Dags för ett FPV-förbund?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martinkellner0
    • apr 2015
    • 198

Ursprungligen postat av AM
    Jag tycker inte vi som är av annan åsikt motarbetar dig Martin. Verkligheten är tyvärr sådan att chansen att exempelvis få tillstånd att köra en F1-bil i Stockholmtrafiken är större än att TS skulle släppa på regelverket kring Drönare/UAS/FPV.

Tråkigt - Javisst - men det är så verkligheten ser ut. Och reglerna kommer sannolikt att skärpas med tiden.
    Jag tror inte att ni aktivt försöker motarbeta mig men jag tror att ni dels inte förstår vikten av det jag försöker driva, dels inte tycker att det är så viktigt. Min filosofi är att allt går. Bara man är tillräckligt många.

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6809

Ursprungligen postat av martinkellner0
      Jag tror inte att ni aktivt försöker motarbeta mig men jag tror att ni dels inte förstår vikten av det jag försöker driva, dels inte tycker att det är så viktigt. Min filosofi är att allt går. Bara man är tillräckligt många.
      Det där med 500 och 1000 ft gäller väl i hela världen? Eller hur är det AM?
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• AM
        Debattglad entusiast

• maj 2006
        • 3464

I stort sett gäller de reglerna i hela världen.
        Sverige ingår i de gemensamma europeiska luftfartssystemen. Det innebär att det är mycket svårt att göra nationella avsteg från de gemensamma lagarna. Sverige får helt enkelt rätta in sig i ledet och följa de gemensamma bestämmelserna.
        Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• martinkellner0
          • apr 2015
          • 198

Jupp, det blir ett digert arbete det är helt säkert.

Kommentar

• IngemarTh
            • okt 2010
            • 415

Ursprungligen postat av AM
            I stort sett gäller de reglerna i hela världen.
            Sverige ingår i de gemensamma europeiska luftfartssystemen. Det innebär att det är mycket svårt att göra nationella avsteg från de gemensamma lagarna. Sverige får helt enkelt rätta in sig i ledet och följa de gemensamma bestämmelserna.
            Om det som står i https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lowest_safe_altitude är rätt så är minsta flyghöjd 1500 fot i modellflygarnas förlovade land Australien. Och i USA är helikoptrar undantagna från de 500, 1000 fot som diskuteras här. Vad som gäller exakt i Europa lyckas jag inte hitta men det kanske någon vet som är utbildad pilot?

Kommentar

• martinkellner0
              • apr 2015
              • 198

300 m över tättbebyggt område, 150 m över terräng? Finns det förresten en annan gräns än 120 m för modellflyg över tättbebyggt område då? Inte för att jag tycker man ska flyga på sådana platser alls, men ändå.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                • 1937

Jag har som sagt haft segelflygcert men flög mest motorseglare på sista tiden. Även om 300m gäller över bebyggelse är det i min mening idiotiskt att flyga så lågt om det skulle hända någonting. Och det ska vara med bakgrunden att ett motorsegelflygplan ändå är betydligt bättre lämpat att hantera ett motorbortfall än exempelvis en liten cessna eller piper. 150m utanför bebyggelse ser jag också det som olämpligt, det ska vara paragliders eller möjligtvis FFK som kan flyga så lågt men FFK har säkert tillstånd att flyga ännu lägre.

Kommentar

• lassebetong
                  • mar 2007
                  • 1255

Ursprungligen postat av Boopidoo
                  Som förening (där drönare och FPV utgör en stor och växande del) kanske RCFF borde ta kontakt med de stora försäljarna av populära och enkelflygna drönare (typ DJI Phantom/Inspire, Walkera ec) och be att få skicka med ett informationsblad om vad som gäller? Det skulle ju även tipsa om att förbundet existerar, locka hit fler och därigenom sprida informationen vilket begränsar antalet tokiga och onödiga incidenter.
                  Fick ett info.mail från Prisjakt.nu ang "Drönare".
                  I slutet av mailet låg det faktist en länk till TS Regler, så det var ju positivt.
                  //Lasse

Kommentar

• martinkellner0
                    • apr 2015
                    • 198

Alltid ngt. Man ser sådant ibland men det krävs nog dels regeländringar, dels ökad medvetenhet om folk ska a börja följa reglerna..

Kommentar

• Jorgen
                      • feb 2013
                      • 777

Hur defineras bebyggt område för luftfarten?

Är det på samma sätt som definitionen för tätort/tätbebyggt område enligt statistiska centralbyrån? Alltså ungefär så här: Minst 200 invånare i ett område där det är mindre än 200m mellan husen.

Kommentar

• Ålänning
                        • maj 2007
                        • 6809

Finns det inte trafikskyltar vid vägarna som visar när tätort är slut och börjar? Är det samma?
                        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• UndCon
                          • apr 2009
                          • 2886

Klicka på bilden för större version

Namn: E5-tattbebyggt.omrade.png
Visningar: 1
Storlek: 4,4 KB
ID: 505174

Anvisningsmärket, tättbebyggt område, - ortsnamnet kan vara infogat i märket.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: E6-tattbebyggt-omrade-upphor.png
Visningar: 1
Storlek: 5,1 KB
ID: 505175
                          Anvisningsmärket, tättbebyggt område upphör, - ortsnamnet kan vara infogat i märket.

Kommentar

• Jorgen
                            • feb 2013
                            • 777

Har någon ideer om tillstånd för FPV racing BLOS (beyond line of sight) på låg höjd? Det borde vara enklast att luckra upp reglerna angående det. Jag ser det som ett stort steg att bli av med det generella förbudet mot FPV flygning BLOS.

Vilka villkor bör ställas för flygning BLOS (beyond line of sight) för FPV racing eller träning för FPV racing?

Vad bör gälla i tätort och vad bör gälla i landsbyggd?

Förslag på maxhöjd för fpv racing?

Förslag på maximalt avstånd?

Bör det kallas något annat än FPV racing? Att välja ett namn som för tankarna till motorsport är kanske inte optimalt då det redan finns ett etablerat motstånd.

Kommentar

• Zallisen
                              • jun 2013
                              • 361

Det som är mest värt att sikta på är nog storlek/vikt-gräns att de kan lätta på regler om maskinerna är tillräckligt små.

Kommentar

• simonarvestrand
                                • jan 2012
                                • 3850

Ursprungligen postat av Jorgen
                                Har någon ideer om tillstånd för FPV racing BLOS (beyond line of sight) på låg höjd? Det borde vara enklast att luckra upp reglerna angående det. Jag ser det som ett stort steg att bli av med det generella förbudet mot FPV flygning BLOS.

Vilka villkor bör ställas för flygning BLOS (beyond line of sight) för FPV racing eller träning för FPV racing?

Vad bör gälla i tätort och vad bör gälla i landsbyggd?

Förslag på maxhöjd för fpv racing?

Förslag på maximalt avstånd?

Bör det kallas något annat än FPV racing? Att välja ett namn som för tankarna till motorsport är kanske inte optimalt då det redan finns ett etablerat motstånd.
                                Man borde ju kunna få tillstånd att flyga hur som helst så länge man inte flyger för högt egentligen. för fpvrace så känns det iallafall som man aldrig behöver komma över 30-50 meter tycker oftast vi ligger närmare 50cm än 30 meter.
                                Motorcross får man inte heller mosa omkring överallt vad jag vet ? spärrar man av ett område för ett race kan det väl inte vara några problem även om man ska runda ett hus eller buskage som man inte ser något bakom.

Tycker Rotorcross är ett roligt namn

//edit

När det gäller flygning inne i ett område med hus tycker jag att det skall vara helförbjudet sålänge det inte handlar om en fotografering av hus eller liknande under väldigt ordnade former. spelar ingen roll om man har en liten 250quad , en sån i 50-100km/h i pannan på ett barn skulle inte jag vilja vara med om iallafall.

Kommentar

Arbetssätt...