Nybörjare med FPV

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomzky
    • nov 2010
    • 163

Ursprungligen postat av UlfB
    Är nedsnstående påstående rimligt?

"5.8Ghz med 200mW kan man få upp till ca:1000m räckvidd vid bra förhållanden med vanliga (rundstrålande) antenner."
    En fin test av ett 5.8Ghz system http://fpv-community.com/testblog/20...5g8-200mw-fpv/

/z

Kommentar

• zoomzky
      • nov 2010
      • 163

Ursprungligen postat av DrHanke
      Problemet med egna antenner på 5,8 är längden på spröten som blir knepiga att kapa rätt utan mät utrustning.
      En inverted Vee på följande frekvenser blir, i cirka mått...
      1,2 = 5,4mm / spröt dvs ca 10mm totalt
      2,4 = 2,7mm / spröt dvs ca 5.4mm totalt
      5,8 = 1,35mm / spröt dvs ca 2,7mm totalt

Jag själv gjort en inveted vee för 1,2 och den är helt klart mindre och mer hanterbar än original antennen som är rätt klumpig.
      Man skäms väl lite att man köpte en färdig vee... men innan jag hittat kontakt och passande kabel hade jag passerat köpepriset. =)
      Har du testat och byggt en biquadantenn??

/Z

Kommentar

• UndCon
        • apr 2009
        • 2886

Ursprungligen postat av DrHanke
        Problemet med egna antenner på 5,8 är längden på spröten som blir knepiga att kapa rätt utan mät utrustning.
        En inverted Vee på följande frekvenser blir, i cirka mått...
        1,2 = 5,4mm / spröt dvs ca 10mm totalt
        2,4 = 2,7mm / spröt dvs ca 5.4mm totalt
        5,8 = 1,35mm / spröt dvs ca 2,7mm totalt

Jag själv gjort en inveted vee för 1,2 och den är helt klart mindre och mer hanterbar än original antennen som är rätt klumpig.

Jag tycker att spröten ser mycket längre ut än så på de bilder jag sett på ex ibcrazy's sida på rcgroups.

Jämför man de som bygger antennen på ett kretskort så kan vi mäta lödbanor eller jämföra med storlekar på flygplan mm.

Jag skall fixa en antenn till min 1.2/1.3 - löda på kablarna på lite pertinax...
        UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• DrHanke
          • maj 2006
          • 5249

Ursprungligen postat av UndCon
          Jag tycker att spröten ser mycket längre ut än så på de bilder jag sett på ex ibcrazy's sida på rcgroups.

Jämför man de som bygger antennen på ett kretskort så kan vi mäta lödbanor eller jämföra med storlekar på flygplan mm.

Jag skall fixa en antenn till min 1.2/1.3 - löda på kablarna på lite pertinax...
          Sprötlängd = 7125/ Frekvensen i MHz sen ska man räkna med förkortningsfaktor i kabeln samt även vilken vinkel man har "V" i. Jag använde en bit elkabel för spröten så kortade dem med 0.98 vilket jag gjort tidigare med andra antenner och det har funkat bra. Sen för "V":et kortar man:
          180-165 degrees – 0%
          150-165 – 98%
          120-150 – 97%
          105-120 – 96% (Detta är den som är mest lämpad för vanlig flygning.)
          90-105 – 95%

Min Vee är 5,3mm per spröt och verkar fungera riktigt bra
          //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

Arbetssätt...