250 Crash, Tips !

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • markusb
    • jun 2009
    • 1376

Märkligt... tittade några gånger i 0.25x hastighet och precis när den drar så får du kraftig jello i bilden. Kan mycket väl tyda på en trasig propeller.
    Frågan är bara varför maskinen drar mer än 10A extra just då. Dom andra motorerna borde varva ner iom att en trasig prop har sämre lyftkraft och då tappar den på den sidan, alltså varvar dom andra ner för att balansera maskinen.
    Nu hade du istället en rejäl strömökning...
    Eller fick du panik och gasade samtidigt som bilden skevade?

Ingen failsafe eller sånt som kickade in och bråkar för dig?
    /Markus
    Min youtubekanal

Kommentar

• markusb
      • jun 2009
      • 1376

Kolla dina motorer noga så det inte beror på att en magnet släppt och låst rotorn, eller något annat skräp i den. Snurra sakta för hand och känn/lyssna.
      En låst motor kan förklara den plötsliga strömökningen, dock vet jag inte hur pass bra/snabb SimonK är på att känna låst rotor, om den ens gör det annat än i starten?
      /Markus
      Min youtubekanal

Kommentar

• dst6se
        • mar 2014
        • 20

Ursprungligen postat av markusb
        Märkligt... tittade några gånger i 0.25x hastighet och precis när den drar så får du kraftig jello i bilden. Kan mycket väl tyda på en trasig propeller.
        Frågan är bara varför maskinen drar mer än 10A extra just då. Dom andra motorerna borde varva ner iom att en trasig prop har sämre lyftkraft och då tappar den på den sidan, alltså varvar dom andra ner för att balansera maskinen.
        Nu hade du istället en rejäl strömökning...
        Eller fick du panik och gasade samtidigt som bilden skevade?

Ingen failsafe eller sånt som kickade in och bråkar för dig?
        Tror nog att jag drog på extra gas när den gav sig. failsafe tror jag inte på det avståndet då jag anv en taranis med en 8db antenn , den varnar en bra tid innan det tappar.
        Failsafe är enbart ställt för att behålla position.

Kommentar

• dst6se
          • mar 2014
          • 20

Ursprungligen postat av markusb
          Kolla dina motorer noga så det inte beror på att en magnet släppt och låst rotorn, eller något annat skräp i den. Snurra sakta för hand och känn/lyssna.
          En låst motor kan förklara den plötsliga strömökningen, dock vet jag inte hur pass bra/snabb SimonK är på att känna låst rotor, om den ens gör det annat än i starten?
          Motorerna snurrar lätt , och har kört dem en del utan propp, verkar gå fint , men ska titta närmare så fort jag fått ihop den igen.

Kommentar

• dst6se
            • mar 2014
            • 20

Ursprungligen postat av Ålänning
            Om en cell "dör" eller lägger av i ett batteri (tillfälligt) så går den ner från 3S till 2S och då krävs mycket mer kräm för att hålla quaden flygande och då drar den väl mer ström? Är trött så tänker inte så klart just nu, men bara en tanke.

Bara en vindpust kan få strömmen att öka kraftigt.

Turnigy 20-30C... den acken klarar teoretiskt max 39A, och om det är en Turnigy så är det antagligen lägre, så om den drog 30A före flippen så var det nog acken som inte orkade med?

Såg i filmen att strömmen mitt i allt hoppade upp i 33,9A och spänningen sjönk till 9,06V. Det borde inte kunna vara cell-fel då eller? Men nåt drog ström. En av motorena som mitt i allt går väldigt trögt eller skär i hop av lager som går för hett, eller nåt annat med motorn. Skruv i lindningen? Något som fastnade i proppen?
            Men om batteriet inte orkar leverera , bör det inte påverka effekten på samtliga motorer, eller är det så att simonk klipper helt om den inte får precis vad den vill ?

Kommentar

Arbetssätt...