromsbackarna på Volvo 240)

Huvudatället infält. (brunnen som hjulet ligger i är från en Spite petflaska)

Undersida av kroppen.

Noshjul. ( som fjädring testar vi oringar, verkar kunna funka bra!)
Det var allt för denna gången.
Hälsningar
Kalle-------www.ahusmfk.net------Kommentar
-
pilotkalle

Kommentar