Vad har ni för sensorer planerade?
UAV projekt med målgång i slutet av Juni.
Kollaps
X
-
-
Vi kommer köra med en android mobil där vi plockar ut gyro och accelerometer värden.
Vi får även ut gps och kan ha internet uppkoppling via mobilen.
Mobilen kopplas till arduinot och kommer agera styrenhet, så alla uträkningar sker i mobilen och sen skickar den kommandon till arduino kortet som i sin tur styr servon och utrustning.
Vi kollar på möjligheterna att sända video via samma länk för att på så vis slippa ha med oss vtx och därför bli begränsad i räckvidd.
Sålänge internet uppkopplingen är stabil kommer planet gå att styra helt och hållet från en dator.
Då en internetuppkoppling kan fela så kommer vi programmera in så planet bibehåller höjd och cirkulerar runt platsen där länken bryts.
På så vis slipper vi otrevliga överraskningar ifall det felar.
Vi kanske dock bör köra med gyro på höjden ifall mobilen lägger av för då tappar vi ju även gyrosensorerna i.Kommentar
-
Kommentar
-
Tror inte android kommer bli något större problem bara vi finslipar programmet så slipper vi nog bekymmer.
Börjar närma sig testflygning för kontroll av batteriåtgången, vi planerar att köra med fpv och vanlig rc-länk med följebil under testflygningen så nu gäller det bara att hitta ett lämpligt ställe att prova på.Kommentar
-
Med en usb kabel emellan bara.
Vi kör med arduino mega adk rev3 och då finns ju en usb port att koppla mobilen till.
Däremot verkar det vara nå tjall med just Samsung Galaxy S2 som gör att det inte fungerar men det verkar finnas lösningar på det problemet.
Om vädret tillåter blir det testflygning av planet på lördag, fast då enbart med rc utrustningen.
Sen blir det att slänga in allt annat och planera för testflygning av autopilot systemet.Kommentar
-
Här befinner projektet sig i dagsläget.
Då har det byggts lite och kommer fortsätta bygga ikväll.
Vingarna är klara och kroppen med servon i stjärten ihoplimmad.
Har även kollat in utrymmes möjligheterna i nosen för att rymmas med arduino kortet, mobilen och bägge accarna och det ser lovande ut tack vare monteringen av höjd&sidroder servon i stjärten.
Den monteringen kommer även hjälpa till med TP då det blir extra vikt i nosen med all utrustning, men 2st servon i stjärten väger mycket som tur är.
Kameran kommer monteras där cockpit kåpan skulle ha suttit i en hemma byggd kamera pod, den ska ha pan&tilt funktion och kommer skicka bilden via arduinot-mobilen-internet till kontroll datorn.
Sen ska ju rc mottagaren in dära också som backup.
Autopiloten kommer testflygas i easy staren eftersom denna klarar en krasch bättre och dessutom vill vi inte riskera att förstöra det planet som ska användas senare.
Min enda fundering nu är vars tusan jag ska rymmas med fartreglaget men det löser nog sig.
Ikväll ska vi börja programera arduinot och mobilen för fjärrstyrning över internet och tanken är att sedan testa det tillsammans med kamera i en radiobil för att kolla hur det fungerar rent praktiskt att köra radiobil med en kameralänk över internet och över långa avstånd.
Då får vi även svar på om det blir mycket fördröjning alternativ många avbrott i uppkopplingen och vad som händer vid ett avbrott, ifall det kopplar upp igen eller om de hänger sig.
Känns tryggare att testa detta på marken
Så snart kommer det bli test dags för ny planet, köra rc-bil över internet och prova autopilot i easystaren.
Mycket roligt att se fram emot
Kommentar
-
Fick nu ihop planet så det är redo för testflygning, bara TP justeringen kvar genom att flytta accen till rätt läge.
Mätte effekten och det blev 11.8A och 149W vid mjukstart och max 14,8A och 169W.
Ska bli intressant att prova planet på lördag men jag funderar om jag ska använda 3S2200 eller 3S3700 accar då.
Kanske får prova med bägge...Kommentar
-
Jo det stämmer ju och dessutom är den ju tänkt att flygas med 2st 3S3700 accar(om det behövs) så lika att vänja in sig på lite tyngre plan.
När jag testkörde motorn hemma med wattmetern inkopplad fick jag känslan av att vi kanske inte kommer behöva så mycket batteri med oss i planet.
12A vid fullgas och stillastående plan med teoretisk pitchspeed på 70km/h.
Det bör betyda att vi kan hålla ganska hög fart på flygningen och utan att behöva ha med så mycket batteri.
Teoretiskt så klarar vi 30min på 12A förbrukning med 2st 3S3700 accar och 20% kvar i batterierna.
Dock så tror jag ju att förbrukningen kommer sjunka när planet väl är i luften.
Testresultaten kommer bli intressanta att granska.Kommentar
-
Jo vi kommer inte flyga på fullgas.
Vi ska testa fram och försöka lägga oss på den mest ekonomiska hastigheten.
Har planerat att hålla minst 40km/h i snittfart så vi får se vad det visar sig ge för resultat.
Uträkningen var bara en fingervisning om ungefär vilken aktionsradie vi kommer få med planet.
Efter testflygningen av sträckan vet vi exakt.Kommentar

Kommentar