Passande Fpv för F450

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amund
    • jan 2013
    • 18

Passande Fpv för F450

Hej alla,

Jag har en F450 med Naza/Gps som jag köpte mest för att filma lite roliga saker med, men har nu blivit lite sugen på FPV. Dels för att det underlättar att följa sakerna jag filmar och för att det verkar kul

Har läst runt både här och på andra forum om fpv men hoppas det är ok att jag ställer lite frågor ändå?
    Har läst den här länken http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=20320151 och är väl enig i det mesta utom just att jag avskyr att löda och därmed är riktigt dålig på det.

Så därför undrar jag vad ni erfarna tycker om det här kittet från firstpersonview.co.uk Vad jag kan förstå så är det så mycket plug n play som går att få?

Bra eller dåligt för mina behov?

Det andra jag tittat lite på är bygga om till TBS Discovery och där kan man köpa core delen färdig-lödd om jag förstått det riktigt? Efter det så vet jag inte riktigt vad jag köpa till för utrustning.

Tar tacksamt emot era åsikter:icon_pray:

Mvh,
    Danne
  • Sickan
    • jul 2012
    • 1080

Passande Fpv för F450

Jag tycker om Discon, inte bara för möjligheten till Core men för att jag tycker att det är en roligare FPV-maskin Men smaken är ju som den berömda...

Det är smidigt med Core och möjligheten att både strömförsörja sändare och kamera med rätt volt (5 eller 12) men också OSD med det väsentligaste, volt och förbrukning.

Jag flyger sedan med både GoPro och TBS 69, båda fungerar bra även om TBSen är bäst GoPron laddar jag dessutom under flygning nu för tiden

Jag fick skicka in mina glasögon på reparation så jag har flugit ett tag nu via skärm, fungerar kanon tycker jag även om glasögonen är lite vassare, främst tror jag det är utestängning av solljuset och att man får ett ännu starkare fokus i sin lilla bubbla.

Har kört ImmersionRC 5,8 fram tills nu men ska gå över till 1,2 för att kunna flyga ännu mer i buskarna

--
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

Blog
    Youtube
    Vimeo

Kommentar

• Amund
      • jan 2013
      • 18

Stort tack för ditt svar!
      Vad skulle du rekommendera för fpv utrustning till Discon med core? Vill minnas att jag läst tidigare att 5,8 kan ha problem på låg höjd mellan hus etc. Eftersom jag i första hand hade tänkte å filma båtar så kommer jag att hålla mig på förhållandevis låg höjd. Men väldigt många verkar ju nöjda med 5,8?

Mvh,
      Danne

Kommentar

• Sickan
        • jul 2012
        • 1080

Passande Fpv för F450

Det finns säkert de här som har långt mycket mer erfarenhet än jag på detta område, men jag upplever framförallt problem när jag flyger med något mellan mig och sändaren, det kan till och med vara glesa träd utan löv.

Höjden har jag inte jag haft problem med i alla fall och jag har lekt mycket den senaste tiden med 5,8. För att busa förhållandevis nära, runt 500 meter, har det fungerat bra för mig.

Men som sagt, jag vet många här som har bättre koll och samtidigt kan förklara det utifrån ett radiotekniskt perspektiv

--
        S
        --
        Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
        , ADS 400-Q/Naze32

Blog
        Youtube
        Vimeo

Kommentar

• Sickan
          • jul 2012
          • 1080

Passande Fpv för F450

Ja just det, jag tycker det fungerar bra med GoPro om man inte vill köpa två kameror, annars gillar jag TBS 69. Som sändare ImmersionRC 5,8 600 mW och några bra antenner, typ http://quadcopters.co.uk/immersion-r...-set-464-p.asp

Kör dem via core och med volt och förbrukning via dess OSD. Kör på skärm just nu men vanligtvis Fat Shark glasögon.

--
          S
          --
          , ADS 400-Q/Naze32

Blog
          Youtube
          Vimeo

Kommentar

• Amund
            • jan 2013
            • 18

Som det ser ut nu så hoppar jag TBS Disco till en början, då kan jag även behålla min gimbal.
            Pratade lite med Simon på firstpersonview ikväll och han säger att han inte får sälja Attitude löst utan endast i paket med 250mw vtx etc.
            Vad tycker ni som vet, ska jag köra på det kittet som jag länkat till ovan eller rekommenderar ni något annat eller kanske någon annan butik?

Mvh,
            Danne

Kommentar

• neu
              • aug 2012
              • 1047

http://team-blacksheep.com/ riktigt bra support och man kan köpa den färdig av dom om du inte gillar att löda. Längtar tills jag får mina grejer så jag kan börja bygga min disco

Kommentar

• Amund
                • jan 2013
                • 18

Ja team blacksheep var dom jag tänkte på som man kunde köpa core färdiginstallerad på plattorna. Men som sagt så väntar jag med Discovery utbyggnaden och startar med ren fpv utrustning då mitt första mål är att filma lite och då är det ju trevligt ifall jag kan använda gimbalen jag har.

Har sett att det är flera med djupa kunskaper om fpv utrustning här inne, är Attitude paketet jag länkat till i första inlägget en bra start? Tänkte att jag även skippar OSD till en början ifall ni inte menar att det är ett måste?
                Simon på firstpersonview verkar som en kunnig person och shopen får goda omdömen i England, men vad är era erfarenheter? Kanske finns bättre eller billigare någon annanstans med andra bättre nybörjar saker?

Mvh,
                Danne

Kommentar

• PinDuke
                  • jun 2012
                  • 494

Ursprungligen postat av Amund
                  ...jag avskyr att löda och därmed är riktigt dålig på det.
                  Att hålla på med RC och speciellt FPV och inte gilla att löda är som att åka till Thailand och inte gilla sol och ris :icon_wink:

Kommentar

• Amund
                    • jan 2013
                    • 18

Ursprungligen postat av PinDuke
                    Att hålla på med RC och speciellt FPV och inte gilla att löda är som att åka till Thailand och inte gilla sol och ris :icon_wink:
                    Ja då verkar det som jag får komma över min skräck och börja lära mig, för fpv ska det bli för min del

Eftersom ingen verkar vilja kommentera systemet jag är på väg att beställa så formulerar jag om frågan lite. Räcker det i första hand med Fatsharks 250mw sändare som följer med i kittet eller ska jag beställa 600mw (longrange transmitter på webshopen) med en gång?

Tacksam för svar

Mvh,
                    Daniel

Kommentar

• PinDuke
                      • jun 2012
                      • 494

Det beror på vilka mål du har med din flygning.
                      Mer effekt kommer att ta dig lite längre men inte mycket längre. Det krävs 4 ggr så mycket effekt för att dubbla avståndet. Avgörande för hur lång räckvidd du kommer att ha är antennerna inte mw på sändaren.

För en quad som sällan används till långdistansflygningar på samma sätt som ett flygplan skulle jag tro att du klarar dig bra med 250mw om du i stället satsar på bra antenner.

Kommentar

• Amund
                        • jan 2013
                        • 18

Tackar för svaret PinDuke
                        Ja att antennerna måste vara bra har jag förstått genom att läsa flera trådar här bla. Det är dessa antenner hade jag jag tänkt att beställa med kittet. 3 blads clover och 4 blads skewplanar.

Vad jag förstår så ska det enklast kopplas in via balanserings kontakten och kameran matas av 5v utgången på vtx.
                        Och antennerna ska monteras horisontalt, men tror ni det hade vart en bra ide att montera antennen på undersidan av quaden? Det är väl antagligen den sidan som kommer vara exponerad mest mot mig.

Igen, tack för svaren. Svårt att ta sig fram inom RC utan dessa forum

Mvh,
                        Danne

Kommentar

• simonarvestrand
                          • jan 2012
                          • 3850

Tänk dig antennen som ett äpple, fördjupning uppe och nere alltså dålig mottagning.
                          antennsignalen ser ut precis så .
                          ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
                          |FPV STUFF|
                          |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
                          |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
                          | DJI Inspire 1 |
                          |TERMIK OCH HANG |
                          |
                          Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
                          |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• Amund
                            • jan 2013
                            • 18

Ursprungligen postat av simonarvestrand
                            Tänk dig antennen som ett äpple, fördjupning uppe och nere alltså dålig mottagning.
                            antennsignalen ser ut precis så .
                            Ah, det var ett bildligt sett att förklara, förstod till och med jag Tackar.
                            Då läggs det en beställning ikväll, ser fram mot å montera sakerna å se om jag får till det.

Hur brukar ni montera er kamera? Tejp eller lim, eller kanske skruv?

Mvh,
                            Danne

Kommentar

• PinDuke
                              • jun 2012
                              • 494

Ursprungligen postat av Amund
                              Tackar för svaret PinDuke
                              Ja att antennerna måste vara bra har jag förstått genom att läsa flera trådar här bla. Det är dessa antenner hade jag jag tänkt att beställa med kittet. 3 blads clover och 4 blads skewplanar.
                              http://www.firstpersonview.co.uk/ant...set-2-antennas
                              Samma antenner finns även här för lite mindre pengar, dock inte i lager just nu.
                              http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...t_Antenna.html

Eller så bygger du egna, det är inga större svårigheter, tar lite tid dock och du måste löda. :icon_wink:

Kommentar

Arbetssätt...