Artikel om FPV

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boopidoo

• dec 2008
    • 1937

Det är nog så att jag är färgad av tidigare påståenden om FPV och hur farligt det påståtts vara. Det har med ojämna intervall dykt upp olika personer som har påstått det ena oinformerade påståendet efter det andra och detta kändes väl som toppen av ett isberg kanske. Inser att jag kanske försökt slå igen det argumentet väl hårt kanske.

FPV-hobbyn som helhet saknar inte säkerhetstänk, däremot saknas ett entydigt säkerhetstänk. Det finns en hel del filosofier om jag får kalla det så och speciellt säkerhet går som en röd tråd i alla dessa, dock finns det olika tolkningar på vad god säkerhet egentligen innebär. Det finns nog många anledningar till att det är så spritt som det är och det beror nog mest på att hobbyn är så ung och fortfarande utvecklas i ett så rasande tempo så det kan vara svårt att få grepp på vad den kommer att innebära imorgon. Om vi skriver om hur dagens teknik bör användas så kommer den ju att vara inaktuell imorgon. Just nu flygs de flesta modellerna med någon variant av frekvenshoppande digitala system och videon är vanlig analog video. Av detta är det främst videon som eventuellt kan innebära någon reell störning för andra system om man inte tänker efter och vet vad man pysslar med. Imorgon skulle det mycket väl kunna vara ett och samma digitala system som används både för RC och video. Jag tror inte det dröjer många år innan sådana system finns tillgängliga för en relativt billig penning.

Ett stort fokus avseende säkerhet i FPV är att säkerställa god RC- och videolänk och att verkligen testa att dessa fungerar tillsammans. RC-länken bör även ha längre räckvidd än videolänken, pga detta har en del RC-system som kan användas i flera tiotals mil även om de aldrig flyger längre bort än några hundra meter. En annan viktig aspekt är att säkerställa god strömförsörjning med filter och i mer avancerade system även övervakning över flygdata och batteriövervakning. God installation med så få störningar som möjligt är viktigt och i FPV är nog fokus på detta kanske större än i övriga RC-genrer. Detta kanske just för att störningar är så påtagliga när så många avancerade system med sändare och mottagare ska fungera tillsammans i ett mycket begränsat utrymme.

Men visst, jag är gärna med och tar fram en guide eller förslag till riktlinjer på vad man bör tänka på. Det finns redan några riktigt bra sådana på FPVLAB och RCG men det vore kanske bra att ta fram något på svenska anpassat till svenska förhållanden. Om inte för någon annan anledning än att det vore bra att ha någonstans dit man kan hänvisa nybörjare och andra nyfikna som vill informera sig om vad FPV är för något och hur det fungerar. Ska se om jag kan börja skissa på någonting över sommaren.

Tackar för upplysningen om RCFF, jag visste faktiskt inte det. Ännu en anledning att bli medlem alltså.

Kommentar

Arbetssätt...