Flygfotografering

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boopidoo

• dec 2008
    • 1937

Så fort jag vet att någon flyger RC men kanske snarast multikopter så rekommenderar jag min klubb och försöker att locka med fördelarna. Men just avseende multikopter är det lite svårare, de behöver ju inte direkt något stort fält för att starta och landa och då många FC är extremt enkla att lära sig flyga med behövs inte något stöd avseende inlärning. Kanske skulle man försöka lobba med återförsäljarna att ge information om våra underbara flygföreningar samt vad SMFFs och RCFFs säkerhetsregler är? Som sagt så är nog de flesta som varken är med i RCFF och SMFF okunniga om vad som gäller.
    Senast redigerad av Boopidoo; 2014-03-05, 15:18.

Kommentar

• dvogonen
      • jul 2012
      • 491

För att ta rollen som Djävulens advokat:

Vad är egentligen fördelarna för multikopter/FPV-folket med att gå med i en RC-klubb? Möjligheten att genom medlemsavgifter bekosta driften av flygfält som de inte behöver? Tillfälle att i RCFFs fall sponsra tävlingsverksamhet de aldrig kan delta i? Chansen att träffa en massa RC-flygare som I de flesta fall vare sig kan något om, eller är särskilt förtjusta i det de håller på med? Möjlighet att underordna sig regler som de ditintills klarat sig utan?

Jag har inte alls svårt att förstå att det inte dyker upp några horder av nyblivna multikopterister (i brist på bättre namn) till RC-klubbarna, som ju i många fall numera är fyllda av pensionärer, medan de själva är (relativt) unga.

Kommentar

• Michael
        • maj 2006
        • 1742

Ursprungligen postat av dvogonen
        Vad är egentligen fördelarna för multikopter/FPV-folket med att gå med i en RC-klubb? Möjligheten att genom medlemsavgifter bekosta driften av flygfält som de inte behöver? Tillfälle att i RCFFs fall sponsra tävlingsverksamhet de aldrig kan delta i?
        RCFF sponsrar ingen tävlingsverksamhet överhuvudtaget!

Ursprungligen postat av dvogonen
        Chansen att träffa en massa RC-flygare som I de flesta fall vare sig kan något om, eller är särskilt förtjusta i det de håller på med
        Min erfarenhet är tvärtom att det finns ganska många hängivna och kunniga entusiaster i de klubbar jag besökt och är/har varit medlem i.

Kommentar

• Kenneth E
          • okt 2006
          • 3445

Som ren fpv flygare, ställer jag nu frågan.
          Vad kan rcff göra för mig som inte finns till på klubbfältet, kanske i framtiden kan det bli aktuellt men jag undrar nu, om en vecka sätts pengar in på rcff om de kan övertyga mig och då vill jag inte höra argumentet kompisarna.
          Ken
          DS-24 operatör.
          Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
          Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
          FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6807

En bekant köpte en komplett ny dyr och byggd hexacopter med allt för foto och film och pilla på lite själv först för att sedan köra fast. Jag rekommenderade mig själv och så fick vi den i luften och nu jobbar han med den. :-D Inte har han nån nytta av RC-klubben. Men, om man ska tipsa någon, så med tanke på hur mycket jag fick hjälpa till så rekommenderar jag helt klart att nya kontaktar en klubb. Har märkt att många nya köper första bästa skit de hittar på ebay eller nåt, tillverkare man aldrig hört talas om, sen är man körd om man ska hjälpa utan att sätta sig in i det hela och sucka.
            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Om man som Kenneth inte känner att t ex RCFF kan tillföra något så föreslår jag att han avstår medlemskap.
              Jag är heller inte med i RCFF numera men var med nåt/några år i början mest för att stötta dom under uppstarten för jag har mitt ordinarie medlemskap i min klubb och den vägen också i SMFF. Men det hindrar inte att jag tycker att RCFF helt klart fyller en funktion och gör ett bra jobb.
              Fast nu började ju denna tråd med lite frågor om flygfotografering så ni som har erfarenhet och kunskap kan ju fortsätta att svara på de frågor som ännu inte besvarats.
              Roger

Kommentar

• Impulze
                • sep 2006
                • 1347

Ursprungligen postat av Kenneth E
                Som ren fpv flygare, ställer jag nu frågan.
                Vad kan rcff göra för mig som inte finns till på klubbfältet, kanske i framtiden kan det bli aktuellt men jag undrar nu, om en vecka sätts pengar in på rcff om de kan övertyga mig och då vill jag inte höra argumentet kompisarna.
                Ken
                Forumet! Det enda vettiga forum inom svenskt modellflyg, sen finns det bra FPV trådar med. Mitt bidrag är på G

//Matte

Kommentar

• Kenneth E
                  • okt 2006
                  • 3445

Inom segelflyget har vi gräns 150kg.
                  IGG
                  Tror det är den gränsen som gäller.
                  Ken

Ursprungligen postat av Ålänning
                  Vart tog 7 kg vägen som det snackades om mycket förut?
                  DS-24 operatör.
                  FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• Kenneth E
                    • okt 2006
                    • 3445

Att fotografera med RC-modell är inte lätt idag. Man skall ha tillstånd för att visa materialet offentligt. Det är ganska lätt för vem som helst att montera en kamera på en pinne och gå omkring och filma, den filmen går tydligen att visa offentligt.

Reglerna känns som om de kommer från kalla kriget, då jag klargjorde draken med filmkamera.

Jag skulle väl mer påstå att genom att titta på filmer som är upplagda på Tuben, så behöver jag inte filma någonting egentligen, då allt redan är filmat.

Nu är dock regelverket så att tillstånd och genomgång av materialet krävs innan det får visas offentligt.

Räknas min familj som offentlig eller en sluten grupp på FB?
                    Ken
                    DS-24 operatör.

Kommentar

• Keny
                      • sep 2007
                      • 95

Ursprungligen postat av Kenneth E
                      Att fotografera med RC-modell är inte lätt idag. Man skall ha tillstånd för att visa materialet offentligt. Det är ganska lätt för vem som helst att montera en kamera på en pinne och gå omkring och filma, den filmen går tydligen att visa offentligt.

Reglerna känns som om de kommer från kalla kriget, då jag klargjorde draken med filmkamera.

Jag skulle väl mer påstå att genom att titta på filmer som är upplagda på Tuben, så behöver jag inte filma någonting egentligen, då allt redan är filmat.

Nu är dock regelverket så att tillstånd och genomgång av materialet krävs innan det får visas offentligt.

Räknas min familj som offentlig eller en sluten grupp på FB?
                      Ken
                      Man kan ju bara tänka tillbaka på vilka restriktioner Google Maps fick när dom från sin egen satellit fick bilder som var skarpare än NASA:s. Dom fick direktiven att göra bilderna mindre skarpa för att inte bli anmälda för intrång på den personliga integriteten bl.a.
                      Sen fick dom massor med anmälningar på sig för bilderna från "street-view" där privatpersoner kom med på bild när dom befann sig på sina egna tomter i olika situationer. Så nu vet dom hur dom ska fota i fortsättningen förhoppningsvis.

Med det i åtanke så bör det väl inte vara alltför svårt att beräkna vad som är lämpligt och inte lämpligt att fota eller filma under FPVflygning.

På Fb kan du väl själv välja om inläggen ska vara offentliga eller i en sluten grupp som du har valt? Sen är det ju alltid tveksamt om vänners vänners vänner osv beteende. Dom kan ju också se inläggen.
                      Så i princip får man väl räkna sig som officiell på Fb hur man än gör.
                      Senast redigerad av Keny; 2014-03-06, 09:35.
                      *RC-flyers do it in the air*

/ Keny

Kommentar

• Gadget
                        • dec 2010
                        • 23

Varför är det ingen som kollar TS istället för att freestyla svar angående vikt?

Kommentar

• senmathal
                          • sep 2008
                          • 1803

På TS sida står det felaktigt följande "För kommersiellt utnyttjande av flygbilder måste försvarsmaktens krav för publicering med mera följas." Kommersiellt och offentlig är ju inte riktigt samma sak. På försvarets hemsida står det att det gäller all form av spridning oavsett hur den sker. Endast för det egna fotoalbumet är det fritt fram. Undrar hur många av bilderna och filmerna här på forumet som har tillstånd. En annan fråga är huruvida någon har blivit dömd för någon bild eller film.

/Mats

Kommentar

Arbetssätt...