Ännu en crash!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6809

Folk följer lagar om de inte gillar straffen.
    Är många straff idag som är rent ut sagt löjliga, man kan helt enkelt ta risken.

Men ja, det kommer alltid finnas folk som struntar i lagar, regler, förbud, krav och i synnerhet straff (som de kanske inte tänker på). Deras problem ska väl inte jag måsta straffas för.
    Sen det där med att lagar blir helt galna, det är en annan sak och dessvärre vanligare idag när det är lagar på allt för att folk helt enkelt inte fattar och saker och ting går för långt.
    Det är dessutom en väääldigt liten skara som förstör för andra, vilket ändå inte spelar nån roll, lag eller inte, förnuft eller nä.
    Vissa lagar gör dessutom det hela värre.

Det är olagligt att skada folk, det är väl det man gör om man kraschar en multikopter in i en folkmängd. Bort med multikoptrarna?! Kan ju lika gärna ha börjat löpt amok med knytnävarna. Eller kört in med bilen, motorcykeln, mopeden, cykeln, segwayen, osv. Vad skall förbjudas? Vad skall bort? Folkmängderna, helt klart. Där har vi det. Tur att det finns nån som tänker fortfarande... =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• simonarvestrand
      • jan 2012
      • 3850

Ursprungligen postat av Ålänning
      Folk följer lagar om de inte gillar straffen.)
      Tyvärr så är det ju bevisat genom tiderna att så är inte fallet.
      Folk fick en hand avhuggen för att dom stal slutade dom? nej det fortsatte iallafall.
      förmodligen med tanken hur troligt är det att dom kommer på mig

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6809

Ursprungligen postat av simonarvestrand
        Tyvärr så är det ju bevisat genom tiderna att så är inte fallet.
        Folk fick en hand avhuggen för att dom stal slutade dom? nej det fortsatte iallafall.
        förmodligen med tanken hur troligt är det att dom kommer på mig
        Ja men lite bättre ordning måste det ju ha blivit... =)

Det finns ju trots allt regler och lagar vad gäller annat så nån nytta gör dom.
        Vill nån bryta mot dem så kan man inget göra.
        Ville bara poängtera att om det finns lagar så vi vettiga kan utföra vår hobby, så struntar jag sen i om andra har problem med att följa lagarna. Förbud är bara följden av lathet pga okunskap. Skulle större delen av våra flygningar sluta med skada så skulle jag förstå om ett förbud skulle finnas.
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• IngemarTh
          • okt 2010
          • 415

Ursprungligen postat av Ålänning
          Ja men lite bättre ordning måste det ju ha blivit... =)

Det finns ju trots allt regler och lagar vad gäller annat så nån nytta gör dom.
          Vill nån bryta mot dem så kan man inget göra.
          Ville bara poängtera att om det finns lagar så vi vettiga kan utföra vår hobby, så struntar jag sen i om andra har problem med att följa lagarna. Förbud är bara följden av lathet pga okunskap. Skulle större delen av våra flygningar sluta med skada så skulle jag förstå om ett förbud skulle finnas.
          Håller med om att det ska finnas lagar och det finns en lag om skadeståndsansvar sedan flygets barndom https://lagen.nu/1922:382 eller också har vi skadeståndslagen https://lagen.nu/1972:207. Det blir inte billigt att invalidisera någon eller skada fullskalaflyg och därför har vi försäkringar för modellflyg som gäller under vissa förutsättningar och säkrast om du följer förbundens regler. Är inte svårare än så men hur många känner till dessa lagar och tänker till innan man gör något dumt? Däremot vägtrafiklagar och ordningslagar och förbud av alkohol känner de flesta till. Letar man så går det nog att hitta ett straff för att man inte har tillstånd att flyga FPV utom synhåll. Skulle gissa att man i ordningslagen i framtiden kommer att lägga till regler för hur man får flyga på allmän plats och det vore nog den bästa lösningen för oss modellflygare om den blir vettigt skriven med förbud att flyga över folksamlingar men man får flyga på en tom fotbollsplan och liknande. Då kan vakter ingripa innan det händer något vilket kanske inte är fallet idag.

/ Ingemar
          Senast redigerad av IngemarTh; 2013-09-24, 04:37.

Kommentar

• Fredrik_W

• apr 2012
            • 355

Och så var det dags igen...

En liten obemannad helikopter flög runt bland Manhattans skyskrapor under kvällsrusningen.

// F
            "Ägandets glädje är icke att förringa."

Kommentar

• lassebetong
              • mar 2007
              • 1255

Tack för det.
              //Lasse

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7943

Ja - det var ju en riktig smartskalle...
                Tur att inte konsekvenserna blev värre.
                Roger

Kommentar

• simonarvestrand
                  • jan 2012
                  • 3850

idioter finns överallt!

ser ut ungefär så här ? pålästa är dom också , enda likheten mellan qav och phantom är väl antalet proppar

Kommentar

• Kenneth E
                    • okt 2006
                    • 3445

Det är nog inte alltid användaren som det skall skyllas på, i reklam och i filmer får man se dessa farkoster sväva omkring.

Klart att en nybörjare gör misstag som inte har någon erfarenhet. Här tycker jag att butikerna borde ha ett större ansvar än att snabbt kränga dessa farkoster. Kanske skall det finnas en användare guide med vid köp med prov att klara innan man får hämta ut sin drone.
                    Ken

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                      • 1937

Intressant att det verkar som att de leta av dessa fall handlar om RTF modeller så som DJI Phantom som ofta (inte alltid) flygs av oerfarna flygare som inte har koll på eller erfarenhet av tekniken. Tyvärr så faller skuggan även på de som bryr sig om säkerhet och aldrig skulle ha flygit på det viset.

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7943

Kenneth - vem förutom den aktuella flygaren är det som kan och skall ha ansvaret för vad han gör med utrustningen ?
                        Man kan ju inte skylla på t ex tillverkaren utan vi får nog kräva att flygaren inser vad han håller på med och agerar på ett lämpligt och ansvarsfullt sätt.
                        Sen motsätter jag mig absolut inte att det borde finnas bra information levererad med aktuella produkter men det slutliga ansvaret kan vi inte ta bort ifrån den enskilde flygaren.
                        Roger

Kommentar

• PinDuke
                          • jun 2012
                          • 494

Lustigt också att det i tidningar alltid heter "Drönare kraschade" i stället för "Radiostyrd helikopter kraschade". Men det är klart Drönare säljer väl bättre...

Kommentar

• SteffeB
                            • jun 2011
                            • 888

Såg det här på facebook alldeles nyss. Det var mig en ärlig person som vill lämna tillbaka grejerna!

Killen är hittad, så han har nog återförenats med sin maskin!

Säger inget om flygningen, den har nog gått säkert till.
                            Bifogade filer

Kommentar

• simonarvestrand
                              • jan 2012
                              • 3850

en så liten maskin kan vara svår att hitta om man krashar 20 meter ifrån sig. fråga mig inte hur jag vet det .

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                                • 1937

Efter att ha läst lite mer om den är kraschen så verkar den inte ha flugits FPV utan visuellt. Dvs det är vanlig RC på ett mycket olämpligt ställe. Dock hade den en kamera ombord men den innebär ju inte att den hade en videolänk, mycket trist att paralleller omedelbart görs med FPV.

Kommentar

Arbetssätt...