Vilsen i FPV-jungeln!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gretzky
    • jan 2007
    • 153

Blev lite intresserad av detta kit

då kan jag ju flyga med 2.4Ghz-radion och få störfritt med bra räckvidd väl?

Om jag fattat det rätt är kitet komplett, eller behövs det kompletteras med något?
    Något annat att tänka på med det kitet eller det borde väl funka bra?

Roger.

Kommentar

• UndCon
      • apr 2009
      • 2886

Mina tester med 2.4 video och 2.4 flygradio visar att det går bra - beroende på vilken apparat som sätts igång först.

Videolänken frekvenshoppar inte, den ställer man in på en kanal (och hoppas på det bästa)
      Flygradion frekvenshoppar och då söker den av tillgängliga nät och väljer en ledig kanal.

Det innebär att om man slår på videon först så är den kanalen upptagen och när du slår på flygradion väljer den en annan.
      Nu garanterar detta inte något problemfritt scenario då 2.4 är ett väldigt upptaget område med alla WLAN o dyl runtomkring.

//UndCon
      UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• gretzky
        • jan 2007
        • 153

Det här var inte lätt. Fick syn på ännu ett kit som verkar intressant

komplett 5.8Ghz med 500 mW TX borde ju ha hyfsad räckvidd? Frågan är vilket kamera som är att föredra i kitet?
        Vad jag kan se så är det dock inget lipo med till Tx...

Någon som förresten vet hur det funkar med googles när man som jag bär glasögon?

Roger.

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
          • 1315

Det senaste kittet du länkar till verkar innehålle "de gamla" glasögonen.
          De nyare heter Dominator och har lite annan spec.
          Framförallt smalare men skarpare/ klarare bild.
          Har bara läst på nätet så jag är ingen expert...
          Säkert bra kitt annars.
          Mvh
          Flygsmurfen

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
            • 1937

@Undcon
            Jag antar att du inte flög särskilt långt då? Det blir värre ju längre avstånd som är mellan sändare och mottagare. Efter ett tag passeras en gräns där videolänken stör rc-mottagaren så pass mycket att den inte "hör" rc-sändaren längre. Generellt är det alltså en mycket dålig idé att ha både RC och videolänk inom samma frekvensområde. Även om man kan flyga med rc-länk relativt bra utan störningar så är det inte lika bra med videomottagaren som inte är digital och som störs av rc-sändaren. Samma sak här, det blir värre ju längre avstånd det är till modellen.

Kommentar

• Bägtjesen
              • feb 2012
              • 39

Hej!

När det gäller Gretzkys inlägg #18 och den kombinationen så har jag sett andra ställen med 500 & 600 mW sändare/mottagar kit för 5.8 GHz. Det som jag inte känner till så mycket om är det här med antalet linjer i kamerorna och hur det eventuellt påverkar mottagaren/displayen, i mitt fall har jag tänkt mig 640x480 eftersom det till ArduPilot & APM finns en OSD för detta. För att vara framåtkompatibel så vill jag att mitt kit skall fungera med Dominator.

Vad gäller NTSC så lärde jag mig i slutet på -70 talet, när jag lödde ihop min första dator, att det stod för "Never The Same Color", finns absolut ingen anledning att använda ett så föråldrat system, det är visst specat på 40-talet!

Enligt vad jag fått fram ger Kx132 enbart 420 horisontella linjer. Den "KillerCCD" som också omnämns verkar vara detsamma som Kx131, och den har samma hor. liner som Kx132. Verkar finnas en Kx191 som skall vara fantastisk när det mörknar på, skulle den fungera om man bara använde sändar/mottardelarna köpta separata?

Bägda

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                • 1937

Den här filmen är filmad med en NTSC-kamera som endast har 380TVL så visst fungerar det även med sämre upplösning. I min mening är kamerans snabbhet och förmåga att hantera ljusa och mörka partier betydligt viktigare än antal linjer. Men visst finns det bra kameror med högre upplösning också.

Jag kan också tillägga att jag använder mig av en Fatshark Aviator på huvudet med 2.4GHz mottagare och på flygplanet sitter en egenbyggd airwave videosändare med endast 100mW. Det är dock en hel del störningar i det där området så nära alla villor där de flesta troligtvis har trådlöst nätverk etc. En bit bort finns även en högspänningsledning som effektivt dödar 2.4GHz.

Kommentar

• Bägtjesen
                  • feb 2012
                  • 39

Hej Boopidoo!

Kul att se lite rolig flygning. Du verkar ha gott om fria ytor på marken och i luften att rulla runt i. Jag har ungefär liknande situation långt ute på landet, men bortom 400 meter har jag bara skog.

Ja, det är inte lätt med blå färgstick om vintern och troligtvis är video inte tagen när det är som ljusast på dagen. Det som är lite typiskt för NTSC är just att konturerna flyter in lite i varandra, det skall inte förskyllas linsen eller annat.

Hur kraftig är kraftledningen och hur mycket stör den - slår den ut sändningen helt och hållet - eller var du i närheten av den under filmningen? Undrar hur det skulle förändras av 500-600 mW, jag har också sett någon 5.8 GHz-sändare som har haft 1000mW, men har inte hittat åt den igen. Skulle nog föredra något starkare eftersom jag har ett par bergknallar inom 500 m som jag gärna vill "spana" runt.

Bägda

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                    • 1937

Hehe, nja så mycket fria ytor har jag egentligen inte. Fälten som syns är egentligen bara ett par-tre kilometer och mitt över det går kraftledningen som jag inte lyckats flyga över trots riktade antenner och 500mW-sändare. Med 1.3GHz går det hur bra som helst. 2.4GHz RC kollapsar också nära ledningen.

Vad gäller videokvalitet så har jag testat en hel del PAL och NTSC-kameror i olika upplösningar och även om jag vet att PAL är bättre så skulle jag aldrig kunna säga om en kamera är det ena eller andra bara genom att titta på filmen. Så pass stor skillnad är det, i min mening, inte. Det är så mycket annat som påverkar kvaliteten också så som upplösning, komprimering, inställningar etc. Kameran som användes i filmen är en CX161 med 1.9mm lins.

5.8GHz fungerar nog ganska bra men om man flyga lite längre är nog riktade antenner ett måste och de kan vara kluriga att få till 100% bra med 5.8GHz, det blir ganska pilligt.

Kommentar

• gretzky
                      • jan 2007
                      • 153

Hur lång räckvidd kan man ungefär förvänta sig med detta kit?

sen var det ju det här med Cloverleaf-antenner (eller hur det nu stavas). Kan man byta ut antennerna i kitet och använda cloverleaf-antenner i stället för bättre räckvidd? I så fall, är det bara att sätta fast dom eller behöver man göra något annat för att det ska funka?

Länk till var man kan köpa cloverleaf-antenner som passar till det kitet??

Är förresten mest inne på dom FPV-glasögonen i kitet med tanke på att synfältet är FOV 46.
                      Känns häftigare att få större synfält även om bilden ska vara klarare med Dominator-glasögonen...

Roger.

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                        • 989

Får jag hoppa på tråden? HK-kit i bilden; bara undrar hur det ska kopplas; om det är rätt. för kamera-batterikabeln verkar det vara rött = +, svart = - och vit = video. Men i sändaren byter det färg, vit går till gul och antar då att vit in i sändaren är ljud?
                        Och mottagaren - hur är polariteten för DC-jacket där?

Klicka på bilden för större version

Namn: HK_FPV.JPG
Visningar: 1
Storlek: 21,3 KB
ID: 486470
                        ----------------------------------
                        Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• gretzky
                          • jan 2007
                          • 153

Någon som vet hur mycket räckvidden förbättras med cloverleaf-antenner på 5.8Ghz-bandet?

Om man väljer att köra videolänken på 1.3 Ghz för att få bra räckvidd så måste man väl köpa googles utan inbyggd mottagare? Har bara hittat googles med inbyggd mottagare för 2.4Ghz och 5.8Ghz.

Roger.

Kommentar

• gretzky
                            • jan 2007
                            • 153

Någon som vet hur mycket räckvidden förbättras med cloverleaf-antenner på 5.8Ghz-bandet?

Om man väljer att köra videolänken på 1.3 Ghz för att få bra räckvidd så måste man väl köpa googles utan inbyggd mottagare? Har bara hittat googles med inbyggd mottagare för 2.4Ghz och 5.8Ghz.

Roger.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                              • 1937

Jepp, tror inte att det finns brillor med 1.3GHz-mottagare. Däremot finns det en del som har en extra videolänk (2.4 eller 5.8) mellan en markbaserad videomottagare på 1.3GHz och brillorna, men det är överkurs tycker jag och det blir en massa annat som kan gå åt skogen så det är inget jag kan rekommendera.

Om du kan så rekommenderar jag 35MHz till RC och 2.4GHz för videolänk till att börja med. Jag hade 2.4GHz RC själv och ville gärna ha 2.4GHz video så jag löste problemet genom att skaffa ett UHF RC-system, men det är ju knappast varken billigt eller utan problem så det rekommenderar jag inte heller en nybörjare. Skulle jag göra om det skulle jag ha köpt en 35MHz modul till min radio istället eller en billig begagnad 35MHz radio (troligtvis billigare).

Kommentar

• UndCon
                                • apr 2009
                                • 2886

Klöverantenner gör väldigt stor skillnad på 1.3 iaf - jag kommer även bygga klöver till min 5.8ghz länk och göra samma test där
                                (gå /filma samma runda i kvarteret)

Mina goggles ansluter bara med kabel mot markstationen.

//UndCon
                                UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

Arbetssätt...