Uppstart med FPV och såklart lite funderingar (ännu en nybörjare)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skrotiz
    • jun 2009
    • 540

V formen på vingen är ju minst sagt obefintlig så det är nog boven.
    Bygga en ny knäckt vinge känns lite överambitiöst men skevroder får det nog bli.
    Kanske att man kan flyga med skev och höjd å ha ett gyro till sidrodret och koppla in det på en oanvänd kanal?
    Vill ju gärna ha vänsterspaken ledig till pan&tilt och gas(mixad med heli inställning för throttle&pitch med idle-up).

VTx antennen pekar rakt upp, är en synvilla på bilden.
    What ever goes up must come down.

Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Kommentar

• Skrotiz
      • jun 2009
      • 540

Tror att planet ska vara balanserat i sidled, måste nog kolla upp det nogrannare.
      Har även funderat på om min relativt tunga VTx monterad ovanpå vingen kanske ställer till det lite(hög tyngpunkt).
      Kanske ska prova flytta ned den. finns ju ett "last utrymme" under vingen som går att komma åt om jag sprättar upp buken på planet.
      Då kan jag även montera VTx antennen riktad neråt fast det blir ju besvärligt vid landning, vet inte om man törs lita på att antennen vinklar in sig utan att skada VTx:en då man tar i marken? :/

SAAB J-35 Draken EDF

Kommentar

• MrOvanhill
        • jan 2008
        • 468

Skaffa en liten förlängningssladd mellan VTx och antenn samt montera antennen i en gummibussning kanske?

Faktum är att du knappast behöver bry dig om sidrodret om du monterar skevroder. Det "enda" du behöver sidrodret till när du har skev är följande:

A: rena svängar (trams så länge du inte ägnar dig jättemycket åt termikjakt)
        B: flyga knivegg (skulle inte tro det med en Easystar. För liten sidyta på kroppen)
        C: justera landningsvinkel vid sidvindslandningar (också trams eftersom du i de flesta fall flyger in i motvind)

Väldigt många plan byggs med bara höjd och skev och flyger finfint med det. Lås sidrodret och spara lite vikt genom att ta bort det servot eller använda det till något annat.
        Senast redigerad av MrOvanhill; 2011-05-11, 08:30.
        Mvh, Thomas

Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
        Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Kommentar

• Skrotiz
          • jun 2009
          • 540

Blir nog som du säger att låsa sidrodret och köra med skev&höjd enbart.

Funderar dock på skevroder servo montering, ska man köra med endast ett eller med 2st infällda i vingarna?
          Och om jag fäller in dom, blir inte vingarna försvagade då?
          Jag gillar ju att loopa och trixa ibland och vill inte se en vingspets trilla lös :banghead:

Och angående förlängnings sladd till antennen så var ju det en riktigt smart lösning :thumbup:
          Senast redigerad av Skrotiz; 2011-05-11, 09:58.

SAAB J-35 Draken EDF

Kommentar

• MrOvanhill
            • jan 2008
            • 468

Lägg en liten kolfiberpinne, något längre än servot (säg 3-4 ggr servohålets längd) infälld i vingen också för att styva upp runt hålet om du oroar dig. Jag skulle nog inte tro att det är något stort problem. Det är infällda servon i vingarna i de flesta av Multiplex modeller.

Vad gäller ett eller två servon så kan du ju ha nytta av antingen spoilermix eller klaffmix på skeven om du har två servon. Spoiler om du har korta skevroder långt ut på vingen alternativt klaff om du har skev längs hela vingen. Har du ett servo till skevrodren så sparar du på strömmen, vilket är en bra sak då du har Pan&Tilt på din kärra och esc'n kaanske inte klarar hur många servon som helst.
            Mvh, Thomas

Kommentar

• Skrotiz
              • jun 2009
              • 540

Blir nog 2servon för enkelhetens skull och även för att kunna utnyttja klaff, vilket jag gillar

esc:t klarar nog av 5st små servon utan problem, är samma som jag körde i min calmato och där var det 2st standard servon till sida&höjd, 1 kraftigare servo till skev och 1standard servo till kamera(för att knäppa kort). Alltså totalt 4st(3std och ett kraftigare).

I easy staren blir det ju totalt 5st mini servon och dom kan väl knappast dra så mycket.

SAAB J-35 Draken EDF

Kommentar

• Skrotiz
                • jun 2009
                • 540

MEN om jag stoppar varsitt servo till höger och vänster skeroder och vill ha gyro på dom hur löser jag det?
                En Y-kabel till gyrot och gyrot till mottagaren fungerar ju men då kan jag inte använda varken klaff eller spoiler mix.
                Och med båda servona på varsin kanal så behöver jag ju två gyron...

SAAB J-35 Draken EDF

Kommentar

• MrOvanhill
                  • jan 2008
                  • 468

Kul att du nämner just den situationen för jag satt själv och grubblade på det för en vecka sen ungefär.

Det löser du enkelt med en v-tail-mixer. Sätt klaffkanalen i ena ingången, skevkanalen i andra ingången och gyrot mellan mottagare och mixer på skevrodret. Sen får du köra med "ren" skev och klaff i sändaren, ingen flaperonmix.
                  Mvh, Thomas

Kommentar

• Skrotiz
                    • jun 2009
                    • 540

Smart!!

Då blir det väl till att inhandla en sån och förmodligen ett till gyro(vill ha till höjd också).
                    Sen kanske mitt plan blir lite stabilare, vill helst ha det så att jag kan släppa fokus från höjd&skev "helt" när jag ska kolla runt med kameran.
                    Och sen vill jag gärna att det flyger vettigt och stabilt även om det blåser lite.

Sen var det ju OSD med autopilot som också stod på önskelistan...
                    Ovanstående system bör väl ersätta gyron??
                    Senast redigerad av Skrotiz; 2011-05-11, 18:34.

SAAB J-35 Draken EDF

Kommentar

• M.M
                      • okt 2010
                      • 8

Ursprungligen postat av Skrotiz
                      Sen var det ju OSD med autopilot som också stod på önskelistan...
                      Ovanstående system bör väl ersätta gyron??
                      Ja.
                      Köper du FY-21AP-II så får du gyron.

Kommentar

• Skrotiz
                        • jun 2009
                        • 540

Jo det förstår jag men det systemet skulle ju lösa alla mina problem med ostabilt plan.
                        Sen har det ju fina funktioner som return to home och cirkel flygning vilket inte alls känns fel.

SAAB J-35 Draken EDF

Kommentar

• PeterL
                          • mar 2009
                          • 85

Jag tror att ostabiltiteten i planet beror på att du har mycket vikt ovanför vingarna. När planet lutar så kommer vikten ovan vingarna vilja luta det ännu mer.. Skulle vikten va nedanför vingarna så blir det tvärt om, då vill vikten stabilisera planet i stället...
                          Bifogade filer

Kommentar

• Skrotiz
                            • jun 2009
                            • 540

Jag ska fixa en förlägningsladd till VTx antennen så jag kan montera den inne i planet under vingen.
                            Är ju ändå 55g(VTx med antenn) nu som ligger på absolut högsta punkten för tillfället.

Så det kan vara boven.

SAAB J-35 Draken EDF

Kommentar

• Skrotiz
                              • jun 2009
                              • 540

Ökade roderytan på sida till ungefär 250% av den ursprungliga storleken och ikväll var det vindstilla.
                              Planet flög hur fint som helst och Boden såg fantastiskt ut i solnegången.

Underbar känsla att flyga FPV!!

Nu mår man riktigt bra

SAAB J-35 Draken EDF

Kommentar

• Skrotiz
                                • jun 2009
                                • 540

Ny fråga.

Har en antennfundering.

Skulle vela montera antenn till radiossändare och videmottagare på taket på bilen, dessa ska vara rundstrålande och försedd med sladd inne i bilen där jag kan koppla in dom i sändare&videomottagare.
                                Till videomottagaren behövs ju egentligen bara en antenn förlängningsladd.

Men hur gör jag med radion?
                                Vill gärna ha en kontakt på baksidan så det är enkelt att skifta mellan fast monterad antenn på bilen och en liten antenn på sändaren(vid vanlig flygning otan fpv).

Och vilken typ av antenn blir bäst att bygga?

SAAB J-35 Draken EDF

Kommentar

Arbetssätt...