Flygfotografering och tillstånd för bildspridning - Svenska RC-flygförbundet
Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Måste tillägga att det kostar inte att söka tillståndet - men handläggningen av ärendet kostar:
2700.-
Detta är en besvikelse då det faktiskt inte står någonstans på sidorna om att det kommer kosta pengar - summan gör inte så mycket utan det är principen...
Jag skall ta kontakt med den person som jag haft kontakt med och påpeka detta - inte för att jag tror de tar bort avgiften men de kan sskriva till att det faktiskt kostar att få tillståndet.
TILLÄGG:
Nu har jag skickat ett brev till Transportstyrelsen och frågat lite ang avgifterna och om det är enklare att vi skapar en FPV-Förening.
Då kan föreningen stå för tillstånden och alla medlemmar är piloter och befälhavare. Föreningen blir ansiktet utåt dit alla kan vända sig för att få mer information, vad som är lagligt osv...
Vi får se hur det går - väntar på svar ang förenings-delen...
OM....det går....
Så får föreningen söka tillstånd för hela Sverige (säksam har det indelat i regioner)
Transportstyrelsen gäller hela sverige så det är inga problem
Föreningen måste ha kartor med områden där det är OK att flyga eller inte flyga.
Skriva ihop ett regelverk som måste följas (med checklistor)
Försäkringsbiten via förbunden eller egna eller föreningens?
2700:- för handläggnings avgift:banghead:
Och utan att dom informerar om detta. Då hade det brunnit i min skalle! Den summan måste du kunna få dom att ta bort om det inte informeras om detta. Annars vänd dig till konsumentombudsmannen i din kommun. Skicka en motfaktura på 2800:- för behandling av sökning eller vad som helst. Som du skriver en ren princip sak men det är ändå ca 10% av en normal månadslön.
Det är möjligt, fast det beror på vad är det för verksamhet som föreningen har tänkt att syssla med. Man behöver ju inte ha tillstånd om flygningarna bara sker för rena nöjets skull, t.ex. om det skulle vara en modellflygförening. Som det är idag så finns det ju en del företag och andra organisationer som har flera piloter knutna till sitt tillstånd, där piloterna genomför uppdrag och jobb för det företaget eller organisationen.
Nu blev det intressant....behöver vi inte tillstånd för våran hobby?
(detta rör alltså UAS)
Den frågan är ställd tillbaka....återkommer när jag fått svar.
UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...
Kommentar