https://www.rcflyg.se
Populärast fpv frekvens?? - Svenska RC-flygförbundet

Populärast fpv frekvens??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6807

Är väl 25mW som är max godkänt sändareffekt för 5.8GHz, eller?
    Och 10mW för 2.4GHz? För video alltså, eller är det för allt sändning utan licens?

Hur är det med antenner... 25mW med en omnidirectional jämfört med en bättre skewplanar-cloverleaf-spironet-mojäng så är det väl olika avstånd det handlar om? Det är alltså inte hur långt man kan nå utan använd sändareffekt? Hur kan effekten i sändaren vara det som ställer gränsen? Jag bara blev att fundera på det nu... Nån som vet? Nå 100 meter med 10mW eller nå 100m med en sämre sändare på 100mW...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Ted_B
      • dec 2013
      • 335

10 mW lär inte räcka långt. Lagliga gränsen 25 mW räcker inte heller långt, ca 200 m med fri sikt fick jag med Fatsharks sändare och spironet-antenner.
      Nu kör jag med 600 mW och är ganska nöjd, ska det bli bättre får jag nog byta frekvens.

Kommentar

• Kenneth E
        • okt 2006
        • 3445

Låga effekter kräver oftast riktantenner ovh dlsll du in i skogen behöver du dessutom duo mottagare, då kan du kombinera rikt och rundstrålande antenn. Normalt flyger man typ 200m bort och då räcker 25mw bra, dvs lagligt. Satsa på en bra mottagare
        DS-24 operatör.
        Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
        Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
        FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

Arbetssätt...