Med tanke på lågspänning så blir det ganska höga amp vilket innebär grova kablar när det blir lite längd. Föreslår batteri så nära storförbrukarna som möjligt. Den jag visade på bilden går på 240 volt så där är amp väldigt låg och jag kan därför ha över 100 meter kabel. Lampa funkar säkert med nån billig dykficklampa. Ju närmare nollvikt i vattnet du kommer ju lättare kan du komma upp och ned. Min justeras med små vikter beroende på om jag dyker i salt eller sötvatten t.ex.
Trycket på 2 m är 2 hekto så det är inte svårt att få tätt, redan på 10 m är det 1 kilo och då börjar det vara mer komplicerat. Man kan i och för sig utforma tätningar så att det blir tätare ju mer tryck som läggs på. Undvik fyrkantiga former utan använd så runda former som möjligt, dessa har mycket större motståndskraft mot implosion. Börja att utforma farkosten, sänk ned den ett par meter i vattnet utan elektronik och se var, och om det läcker.
Stig
Trycket på 2 m är 2 hekto så det är inte svårt att få tätt, redan på 10 m är det 1 kilo och då börjar det vara mer komplicerat. Man kan i och för sig utforma tätningar så att det blir tätare ju mer tryck som läggs på. Undvik fyrkantiga former utan använd så runda former som möjligt, dessa har mycket större motståndskraft mot implosion. Börja att utforma farkosten, sänk ned den ett par meter i vattnet utan elektronik och se var, och om det läcker.
Stig
Kommentar