Uppstart med FPV och såklart lite funderingar (ännu en nybörjare)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skrotiz
    • jun 2009
    • 540

1km räcker ju garanterat till en början däremot finns ju planer på längre avstånd lite senare.
    Såg nu att 5.8Ghz hade dubbla av ut, det är ju ett plus i kanten.
    Kanske man skulle satsa på en sån då men är de lika att köpa en 500mW då?
    What ever goes up must come down.

Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Kommentar

• MrOvanhill
      • jan 2008
      • 468

Det kan bara du avgöra! Själv kör jag med 200mW ett tag, men det betyder inte att det är rätt.

Om jag inte missminner mig ger en fyrdubbling av effekten ger i princip en dubblering av räckvidden. Längre räckvidd får man ju även genom att byta antenner och i förlängningen satsa på riktade antenner. Ett annat tips är att satsa på att köpa / bygga en klöverantenn till din sändare (och även din mottagare) för att slippa multipathingproblem (störningar från studsande signaler) samt signalförluster från fel antennpolarisation när du svänger. Här kan du se min klöverantenn för 5.8GHz om du är nyfiken. Det var inte svårt att göra.

Kolla denna film för en bra förklaring på varför man vill ha cirkulärpolariserad antenn!

Visst är det kul att ha hittat ännu ett hål att stoppa pengar i.

:-D
      Senast redigerad av MrOvanhill; 2011-04-28, 08:23.
      Mvh, Thomas

Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
      Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Kommentar

• Skrotiz
        • jun 2009
        • 540

Jag tror att de blir 500mW direkt så behöver jag inte ångra mig efteråt.
        Bygga egna antenner blir det såklart att göra allt eftersom det fortlöper, denna klöverantenn såg intressant ut.

Jo det känns riktigt bra at kunna spendera pengar på ännu fler områden :p
        Blev nästan lite orolig att de skulle bli lön över denna månad men nu kan jag andas ut, nästan alla pengar slut

SAAB J-35 Draken EDF

Kommentar

• Skrotiz
          • jun 2009
          • 540

Såg någonstans hur man modifierade en vanlig plattskärm från en dator till att köra fpv med.
          Har för mig att man bara lödde på en rca kontakt(av) på några kablar inne i skärmen och sen matade den med 12V så skulle det fungera, någon som gjort så eller minns vars man kan läsa om det?
          Hitta så klart inte sidan jag läste det på...

SAAB J-35 Draken EDF

Kommentar

• UndCon
            • apr 2009
            • 2886

Skärmar har annat gränssnitt än de vanliga RCA vi använder.

För att komplettera mina goggles så köpte jag en 7" skärm från BRC
            695.-
            UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• Skrotiz
              • jun 2009
              • 540

De var ju synd, får forska vidare.
              Annars får det bli en laptop för jag beställde video-usb adapter så det ska fungera.

SAAB J-35 Draken EDF

Kommentar

• UndCon
                • apr 2009
                • 2886

Du kan köra med grabber+dator men det blir märkbart lagg - flyger man försiktigt och planerar kanske det går, men jag skulle inte rekommendera det.

Har du ingen liten skärm du kan koppla in? jag kunde tex koppla in en av skärmarna till bilens DVD...

Kommentar

• Skrotiz
                  • jun 2009
                  • 540

Jag har ju en bärbar DVD spelare med video ut men ingen igång, den kanske hade gått att pilla isär och kolla igenom.
                  I en sån bör det väl gå att löda dit en ingång, bara man vet vars man ska sätta den?

SAAB J-35 Draken EDF

Kommentar

• UndCon
                    • apr 2009
                    • 2886

Det är inte så säkert - till min bil-DVD var det 2 skärmar varav den ena är DVDspelare+skärm och den andra har bara ingångar.
                    Det är den 2a skärmen jag kan koppla in.

Kommentar

• Skrotiz
                      • jun 2009
                      • 540

Kom över en 5,6" skärm så billigt att jag inte kunde tacka nej.
                      Den är förvisso riktigt liten men tror det fungerar till en början, har provat kolla fpv filmer på den och även spela spel och så illa är det inte.
                      Får se hur det blir när jag testar då grejerna kommer hem, ska göra tester på marken i en rc bil först för att få känna lite på hur det är att köra via skärm och då lär det märkas om skärmen är alldeles för liten.

Nu längtar jag bara efter mina prylar jag beställt

SAAB J-35 Draken EDF

Kommentar

• Skrotiz
                        • jun 2009
                        • 540

Har provat spela på skärmen och även kollat på fpv filmer, verkar som att det kan fungera även om det blir lite plottrigt.

Funderade på strömförsörjning.
                        I planet/bilen kommer ju radiostyrning/motor och video länken ha separata batterier men skulle det gå att försörja sändare(Futaba 7C 2.4Ghz FASST) videoskärm och videomottagare från samma batteri och om det går räcker isf en 3S3700mAh acc till det?

Vad jag funderar över är om det går utan att få störningar, har dubbla 3S3700 accar så skulle det bli för lite går det ju alltid att paralell koppla dom(alternativt koppla en till sändare och en till videomottagare/skärm).

Om jag skulle driva allt på samma så får jag ju batteri status(spänning) i skärmen på radion och det hade ju varit smidigt.

SAAB J-35 Draken EDF

Kommentar

• StarvinMarvin
                          • maj 2011
                          • 315

Tjena! Jag kör gopro och den funkar att streama och spela in samtidigt dock ej fota. Men tänk på om du vill flyga i skymning eller natt så är gopro kass. Jag kör me lillkameran som följde med videolänken då det mörknar. Mvh / mathias
                          Man lär sig nått varje krash... :stupido2:

Kommentar

• Skrotiz
                            • jun 2009
                            • 540

Nästa fundering, jag har ett gyro men på vilken kanal är det lämpligast att sätta det i min easystar?
                            Har inte upplevt att den är mer känslig på någon kanal, vid flygning i vind så kan den lika väl skeva som stiga men vilket är viktigast att få bort vid fpv flygning?

Och om jag sätter den på sidrodret vilken vinkel ska jag montera gyrot i? Platt som till sida eller stående som till skev?
                            Har för mig att jag sett någon som monterat det i 45graders vinkel för bästa effekt.

Går ju alltid att prova sig fram.

SAAB J-35 Draken EDF

Kommentar

• Skrotiz
                              • jun 2009
                              • 540

Nu har grejerna kommit hem och videolänken är testad i vardagsrummet.
                              Däremot så köpte jag ju 360graders servon till pan&til, dom stannar allstå där dom är då jag släpper spaken.
                              Detta kan ju förmodligen både vara behändigt och krångligt så jag funderar om någon annan kör med det?
                              tror själv att jag hade föredragit vanliga så jag kanske får byta.

Någon som har synpunkter på om man ska använda vanliga eller roterande servon?

SAAB J-35 Draken EDF

Kommentar

• MrOvanhill
                                • jan 2008
                                • 468

Jag har ne FunCub med gyro på skeven och det sitter monterat rent på skevlinjen. Det är en lite besynnerlig upplevelse att flyga den kärran efter att jag monterade gyrot. Så länge planet är horisontellt så går det rakt fram. Lutar man den så håller den lutningen. Bara att kurva på. Rätt så skumt faktiskt på en sån kärra. Men det funkar!

Jag har inte provat montera gyrot snett, men det kan man ju prova.
                                Mvh, Thomas

Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
                                Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Kommentar

Arbetssätt...